Ερώτηση με θέμα: «Απουσία σχεδίου στήριξης για την υλοποίηση του Αβερώφειου Αγροδιατροφικού Τεχνολογικού Πάρκου Θεσσαλίας (ΑΒ.Α.ΤΕ.ΠΑ.Θ.)» κατέθεσαν 15 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ με πρωτοβουλία του Βασίλη Κόκκαλη και συνυπογραφή της Ολυμπίας Τελιγιορίδου.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Αθήνα, 20 Σεπτεμβρίου 2021
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς την κ. Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων
Θέμα: «Απουσία σχεδίου στήριξης για την υλοποίηση του Αβερώφειου Αγροδιατροφικού Τεχνολογικού Πάρκου Θεσσαλίας (ΑΒ.Α.ΤΕ.ΠΑ.Θ.)»
Ο πρωτογενής τομέας αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους τομείς της Ελληνικής οικονομίας και αποτελεί διαχρονικά τον κυριότερο μοχλό ανάπτυξης όχι μόνο της Ελληνικής υπαίθρου αλλά και γενικότερα της χώρας, με τον κλάδο της αγροδιατροφής να διαδραματίζει κύριο πρωταγωνιστικό ρόλο. Ειδικότερα η περιοχή της Θεσσαλίας κατέχει εξέχουσα θέση στη συμβολή της εθνικής αγροτικής παραγωγής με τη συμμετοχή σειράς προϊόντων ονομασίας προέλευσης (Π.Ο.Π), προϊόντων γεωγραφικής ένδειξης (Π.Γ.Ε.), και γενικότερα φημισμένων για την ποιότητα και τα χαρακτηριστικά τους στο σύνολο της Ελληνικής επικράτειας και όχι μόνο. Διαχρονικά άλλωστε, η περιοχή πρωταγωνιστεί σε όλες της πτυχές του πρωτογενή τομέα, που αφορούν όχι μόνο την παραγωγή των προϊόντων αλλά και την εκπαίδευση και κατάρτιση των απασχολούμενων με τον κλάδο. Αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι το πρώτο εκπαιδευτικό ίδρυμα ( πρόδρομος του Γεωπονικού Πανεπιστημίου) για τον πρωτογενή τομέα ιδρύθηκε και λειτούργησε στην πόλη της Λάρισας και είναι η Αβερώφειος Γεωργική Σχολή η οποία έχει διαχρονική παρουσία (110 χρόνων) στην επαγγελματική αγροτική εκπαίδευση και κατάρτιση.
Η προηγούμενη κυβέρνηση λαμβάνοντας υπόψη την σπουδαιότητα ,την αναγκαιότητα αλλά και τον καθοριστικό ρόλο της Επαγγελματικής -τεχνικής εκπαίδευσης στη χώρα μας για την κάλυψη των σύγχρονων αναγκών και απαιτήσεων , στο πλαίσιο των ενεργειών και πρωτοβουλιών της εισήγαγε έναν νέο ακαδημαϊκό θεσμό προς την κατεύθυνση αναβάθμισης δίνοντας για πρώτη φορά στην ακαδημαϊκή ιστορία της χώρας τη δυνατότητα στα Πανεπιστήμια να διευρύνουν περαιτέρω τον κοινωνικό τους ρόλο προσφέροντας τους πόρους τους (υποδομές, γνώσεις, ανθρώπινο δυναμικό) στη μεταλυκειακή εκπαίδευση.
Με το .ν 4521/2018 ,Άρθρο 8, θεσπίστηκε η ίδρυση στα Α.Ε.Ι. Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Κ.Ε.Ε.), για να παρέχουν διετή προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης για αποφοίτους των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.), στα οποία ανταποκρίθηκαν 11 πανεπιστήμια της χώρας με τη δημιουργία 60 διετών προγραμμάτων σπουδών έτοιμα να λειτουργήσουν για το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020, στα οποία υπολογιζόταν να εγγραφούν πάνω από 1500 απόφοιτοι Επαγγελματικών Λυκείων.
