41 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ με πρωτοβουλία της Θεανώς Φωτίου, του Μάριου Κάτση και συνυπογραφή της Ολυμπίας Τελιγιορίδου προς τους Υπουργούς Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης με θέμα: «Τα δήθεν ψηφιακά ΚΕΠΑ έχουν ναυαγήσει πλήρως και δεκάδες χιλιάδες ανάπηροι και χρονίως πάσχοντες μένουν χωρίς σύνταξη και αναπηρικό επίδομα, και κινδυνεύουν να χάσουν την αναδρομικότητα των παροχών».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Αθήνα, 23 Φεβρουαρίου 2023
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς
Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων
Ψηφιακής Διακυβέρνησης
ΘΕΜΑ: «Τα δήθεν ψηφιακά ΚΕΠΑ έχουν ναυαγήσει πλήρως και δεκάδες χιλιάδες ανάπηροι και χρονίως πάσχοντες μένουν χωρίς σύνταξη και αναπηρικό επίδομα, και κινδυνεύουν να χάσουν την αναδρομικότητα των παροχών»
Μετά την ψήφιση του ν. 4961/2022 «Αναδυόμενες τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, ενίσχυση της ψηφιακής διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις» (Α’ 146), τον Σεπτέμβριο αναγγείλατε ότι από 15/9/2022 ξεκινούν τη λειτουργία τους τα ψηφιακά ΚΕΠΑ τα οποία, μάλιστα εγκαινίασε στις 26/9/2022 ο ίδιος ο Πρωθυπουργός.
Λέγατε τότε ότι τα ψηφιακά ΚΕΠΑ, σε συνδυασμό με την ψηφιακή πύλη αναπηρίας που περιέχει όλα τα στοιχεία του αναπήρου και τα μητρώα παροχών του, θα απαλλάξουν τους αναπήρους από την αναμονή μηνών για τη λήψη των παροχών αναπηρίας. Ανατρέψατε την πιλοτική διαδικασία που ίσχυε για τους δικαιούχους του ΟΠΕΚΑ επί ΣΥΡΙΖΑ, σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα, με τη λειτουργία πληροφοριακού συστήματος όπου υπήρχε ο ηλεκτρονικός φάκελος του αναπήρου, με όλα τα διοικητικά και ιατρικά του στοιχεία. Ο φάκελος δημιουργείτο με την υποβολή της αίτησης του ενδιαφερόμενου στον ΟΠΕΚΑ, μέσω των τοπικών υπηρεσιών του και των Κέντρων Κοινότητας και στη συνέχεια όλη η διαδικασία ορισμού ραντεβού με τις υγειονομικές επιτροπές, ενημέρωσης του αιτούντος και κοινοποίησης της γνωμάτευσης των ΚΕΠΑ στον ΟΠΕΚΑ γινόταν απολύτως ηλεκτρονικά, στο σύστημα που είχε σχεδιάσει και υλοποιήσει η ΗΔΙΚΑ Α.Ε. φορέας τότε εποπτευόμενος από το Υπ. Εργασίας, Κοιν. Ασφάλισης και Κοιν, Αλληλεγγύης. Ο ανάπηρος είχε μόνο μία φυσική παρουσία, κατά τη στιγμή της εξέτασής του από την υγειονομική επιτροπή προκειμένου να πιστοποιηθεί η αναπηρία του. Η πιλοτική αυτή διαδικασία αποδείχθηκε εξαιρετικά επιτυχής, έχοντας μειώσει το χρόνο από την αίτηση μέχρι τη λήψη της παροχής στον ένα περίπου μήνα. Από δε τον Σεπτέμβριο του 2019 η διαδικασία ήταν προγραμματισμένη να επεκταθεί σε όλη την επικράτεια και να ισχύσει και στον ΕΦΚΑ για τους άμεσα ασφαλισμένους.
Αντιστρέφοντας αυτή τη διαδικασία, αποσυνδέσατε τις παροχές από την πιστοποίηση της αναπηρίας και ορίσατε η όλη διαδικασία να ξεκινά με υποβολή αίτησης στα ΚΕΠΑ και μετά τη λήψη της πιστοποίησης να υποβάλλεται η αίτηση για παροχές στον αντίστοιχο φορέα ο οποίος θα μπορούσε να αντλήσει ηλεκτρονικά την πιστοποίηση από τη μερίδα του αιτούντος στην ψηφιακή πύλη αναπηρίας.
