Είναι ξεκάθαρος ο λόγος για τον οποίο δεν κλήθηκα στην σύσκεψη του Υφυπουργού Μεταφορών κ. Κεφαλογιάννη στην Καστοριά παρόλο που τα τοπικά στελέχη της ΝΔ κατά τα άλλα κόπτονται με βαρύγδουπες δηλώσεις πως θέλουν τη συνεννόηση. Δεν προσκλήθηκα γιατί δεν θα μπορούσαν μπροστά μου να στήσουν το χθεσινό σόου του ψέματος, της παραπλάνησης και της ανακρίβειας.
1. Ο Υφυπουργός είπε ότι η κυβέρνηση της ΝΔ «από μηδενική βάση θα ξεκινήσει τη διαδικασία για την σιδηροδρομική σύνδεση Ελλάδας-Αλβανίας». Ψεύδεται! Και ψεύδεται γιατί θέλει με αυτό τον τρόπο να στηρίξει τα κομματικά του στελέχη στην Καστοριά που όλο αυτό το διάστημα έλεγαν ότι δεν υπάρχει τίποτα.
Ο σχεδιασμός έγινε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Ο Υφυπουργός γνωρίζει ότι η διακρατική συμφωνία με την Αλβανία υπογράφτηκε τον Ιούνιο του 2018 και στις 19-11-2018 ξεκίνησε η μελέτη, σε kick off meeting ανάμεσα στις δύο χώρες, που έγινε σε ξενοδοχείο της πόλης μας.
Επίσης ο Υφυπουργός γνωρίζει ότι ακόμη και επί ΝΔ η ΕΡΓΟΣΕ, που εκπροσωπήθηκε από τον πρόεδρό της κ. Ακριτίδη, συζήτησε την πρόοδο του συγκεκριμένου έργου με τις Αλβανικές αρχές στο οικονομικό φόρουμ που πραγματοποιήθηκε στις 30-1-2020 στα Τίρανα. Αλλά αυτά τα αποσιώπησε, αφενός για να μην βγάλει ψεύτες τα τοπικά του στελέχη αλλά και για να κοροϊδέψει την τοπική κοινωνία! Για να μην είμαστε άδικοι σήμερα ο Υφυπουργός έκανε ένα βήμα. Από εκεί που έλεγε πριν λίγες μέρες στην βουλή δεν υπάρχει τίποτα «μια ιδέα είναι» , σήμερα παραδέχτηκε την ύπαρξη μελέτης βιωσιμότητας!
2. Μέχρι σήμερα κάποιοι στην Καστοριά σε συνεντεύξεις έλεγαν ότι υπάρχουν παλιές μελέτες Σιάτιστα – Καστοριά. Τις μελέτες αυτές τις ζήτησα επίσημα στην Βουλή μέσω του κοινοβουλευτικού ελέγχου και απάντηση δεν πήρα! Και δεν θα πάρω γιατί δεν υπάρχουν! Από την μέρα που ζήτησα τις μελέτες να κατατεθούν στην Βουλή, άρχισαν ξαφνικά να μιλούν για προμελέτες. Βέβαια δεν απάντησαν ποτέ από το 2006 έως το 2016 τι έκαναν με τις προμελέτες; Γιατί δεν τις προχώρησαν;
3. Ο Υφυπουργός είπε ότι το 2013 εντάχτηκε στο Διευρωπαϊκό δίκτυο η γραμμή Καστοριά- Κρυσταλλοπηγή – Πόγραδετς. Ψέματα! Η Καστοριά ήταν εκτός σχεδιασμού. Δεν υπήρχε. Το 2013 εντάχθηκε η γραμμή Φλώρινα –Κρυσταλοπηγή –Πόγραδετς. Η γραμμή της Καστοριάς και η σύνδεση με το αεροδρόμιό μας εντάχθηκε ως πρόσθετο έργο στο τέλος του 2016! Τον προκαλώ να παρουσιάσει με στοιχεία τον ισχυρισμό του.
4. Ο Υφυπουργός είπε και άλλο ένα μεγάλο ψέμα. Ότι η γραμμή Καλαμπάκα- Κοζάνη- Σιάτιστα απεντάχθηκε το 2019 από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Ψέματα! Το έργο σταμάτησε το 2014 από την κυβέρνηση της ΝΔ, όπως δείχνει το έγγραφο της Βουλής που υπογράφει ο Υφυπουργός Μεταφορών της ΝΔ τότε, (συνημμένο) που λέει ότι για το συγκεκριμένο έργο απορρίφθηκε η χρηματοδότηση μελετών από την Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή Μεταφορών του Ελληνικού Υπουργείου Υποδομών της Ελλάδας, Υπουργείου στο οποίο σήμερα ο ίδιος είναι Υφυπουργός.
5. Για την γραμμή Καλαμπάκα – Κοζάνη και Καλαμπάκα – Γιάννινα, ο Ελληνικός λαός πλήρωσε επί ΝΔ δεκάδες εκατομμύρια ευρώ για προμελέτες σε διάφορα μελετητικά γραφεία! Χρήματα που πήγαν στον κάλαθο των αχρήστων. Προτού λοιπόν ανακοινώσουν ένα νέο πάρτυ μελετών, με χρήματα του ελληνικού λαού, να μας πούνε που θα βρούνε τα χρήματα και ποιος θα πληρώσει την ολοκλήρωση του έργου! Γιατί ο Υφυπουργός απέφυγε επιμελώς να ενημερώσει πως τα έργα αυτά δεν απορρίφθηκαν απλά από την ΕΕ και την Κομισιόν αλλά και πρόσφατα απορρίφθηκαν όλα τα σιδηροδρομικά έργα που πρότεινε η Ελλάδα στο Ταμείο Ανάκαμψης ως μη επιλέξιμα και δεν τα χρηματοδοτεί! Τα μόνα που εντάχθηκαν στο Ταμείο Ανάκαμψης είναι η αναβάθμιση της γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη και ο προαστιακός Άνω Λόσια- Μέγαρα.
Όταν η κυβέρνηση πει ξεκάθαρα και συγκεκριμένα πως θα χρηματοδοτηθεί το έργο, από ποιο ταμείο και δεσμεύσει τα χρήματα, εγώ από την πλευρά μου δεσμεύομαι δημόσια, ότι θα το στηρίξω. Μέχρι τότε όμως επειδή τα δεκάδες εκατομμύρια των προμελετών δεν είναι της ΝΔ αλλά του ελληνικού λαού και δεν μπορεί να τα σκορπάει όπως παλαιότερα έκανε η ΝΔ και οδήγησε την χώρα στην χρεωκοπία και στα μνημόνια. Να γνωρίζει η κυβέρνηση πως δεν θα επιτρέψουμε και θα αντιδράσουμε στην κατασπατάληση δημοσίου χρήματος για μελέτες που θα αραχνιάζουν.
6. Παράδειγμα. Ισχυρίζονται μάλιστα σε δημόσιες τοποθετήσεις τους πως η προμελέτη (ούτε καν μελέτη), που έγινε λένε το 2006, Σιάτιστα – Καστοριά στοίχισε 2.500.000 ευρώ και την πλήρωσε ο Έλληνας φορολογούμενος! Ξοδέψανε όπως ισχυρίζονται 2,5 εκατομμύρια ευρώ το 2006 για μια προμελέτη. Σε αντιδιαστολή η μελέτη σκοπιμότητας ολόκληρου του έργου Φλώρινα – Κρυσταλλοπηγή- Πόγραδετς και Άργος Ορεστικό – Κρυσταλλοπηγή- Πόγραδετς είναι συνολικού κόστους 845.698 ευρώ και 100% χρηματοδοτούμενη από την Ευρωπαϊκή ‘Ένωση, και μάλιστα το 2018!
7. Τέλος η Ε.Ε. χρηματοδοτεί μόνο διακρατικά σιδηροδρομικά έργα όπως αυτό που σχεδίασε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και επειδή το κράτος έχει συνέχεια καλό θα είναι να συνεχίσουν αυτό που έχει δρομολογηθεί. Γιατί αν σπάσουν την διακρατική συμφωνία για ένα κομματικό πείσμα πολύ φοβάμαι ότι η Καστοριά θα μείνει ξανά εκτός νυμφώνος.
Ολυμπία Τελιγιορίδου