Δυστυχώς με την κατάργηση τους στην οποία προβήκατε , προκλήθηκε ένα τεράστιο κενό στη μεταλυκειακή επαγγελματική – τεχνική εκπαίδευση δημιουργώντας ταυτόχρονα αδιέξοδο για χιλιάδες νέους που βρέθηκαν χωρίς εναλλακτική λύση μετά και την εφαρμογή της ελάχιστης βάσης εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Σύμφωνα με το άρθρο 24 του ν. 4589/2019 (Α’ 13), στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας δημιουργείται το «Αβερώφειο Αγροδιατροφικό Τεχνολογικό Πάρκο Θεσσαλίας (ΑΒ.Α.ΤΕ.ΠΑ.Θ.)» στο οποίο σχεδιάζονται και πραγματοποιούνται, σε συνεργασία με την Αβερώφειο Γεωργική Σχολή παραγωγικές δραστηριότητες αγροτικής και οικολογικής κατεύθυνσης, που ενσωματώνουν καινοτόμα επιστημονικά και τεχνολογικά δεδομένα, διατηρώντας μια διαρκή λειτουργική διασύνδεση με την επιστημονική κοινότητα, την αγορά, τον καταναλωτή και την κοινωνία, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Εώς και σήμερα ο σχεδιασμός και η υλοποίηση των προβλεπόμενων από το Νόμο βρίσκονται σε αδράνεια, με αποτέλεσμα να χάνεται πολύτιμος χρόνος για την προσαρμογή και ένταξη του παραγωγικού δυναμικού του πρωτογενή τομέα στις συνεχείς σύγχρονες διαμορφούμενες συνθήκες .
Επειδή η Ελλάδα είναι μία χώρα που πρωταγωνιστεί στον αγροδιατροφικό τομέα με την παραγωγή εξαιρετικών προϊόντων μοναδικών χαρακτηριστικών.
Επειδή η επαγγελματική κατάρτιση και εκπαίδευση αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις για την παραγωγή προϊόντων σύμφωνα με τις σύγχρονες απαιτήσεις και προδιαγραφές.
Επειδή η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση των απασχολούμενων στον πρωτογενή τομέα υστερεί δραματικά στη χώρα μας , δεδομένου ότι μόνο το 6% των παραγωγών έχει δεχτεί εκπαίδευση και κατάρτιση, όταν στην ΕΕ ο μέσος όρος είναι 55% και σε χώρες πρότυπα για την γεωργική ανάπτυξη το ποσοστό αυτό υπερβαίνει το 85%.
Επειδή οι νέες διαμορφούμενες συνθήκες στον αγροδιατροφικό τομέα εξελίσσονται συνεχώς και οι απασχολούμενοι σε αυτόν χωρίς κατάρτιση και εκπαίδευση αδυνατούν να τις ακολουθήσουν και να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.
Επειδή απαιτείται η υιοθέτηση ενός νέου σύγχρονου μοντέλου επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με συνέργιες και συνεργασίες όλων των εμπλεκομένων στην αγροδιατροφική αλυσίδα.
Επειδή είναι επιβεβλημένη η υιοθέτηση ενός ολοκληρωμένου προγράμματος ανάδειξης του Ελληνικού αγροδιατροφικού συστήματος βασισμένο στην εξωστρέφεια με έμφαση στην καινοτομία και διαχείριση των φυσικών πόρων λαμβάνοντας υπόψη την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Επειδή είναι επιτακτική ανάγκη η διασύνδεση και διάχυση της πανεπιστημιακής γνώσης προκειμένου να εφαρμοστεί σε πρακτικό επίπεδο από τους απασχολούμενους επαγγελματικά με τον πρωτογενή τομέα ώστε να καταστεί δυνατή η αναβάθμιση του παραγωγικού δυναμικού της χώρας.
Επειδή η δομή του Αβερώφειου Αγροδιατροφικού Τεχνολογικού Πάρκου Θεσσαλίας αποτελεί τη σύγχρονη λύση που μπορεί να καλύψει τις ανάγκες συνολικά όλων των εμπλεκομένων στην αγροδιατροφικη αλυσίδα με τη λειτουργία του να αποτελεί ουσιαστικά μονόδρομο προκειμένου να μπορέσει να εξελιχθεί και να πρωταγωνιστήσει ο Ελληνικός αγροδιατροφικός τομέας στις συνεχώς νέες διαμορφούμενες συνθήκες.
Ερωτάται η αρμόδια Υπουργός:
- Προτίθεται να υλοποιήσει και να στηρίξει τη λειτουργία του Αβερώφειου Αγροδιατροφικόυ Τεχνολογικού Πάρκου Θεσσαλίας (ΑΒ.Α.ΤΕ.ΠΑ.Θ.) όπως αυτή ορίζεται στο ν. 4589/2019;
- Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί ώστε να καταστεί δυνατή η λειτουργία του ;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Κόκκαλης Βασίλειος
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αλεξιάδης Τρύφων
Αυγέρη Θεοδώρα (Δώρα)
Γκιόλας Ιωάννης
Κασιμάτη Ειρήνη (Νίνα)
Λάππας Σπυρίδων
Μάλαμα Κυριακή
Μάρκου Κωνσταντίνος
Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης)
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Ραγκούσης Ιωάννης
Σαρακιώτης Ιωάννης
Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)
Τελιγιορίδου Ολυμπία
Ακολουθεί η απάντηση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων:
signed Ερ_ 9168- 20-9-2021Αβερωφειο.pdf Συν. ΒΟΥΛΗ.pdf