Η αποτυχία του συστήματος φάνηκε από τις πρώτες κιόλας ημέρες. Ο νέος Κανονισμός των ΚΕΠΑ δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ μόλις δύο ημέρες πριν την έναρξη των αιτήσεων και οι οδηγίες προς τα ΚΕΠΑ και τα Κέντρα Κοινότητας που υποτίθεται ότι θα συνέδραμαν τους ανάπηρους στην υποβολή των αιτήσεων ήταν ελάχιστες και εστάλησαν μια ημέρα πριν την έναρξη. Τα ψηφιακά συστήματα δεν λειτουργούσαν και μετά από λίγες ημέρες, τα ΚΕΠ δήλωσαν ότι δεν μπορούν να φέρουν εις πέρας τη διαδικασία και αποσύρθηκαν από την υποβολή αιτήσεων αφήνοντας μόνα τους τα Κέντρα Κοινότητας.
Από τότε, αθρόες είναι οι καταγγελίες από αιτήσαντες στο νέο σύστημα ότι επί μήνες δεν τους έχει ορισθεί ραντεβού με την υγειονομική επιτροπή. Μάλιστα, οι άμεσα ασφαλισμένοι του e-ΕΦΚΑ που ήδη λαμβάνουν σύνταξη ή παροχή βάσει παλαιότερης πιστοποίησης καταγγέλλουν ότι, παρόλο που έχουν υποβάλει έγκαιρα τις αιτήσεις ανανέωσης όπως ορίζει ο νέος Κανονισμός, μέσα στους 4 μήνες πριν τη λήξη της ισχύουσας πιστοποίησης, σταμάτησαν να πληρώνονται αμέσως μόλις έληξε η ισχύς της. Ο ΟΠΕΚΑ, ευτυχώς, διατήρησε για την ανανέωση την καταβολή του επιδόματος 6 μήνες μέχρι να εκδοθεί η νέα πιστοποίηση.
Όμως, οι πρώτες υγειονομικές επιτροπές για τους αιτήσαντες τον Σεπτέμβριο ξεκίνησαν να συνεδριάζουν τέσσερις μήνες μετά, τον Ιανουάριο του 2023. Και τότε φάνηκε η απόλυτη αποτυχία του συστήματος. Το ψηφιακό σύστημα των ΚΕΠΑ και τα μητρώα του αναπήρου στην ψηφιακή πύλη δεν μπορούν να δια-λειτουργήσουν με τα πληροφοριακά συστήματα των δύο φορέων (e-ΕΦΚΑ και ΟΠΕΚΑ) ώστε να αντληθούν οι πιστοποιήσεις και να μπορέσουν οι ανάπηροι και χρονίως πάσχοντες να υποβάλουν αίτηση για σύνταξη ή/και παροχές.
Αυτό σημαίνει ότι η πιστοποίηση που έλαβαν με μεγάλη καθυστέρηση τούς είναι άχρηστη, αφού δεν μπορούν να υποβάλουν αίτηση για να λάβουν για πρώτη φορά ή να ανανεώσουν την παροχή τους από τον φορέα τους. Το απόλυτο ναυάγιο των πολυδιαφημισμένων «ψηφιακών ΚΕΠΑ». Έχουμε γυρίσει στην εποχή των εγγράφων που ο δικαιούχος παραλαμβάνει από τα Κέντρα Κοινότητας ή εκτυπώνει την πιστοποίηση, μόνο που εν τω προκειμένω δεν μπορεί καν να υποβάλει την αίτηση χειροκίνητα, γιατί το προσωπικό του e-ΕΦΚΑ και του ΟΠΕΚΑ είναι ελάχιστο και αδυνατεί να διαχειριστεί έγγραφες αιτήσεις (μόνον ο ΟΠΕΚΑ δέχεται περί τις 3.500 αιτήσεις το μήνα).
Άρα αυτή τη στιγμή δεν μπορούν να εκδοθούν ούτε συντάξεις, ούτε επιδόματα, είτε πρόκειται για ανανέωση της παροχής, είτε για πρώτη χορήγηση. Χιλιάδες ανάπηροι συνταξιούχοι του e-ΕΦΚΑ συνεχίζουν να μην εισπράττουν τη σύνταξή τους και δεκάδες χιλιάδες δικαιούχοι του ΟΠΕΚΑ σύντομα θα βρεθούν στην ίδια θέση αφού το εξάμηνο της αυτοδίκαιης παράτασης θα εκπνεύσει.
