Ερώτηση με πρωτοβουλία της Κυριακής Μάλαμα, αναπληρώτριας Τομεάρχη Εσωτερικών και συνυπογραφή της Ολυμπίας Τελιγιορίδου, κατέθεσαν 17 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ προς τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ, αρμόδιο για θέματα Επικοινωνίας και Ενημέρωσης και τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με θέμα: «Ο περιφερειακός και τοπικός Τύπος της Βόρειας Ελλάδας εκπέμπει sos».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Αθήνα, 10 Νοεμβρίου 2020
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς:
- Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ, αρμόδιο για θέματα Επικοινωνίας και Ενημέρωσης
- Ανάπτυξης και Επενδύσεων
Θέμα: Ο περιφερειακός και τοπικός Τύπος της Βόρειας Ελλάδας εκπέμπει sos
Από την έναρξη της υγειονομικής κρίσης, ο περιφερειακός και τοπικός Τύπος της Βόρειας Ελλάδας εγκαταλείφθηκε από την κυβέρνηση. Η συντριπτική πλειοψηφία των τοπικών μέσων ενημέρωσης δεν έλαβε καμία ή έλαβε ελάχιστη στήριξη. Τα ποσά της “λίστας Πέτσα” για τις περισσότερες ενημερωτικές σελίδες ή τοπικές εφημερίδες ήταν ανύπαρκτα ή απειροελάχιστα, ενώ αντίστοιχη πρακτική ακολουθήθηκε κι από την “λίστα Καράογλου”, η οποία απέκλεισε όλα τα περιφερειακά ΜΜΕ από τα προγράμματα περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης του ΥΜΑΘ. Την ίδια στιγμή, πολλά τοπικά ενημερωτικά portal με ΚΑΔ λειτουργίας παροχής υπηρεσιών διαφημίσεων αποκλείστηκαν από κάθε μέτρο στήριξης, τη στιγμή που αποτελούν μικρές ατομικές επιχειρήσεις, αλλά με κομβικό ρόλο για την τοπική ενημέρωση.
Παράλληλα, δεν έχει προχωρήσει ακόμα η δέσμευση της κυβέρνησης για την παράταση της υποχρέωσης δημοσιεύσεων διακηρύξεων στον περιφερειακό Τύπο. Υπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε παρατείνει αυτή την υποχρέωση μέχρι το τέλος του 2020. Σε σχετική ερώτηση 50 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ στις 24 Ιουλίου 2020 (αρ. πρωτ. 8485/24.7.2020), ο Υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ είχε απαντήσει, με το έγγραφο ΑΠ618/6.8.2020 ότι “η Κυβέρνηση προτίθεται να παρατείνει την υποχρέωση δημοσιεύσεων διακηρύξεων στον περιφερειακό τύπο, πέραν της 1/1/2021, με σκοπό να διασφαλίσει ότι τη δύσκολη αυτή χρονική περίοδο που τα Μέσα λόγω της σημαντικής πτώσης των διαφημιστικών δαπανών, έχουν απωλέσει σημαντικό μέρος των εσόδων τους, συνεχίζουν να έχουν, μέσω των δημοσιεύσεων, πηγή οικονομικής ενίσχυσης. Ταυτόχρονα, διασφαλίζεται με αυτόν τον τρόπο η ενημέρωση των πολιτών και η διαφάνεια.”.
Επειδή ο τοπικός και περιφερειακός Τύπος επιτελεί κρίσιμο έργο στην ανάδειξη των τοπικών προβλημάτων και στην ενημέρωση των πολιτών της Βόρειας Ελλάδας.
Επειδή είναι απαράδεκτο οι μικρές επιχειρήσεις του τοπικού Τύπου να αποκλείονται από κάθε μέτρο στήριξης.
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
- Θα ενταχθούν όλα τα τοπικά μέσα ενημέρωσης, συμπεριλαμβανομένων κι εκείνων που έχουν ΚΑΔ παροχής υπηρεσιών διαφημίσεων, στα μέτρα στήριξης των πληττόμενων επιχειρήσεων;
- Θα νομοθετηθεί ως μόνιμο μέτρο η υποχρέωση δημοσίευσης διακηρύξεων στον περιφερειακό Τύπο;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Μάλαμα Κυριακή
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αγαθοπούλου Ειρήνη
Αυγέρη Θεοδώρα
Βέττα Καλλιόπη
Γιαννούλης Χρήστος
Γκαρά Αναστασία
Ελευθεριάδου Σουλτάνα
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Ζουράρις Κωνσταντίνος
Καρασαρλίδου Ευφροσύνη
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Ξανθόπουλος Θεόφιλος
Τελιγιορίδου Ολυμπία
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Σκούφα Ελισάβετ
Χαρίτου Δημήτριος
_____________________
Ακολουθούν οι σχετικές απαντήσεις:
1.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΡΑ ΤΩ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΩ
Φραγκούδη 11 & Αλ.Πάντου,
Τ.Κ. 101 63, Καλλιθέα
Τηλ.: 210 90 98 700 – 1
Ε-mail : sec_spokesman@mindigital.gr
Αθήνα, 4/ 12/ 2020
Α.Π. 880
Προς: Τη Βουλή των Ελλήνων
Διεύθυνση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου
Τμήμα Ερωτήσεων και ΑΚΕ
Κοιν.: Βουλευτή κα. Κ. Μάλαμα
Και λοιπούς ερωτώντες Βουλευτές
Δια της Βουλής των Ελλήνων
ΘΕΜΑ: Απάντηση στην υπ’ αρ. 1625/10.11.2020 Ερώτηση δεκαεπτά Βουλευτών της Κοινοβουλευτικής Ομάδας «ΣΥΡΙΖΑ»
Σε απάντηση της υπ’ αρ. 1625/10.11.2020 Ερώτησης που κατατέθηκε από δεκαεπτά Βουλευτές της Κοινοβουλευτικής Ομάδας «ΣΥΡΙΖΑ» προς τον Υφυπουργό στον
Πρωθυπουργό κ. Στέλιο Πέτσα, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:
Σε ό,τι αφορά τα οικονομικά μέτρα, από την πρώτη στιγμή που ξέσπασε η πανδημία του κορονοϊού η Κυβέρνηση έλαβε μέτρα προστασίας της Δημόσιας Υγείας και
στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων των οποίων η οικονομική δραστηριότητα επλήγη από τον COVID-19. Το δίχτυ προστασίας για την αντιμετώπιση των οικονομικών
συνεπειών της πρωτόγνωρης υγειονομικής κρίσης, το οποίο αφορά ρευστότητα για τις ελληνικές επιχειρήσεις και τους εργαζομένους, ανέρχεται σε 24 δισεκατομμύρια ευρώ για το έτος 2020.
Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και οι εργαζόμενοι σε αυτά, έχουν τύχει ακριβώς του ίδιου πλαισίου προστασίας και στήριξης από την Ελληνική Κυβέρνηση, όπως κάθε
επιχείρηση που έχει πληγεί.
Ειδικά σε ό,τι αφορά τα ενημερωτικά portal, υπογραμμίζεται ότι για την ευρύτερη εφαρμογή των ευεργετικών μέτρων στις επιχειρήσεις Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης,
συμπεριελήφθησαν στη λίστα των πληττόμενων και επιχειρήσεις έκδοσης πρωτογενούς (branded) ψηφιακού περιεχομένου, ακόμα κι αν δεν είχαν δηλώσει
κάποιον από τους επιλέξιμους ΚΑΔ, εφόσον είναι εγγεγραμμένες, καθώς και όσες θα εγγραφούν σύμφωνα με τις απαιτούμενες προϋποθέσεις, στο Μητρώο Επιχειρήσεων
Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης (Μητρώο Online Media) που τηρείται στην Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας και Ενημέρωσης και περιλαμβάνει μέχρι στιγμής 856
επιχειρήσεις.
Αναφορικά με την υποχρέωση δημοσίευσης στον τοπικό και περιφερειακό τύπο περιλήψεων διακηρύξεων, η οποία λήγει στις 31-12-2020, με τη νομοθετική
πρωτοβουλία της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης της Προεδρίας της Κυβέρνησης υπό τον τίτλο «Ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της
τροποποιημένης με την Οδηγία (ΕΕ)2018/1808 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 14ης Νοεμβρίου 2018, Οδηγίας (ΕΕ) 2010/13 του Ευρωπαϊκού
Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 10ης Μαρτίου 2010 για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας
Επικοινωνίας και Ενημέρωσης», η οποία τέθηκε σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση την Πέμπτη, 3 Δεκεμβρίου 2020, επεκτείνεται για ένα έτος (μέχρι 31.12.2021) η
υποχρεωτικότητα δημοσίευσης στον τοπικό και περιφερειακό τύπο περιλήψεων διακηρύξεων διαγωνισμών δημόσιων φορέων (Άρθρο 56).
Τέλος, σημειώνεται ότι το 2020 η διαφημιστική δαπάνη παρουσίασε σημαντική μείωση καθώς πολλές επιχειρήσεις δεν είχαν τη δυνατότητα να διαθέσουν κεφάλαια για αυτό τον σκοπό. Με στόχο την ενίσχυση της οικονομίας μεταξύ άλλων μέτρων, με το άρθρο 11 του ν. 4728/2020 (Α΄186), η Κυβέρνηση προέβη στη χορήγηση
προσαυξημένης έκπτωσης, κατά τα φορολογικά έτη 2020 και 2021, για τη διαφημιστική δαπάνη που πραγματοποιούν επιχειρήσεις οι οποίες ανέστειλαν τη δραστηριότητά τους ή επλήγησαν οικονομικά λόγω της εμφάνισης και διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19.
Η συγκεκριμένη διάταξη, πέρα από τη δυνατότητα που παρέχει ακόμη και στις μικρές επιχειρήσεις να πραγματοποιήσουν διαφημιστικές δαπάνες συνεπάγεται την τόνωση της κατανάλωσης και ως εκ τούτου την ενίσχυση του εμπορίου, την αύξηση του κύκλου εργασιών επιχειρήσεων, οι οποίες πλήττονται λόγω της πανδημίας του COVID-19 και τελικά τη διατήρηση των θέσεων εργασίας.
Επομένως, είναι προφανές ότι όλες οι ανωτέρω παρεμβάσεις δίνουν πραγματικό οξυγόνο, συνθέτοντας ένα γενναίο πλέγμα στήριξης που φυσικά αφορά και τον
περιφερειακό και τοπικό τύπο.
Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΡΑ ΤΩ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΩ
ΣΤΕΛΙΟΣ ΠΕΤΣΑΣ
2.
ΒΟΥΛΗ.pdf