53 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κατέθεσαν προς την υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, με πρωτοβουλία των Βουλευτών Φίλη Νίκου και Τζούφη Μερόπης και συνυπογραφή της Ολυμπίας Τελιγιορίδου με θέμα: «Η κυβέρνηση των «αρίστων» διαλύει τον πολύπαθο τομέα της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και τον οδηγεί σε πλήρη υπαγωγή-υποταγή στις στενές ανάγκες συγκεκριμένων επιχειρήσεων».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Αθήνα, 8 Νοεμβρίου 2021
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς την υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων
Θέμα: «Η κυβέρνηση των «αρίστων» διαλύει τον πολύπαθο τομέα της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και τον οδηγεί σε πλήρη υπαγωγή-υποταγή στις στενές ανάγκες συγκεκριμένων επιχειρήσεων»
Η κυβέρνηση της ΝΔ εφαρμόζοντας τη νεοφιλελεύθερη αντίληψή της για την εκπαίδευση και ειδικότερα για την Επαγγελματική, με τελικό στόχο την πλήρη εμπορευματοποίησή της, εν μέσω πανδημίας ψήφισε τον ν. 4763/2020 για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση.
Κύριο χαρακτηριστικό των ρυθμίσεων του ανωτέρω νόμου είναι η πλήρης υπαγωγή της παρεχόμενης επαγγελματικής εκπαίδευσης στις επιδιώξεις της αγοράς και των επιχειρήσεων σε τοπικό επίπεδο, καθώς αυτές θα καθορίζουν τα προγράμματα σπουδών και τη λειτουργία ειδικοτήτων σύμφωνα με τις δικές τους ανάγκες και συμφέροντα[1], ακόμα και στο επίπεδο του Λυκείου. Ως όχημα για την πλήρη εμπορευματοποίηση θα χρησιμοποιηθούν για μεν την επαγγελματική εκπαίδευση τα πρότυπα ΕΠΑΛ για δε την επαγγελματική κατάρτιση τα πειραματικά ΙΕΚ.
Κατ’ ακολουθία, άλλωστε, των ανωτέρω υπήρξε πρόσφατη απόφαση συνεργασίας πειραματικού Δημόσιου ΙΕΚ απευθείας με μεγάλη γερμανικών συμφερόντων επιχείρηση[2], προκειμένου να συνδιαμορφώσουν πρόγραμμα κατάρτισης για να εκπαιδεύονται κατευθείαν στο Δημόσιο ΙΕΚ τα στελέχη της συγκεκριμένης επιχείρησης σε μια επιμέρους ειδικότητα προσαρμοσμένη στις δικές της ανάγκες. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνει πως ο στόχος της κυβέρνησης δεν είναι απλώς η σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με τις ανάγκες της οικονομίας και της αγοράς εργασίας, αλλά η πλήρης υπαγωγή τους στις στενές ανάγκες συγκεκριμένων επιχειρήσεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι την επιλογή των σπουδαστών κάνει αποκλειστικά και μόνο η επιχείρηση στην οποία υποβάλλονται οι αιτήσεις[3], η οποία είχε και τον πρώτο λόγο στη διαμόρφωση του προγράμματος σπουδών.
Γενικότερα, η κυβέρνηση της ΝΔ οικοδομεί ένα σύστημα ΕΕΚ ταιριαστό μόνο στα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα και εις βάρος των νέων καταρτιζόμενων και μελλοντικών εργαζόμενων, στο μέτρο που -ενδεικτικά-:
- προωθεί συνεργασίες μεταξύ ΙΕΚ και επιχειρήσεων με τα προαναφερθέντα χαρακτηριστικά,
- θέτει κατώτερααριθμητικά όρια σπουδαστικού δυναμικού για τα δημόσια ΙΕΚ, που θα κλείνουν αν δεν τα καλύπτουν προς όφελος των ιδιωτικών, θα λειτουργούν με διευθυντή – μάνατζερ στα πρότυπα ιδιωτικών επιχειρήσεων καταργώντας το σύλλογο διδασκόντων, με ειδικά μπόνους επιλογής ιδιωτικών εργαστηρίων για την άσκηση των σπουδαστών αντί στα υπάρχοντα δημόσια εργαστηριακά κέντρα,
- καθιερώνει τις μεταγυμνασιακές σχολές κατάρτισης στις οποίες αντί τα παιδιά να συνεχίζουν τις σπουδές στο λύκειο (ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ), θα προσφέρεται στενή κατάρτιση με ανήλικη και απλήρωτη μαθητεία σε επιχειρήσεις,
- υποβαθμίζει στην πράξη το δημόσιο σύστημα του Μεταλυκειακού έτους – τάξης μαθητείας των αποφοίτων ΕΠΑΛ
- υποβάθμισε νομοθετικά τις σχολές μαθητείας του ΟΑΕΔ αλλά και αναδρομικά από το 2008 τα πτυχία των αποφοίτων τους.
Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται η αρμόδια υπουργός:
- Το «όραμά» της για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση υποτάσσεται σε πολιτικές επιλογές και πρακτικές, όπως η προαναφερθείσα συνεργασία της επιχείρησης με το πειραματικό Δημόσιο ΙΕΚ;
- Θα προβεί σε κάθε απαραίτητο μέτρο και ενέργεια, όπως διοικητική ή/και νομοθετική, προκειμένου οι επιχειρήσεις να μην διαμορφώνουν τα προγράμματα σπουδών και να μην επιλέγουν τους σπουδαστές στα δημόσια ΙΕΚ; Αν όχι, θεωρεί εύλογες τις «αρμοδιότητες» αυτές των επιχειρήσεων;
- Ποια η θέση της για το γεγονός ότι η υποβολή αίτησης για τη φοίτηση καθώς και η επιλογή των σπουδαστών στο εν λόγω πειραματικό Δημόσιο ΙΕΚ έγινε μέσω της επιχείρησης;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Φίλης Νίκος
Τζούφη Μερόπη
Αβραμάκης Λευτέρης
Αγαθοπούλου Ειρήνη
Αμανατίδης Γιάννης
Αναγνωστοπούλου Σία
Αυγέρη Δώρα
Αυλωνίτης Αλέξανδρος – Χρήστος
Βαρδάκης Σωκράτης
Βαρεμένος Γιώργος
Βέττα Καλλιόπη
Βίτσας Δημήτρης
Γιαννούλης Χρήστος
Γκιόλας Γιάννης
Δρίτσας Θοδωρής
Ελευθεριάδου Σουλτάνα
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Ζουράρις Κώστας
Ηγουμενίδης Νίκος
Θραψανιώτης Μανόλης
Καλαματιανός Διονύσης
Κασιμάτη Νίνα
Κάτσης Μάριος
Καφαντάρη Χαρά
Κουρουμπλής Παναγιώτης
Λάππας Σπύρος
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χάρης
Μάρκου Κώστας
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κώστας
Μωραΐτης Θάνος
Νοτοπούλου Κατερίνα
Ξανθόπουλος Θεόφιλος
Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα
Παπαδόπουλος Σάκης
Παπανάτσιου Κατερίνα
Πέρκα Θεοπίστη
Πολάκης Παύλος
Πούλου Γιώτα
Ραγκούσης Γιάννης
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σκουρλέτης Πάνος
Σκουρολιάκος Παναγιώτης
Σκούφα Μπέττυ
Συρμαλένιος Νίκος
Τελιγιορίδου Ολυμπία
Τζάκρη Θεοδώρα
Τόλκας Άγγελος
Φάμελλος Σωκράτης
Φωτίου Θεανώ
Χαρίτου Δημήτρης
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γιώργος
[1] Βλ. ενδεικτικά άρθρο 29 ν. 4763/2020 «Στα Ι.Ε.Κ. παρέχονται ειδικότητες, οι οποίες καθορίζονται με βάση τις ανάγκες της τοπικής αγοράς εργασίας και τις αναπτυξιακές προτεραιότητες της εθνικής οικονομίας..»
[2] https://kosmodromio.gr/2021/10/07/twra-kai-iek-apo-ta-lidl/
[3]https://www.skywalker.gr/elGR/aggelia/ergasias/Lidl-UP-Learn—Work-%7C-%CE%A3%CF%80%CE%BF%CF%8D%CE%B4%CE%B1%CF%83%CE%B5-%CE%BC%CE%B5-%CE%BC%CE%B9%CF%83%CE%B8%CF%8C–%CE%B1%CF%80%CE%BF%CF%86%CE%BF%CE%AF%CF%84%CE%B7%CF%83%CE%B5-%CE%BC%CE%B5-%CE%BA%CE%B1%CF%81%CE%B9%CE%AD%CF%81%CE%B1/C69DE7AC-8E9C-204A-8B98-66EF77C9986D
Ακολουθεί η απάντηση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων:
signed Ερ_ 981_8-11-2021 Επαγγελμ_ εκπαίδευση.pdf