Επειδή η αναπηρική σύνταξη και το αναπηρικό επίδομα είναι, για την πλειοψηφία των αναπήρων και χρονίως πασχόντων, το μόνο τους εισόδημα,
Επειδή οι πολύμηνες καθυστερήσεις στην πιστοποίηση όσων υπέβαλαν αίτηση στα ΚΕΠΑ με το νέο σύστημα σημαίνουν απώλεια του μόνου αυτού εισοδήματος σε μια περίοδο μεγάλης ακρίβειας, ενεργειακής κρίσης και πληθωρισμού, άρα αδυναμία επιβίωσης,
Επειδή η αδυναμία δια-λειτουργικότητας των ψηφιακών ΚΕΠΑ με τα πληροφοριακά συστήματα του e-ΕΦΚΑ και του ΟΠΕΚΑ θέτει σε κίνδυνο την πρώτη χορήγηση και την ανανέωση συντάξεων και επιδομάτων,
Επειδή στην περίπτωση της ανανέωσης ήδη χορηγούμενων παροχών η αδυναμία διασύνδεσης των ψηφιακών ΚΕΠΑ με τα συστήματα e-ΕΦΚΑ και ΟΠΕΚΑ θέτουν σε κίνδυνο και την αναδρομικότητα των παροχών
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
- Πότε θα δια-λειτουργήσουν τα ψηφιακά ΚΕΠΑ με τα πληροφοριακά συστήματα του e-ΕΦΚΑ και του ΟΠΕΚΑ, προκειμένου τα στοιχεία των πιστοποιημένων αναπήρων και χρονίως πασχόντων δικαιούχων να αντληθούν από την ψηφιακή μερίδα τους και να καταστεί δυνατή η υποβολή αιτήσεων για την απονομή νέων και ανανεούμενων συντάξεων και παροχών;
- Τι θα πράξουν ώστε να μειωθεί το χρονικό διάστημα αναμονής μεταξύ της αίτησης στο ΚΕΠΑ και της εξέτασης τού αιτούντος από την υγειονομική επιτροπή;
- Θα διασφαλίσουν ότι οι δικαιούχοι, τόσο του e-ΕΦΚΑ, όσο και του ΟΠΕΚΑ, θα λάβουν αναδρομικά τις παροχές τους, οι μεν πρωτοείσακτοι από την ημερομηνία αίτησης στα ΚΕΠΑ, εκείνοι δε που ανανεώνουν ήδη χορηγούμενες παροχές από τη λήξη της προηγούμενης πιστοποίησης, εφόσον έχουν υποβάλει την αίτησή τους στα ΚΕΠΑ εμπρόθεσμα και σύμφωνα με τον νέο Κανονισμό;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Φωτίου Θεανώ
Κάτσης Μάριος
Αβραμάκης Ελευθέριος (Λευτέρης)
Αθανασίου Αθανάσιος (Νάσος)
Αλεξιάδης Τρύφωνας
Αυλωνίτης Αλέξανδρος -Χρήστος
Βαγενά – Κηλαηδόνη Άννα
Βαρδάκης Σωκράτης
Βαρεμένος Γεώργιος
Βέττα Καλλιόπη
Γκιόλας Ιωάννης
Δρίτσας Θεόδωρος
Ζουράρις Κωνσταντίνος
Θραψανιώτης Εμμανουήλ
Καλαματιανός Διονύσιος-Χαράλαμπος
Κασιμάτη Ειρήνη (Νίνα)
Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)
Κόκκαλης Βασίλειος
Κουρουμπλής Παναγιώτης
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χαράλαμπος
Μάρκου Κωνσταντίνος
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπαλάφας Ιωάννης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μπουρνούς Ιωάννης
Μωραΐτης Αθανάσιος (Θάνος)
Νοτοπούλου Αικατερίνη (Κατερίνα)
Παπαηλιού Γεώργιος
Παπανάτσιου Αικατερίνη
Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Ραγκούσης Ιωάννης
Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)
Σκούφα Ελισάβετ (Μπέττυ)
Συρμαλένιος Νικόλαος
Τελιγιορίδου Ολυμπία
Τζούφη Μερόπη
Χαρίτσης Αλέξης
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γεώργιος
Ακολουθεί η απάντηση του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων:
255 E (ΑΑ) (1).pdf
Ακολουθεί η απάντηση του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης:
ΑΠΑΝΤΗΣΗ 2438.pdf ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΓΓΠΣΔΔ 2438.pdf