Ομιλία Ολυμπίας Τελιγιορίδου στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση και ψήφιση του Σ/Ν του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων: «Μέτρα διευκόλυνσης και εκσυγχρονισμού της ίδρυσης και λειτουργίας κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων, διατάξεις για τη διενέργεια ελέγχων και την επιβολή κυρώσεων και άλλες επείγουσες ρυθμίσεις του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων».
Ακολουθεί το κείμενο της ομιλίας:
Ολυμπία Τελιγιορίδου: «Σας ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε. Κύριοι Υπουργοί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το θέμα των αδειοδοτήσεων των σταυλικών εγκαταστάσεων είναι πάρα πολύ σημαντικό για την κτηνοτροφική παραγωγή, καθώς η απλοποίηση βοηθάει στον απεγκλωβισμό του κτηνοτροφικού κόσμου από ανασχετικούς και ανασταλτικούς γραφειοκρατικούς παράγοντες.
Το νομοσχέδιο όμως αυτό πετυχαίνει τον στόχο του απεγκλωβισμού; Είναι ένα νομοσχέδιο με στέρεες βάσεις; Ή ένα νομοσχέδιο που απλά έρχεται να διορθώσει ανεπαρκείς διατάξεις του νόμου 4711 της δικής σας κυβέρνησης, που και τότε λέγατε ότι απλοποιεί τις διαδικασίες των σταβλικών εγκαταστάσεων; Είναι ένα νομοσχέδιο που επιλύει προβλήματα ή ένα νομοσχέδιο που τα μετακυλύει στο μέλλον; Είναι απελευθερωτικό για την ελληνική κτηνοτροφία ή είναι μια προσπάθεια εξευμενισμού των κτηνοτρόφων χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα σε μία δύσκολη εποχή, για να τους καλοπιάσετε;
Και η εποχή είναι πράγματι δύσκολη, καθώς η πανδημία με τις οικονομικές και κοινωνικές της συνέπειες, η κλιματική κρίση με τις καταστροφές στην παραγωγή και στις υποδομές, η έκρηξη της ακρίβειας στο ρεύμα, στο πετρέλαιο, στα αγροεφόδια, αυξάνουν το κόστος παραγωγής. Και η κυβέρνηση έρχεται με ανεπαρκείς πολιτικές, οι οποίες αποδεικνύονται με το μπάχαλο στις πληρωμές του ΟΠΕΚΕΠΕ, με το μπάχαλο στην κατανομή του Εθνικού Αποθέματος – που μόλις προχθές αναγνωρίσατε με εγκύκλιό σας που ζητάει την επανόρθωσή του και την ανάκτηση δικαιωμάτων από τους καταχραστές – τις μειωμένες επιδοτήσεις κατά 63 εκατομμύρια ευρώ από τη τελευταία πληρωμή για τη βασική ενίσχυση, καθώς μετά από την αιφνίδια Κοινή Υπουργική Απόφαση πάρα πολλοί κτηνοτρόφοι βρέθηκαν με μειωμένα πόσα, ή και με καθόλου επιδοτήσεις.
Έτσι, λοιπόν, υπάρχει επίσης η φραγή και ο αποκλεισμός πολλών παραγωγών από τις λαϊκές αγορές, οι καθυστερήσεις στις αποζημιώσεις από τις φυσικές καταστροφές από τον ΕΛΓΑ, τα φαινόμενα της νοθείας και των ελληνοποιήσεων, που το τελευταίο διάστημα βρίσκονται σε έκρηξη. Σε όλα αυτά η πολιτική της Νέας Δημοκρατίας φαίνεται ότι δεν είναι ικανή να βοηθήσει ώστε να λυθούν αυτά τα προβλήματα.
Σε αυτό, λοιπόν, το πλαίσιο έρχεται το σημερινό νομοσχέδιο το οποίο παρά τα θετικά του σημεία, σε πολλά σημεία είναι νομικά διάτρητο και πολιτικά ανεπαρκές.
Από το πρώτο κιόλας άρθρο, στο σκοπό του νομοσχεδίου, εκτιμούμε ότι θα έπρεπε η απλοποίηση των διαδικασιών ίδρυσης και λειτουργίας να περιλαμβάνει όχι μόνο τη φυσική αλλά και τη μη φυσική παρουσία του προσώπου. Η απουσία από τον σκοπό αυτού του ζητήματος εκ προοιμίου προϊδεάζει για την παράλειψη στο νομοσχέδιο της δημιουργίας ηλεκτρονικής πλατφόρμας στο ΥΠΑΑΤ ίδρυσης και λειτουργίας των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων. Επειδή αυτά τα θέματα τα βάλαμε και στις προηγούμενες επιτροπές, χθες ο Υπουργός είπε: «Τι είναι αυτό που ζητάτε; Θητεύσατε στο Υπουργείο και δεν γνωρίζετε ότι υπάρχει αυτή η ηλεκτρονική βάση;». Αγαπητέ κύριε Υπουργέ, ένας λόγος παραπάνω που το συζητάμε αυτό είναι ότι πραγματικά επειδή θητεύσαμε στο Υπουργείο, γνωρίζουμε ότι δεν υπάρχει βάση ηλεκτρονικής καταγραφής ίδρυσης και λειτουργίας κτηνοτροφικών μονάδων. Μάλλον τα μπερδεύετε τα πράγματα. Εκείνο που υπάρχει στη Γενική Διεύθυνση Κτηνιατρικής είναι μία ηλεκτρονική βάση δεδομένων κωδικών αγέλης για την υγειονομική επιτήρηση. Σε αυτήν τη βάση δεν υπάρχει καμία καταγραφή και δεν υπάρχουν στοιχεία αν αυτές οι επιχειρήσεις έχουν ή όχι άδεια, είναι ή όχι εγκεκριμένες, είναι ή όχι παράνομες. Άλλο τα στοιχεία του Υγειονομικού Κτηνιατρικού Ελέγχου και άλλο τα στοιχεία της ηλεκτρονικής εγκατάστασης που πιστεύουμε ότι λείπουν από αυτό το νομοσχέδιο.
Στο επόμενο άρθρο, των ορισμών, υπάρχουν πάρα πολλά προβληματικά σημεία. Ο ορισμός των πρόχειρων κατασκευών που δεν προσδιορίζει ούτε το εμβαδόν ούτε το ύψος, αφήνει αμφιλεγόμενα σημεία για το πώς νοείται μία πρόχειρη εγκατάσταση και επιτρέπει, με την αμφιλεγόμενη διάταξη για τη χρήση του σκυροδέματος που μπορεί να χρησιμοποιείται μεμονωμένα, σε συνδυασμό με το ότι πλέον δεν απαιτείται οικοδομική άδεια, να οδηγήσει στη χρήση βαρύτερων υλικών για αυτές τις πρόχειρες εγκαταστάσεις αλλά μονιμότερου χαρακτήρα. Αυτό φαίνεται να αποτελεί μία διευκόλυνση των κτηνοτρόφων, αλλά ενέχει πάρα πολλούς κινδύνους ασφαλείας και αφήνει πολύ σημαντικό αρνητικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Χωρίς καμία αδειοδότηση κατασκευής, χιλιάδες τόνοι μπετόν σε όλη τη χώρα.
Εξαιρούνται από τους λειτουργικούς χώρους οι αποθηκευτικοί χώροι. Κι ενώ πάλι η διάταξη φαίνεται ότι είναι ευνοϊκή, καθώς μειώνει τις αποστάσεις, υποκρύπτει τη δημιουργία προβλημάτων και αντιδικιών ιδιαίτερα σε τουριστικές και αστικές περιοχές της χώρας.
Στον ορισμό, επίσης, του πρόχειρου καταλύματος υπάρχει μία ασάφεια όσον αφορά τις συνθήκες λειτουργίας μιας μη εκτατικής εκτροφής. Μπορούν, για παράδειγμα, σε ένα πρόχειρο κατάλυμα ακόμη και αν τηρούνται οι συνθήκες ευζωίας να εκδοθούν άδειες πρόχειρων καταλυμάτων σε μικρής δυναμικότητας πτηνοτροφικές επιχειρήσεις, παρόλο που μπορεί να τηρείται η ορθή αλλά μη εκτατική εκτροφή;
Στους ορισμούς δεν υπάρχει η έννοια των κτηνοτροφικών πάρκων, που χρειάζεται να οριοθετηθούν στους Δήμους της χώρας, ώστε και οι κατάλληλοι χώροι για τις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις να υπάρχουν αλλά και οι κατάλληλες δημόσιες υποδομές για το ρεύμα, το νερό, την αποχέτευση, τους δρόμους, που θα απαλλάσσουν τους κτηνοτρόφους από γραφειοκρατικά αλλά και οικονομικά βάρη σε μία δύσκολη εποχή.
Αλλά αυτό πραγματικά πολύ εύκολα δεν θα το περιμέναμε το νομοσχέδιο σας, καθώς οι δημόσιες υποδομές δεν είναι κάτι που θέλετε αφού αυτή η κυβέρνηση όλες, ακόμη και αυτές, τις δημόσιες υποδομές τις θέλει ιδιωτικοποιημένες και αυτό το δείχνετε με κάθε ευκαιρία. Γιατί να το κρύψετε άλλωστε;
Στο άρθρο 4, ενώ ορθώς δίνεται η δυνατότητα να λειτουργούν εντός και σε όμορο οικόπεδο με την κτηνοτροφική εγκατάσταση, εγκαταστάσεις ωοσκόπησης, συσκευασίας αυγών αλλά και επεξεργασίας ζωικών υποπροϊόντων – και κυρίως αυτό αφορά το βιοαέριο – δεν προβλέπεται για αυτή την διαδικασία καθετοποίησης της παραγωγής μέσω της μεταποίησης, η διευκόλυνση για τους οικοτέχνες, για τις ομάδες παραγωγών, για τους συνεταιρισμούς. Ακόμη δεν ευνοείται και το να είναι αυτές οι μονάδες σε άλλο όνομα, σε μέλος της ίδιας οικογένειας.
Άρθρο 5, υπάρχουν αρκετά θετικά. Αγνοείτε όμως το πρόβλημα των ορεινών περιοχών στην έκδοση αδειών ίδρυσης. Εδώ θα μπορούσε να υπάρξει μία μείωση των αποστάσεων 20% στις χαρακτηρισμένες ορεινές κοινότητες, όπως συμβαίνει στα νησιά. Επίσης, δεν προσδιορίζεται ποιος είναι υπεύθυνος για να γίνεται η ζωοτεχνική μελέτη. Εκτιμούμε ότι ο υπεύθυνος της ζωοτεχνικής μελέτης πρέπει να είναι γεωτεχνικός, γεωπόνος ή κτηνίατρος. Γιατί έχουμε πάρα πολλά παραδείγματα όπου η ζωοτεχνική μελέτη γίνεται από μη ειδικούς, με αποτέλεσμα στη λειτουργία των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων να προκύπτουν προβλήματα, όπως για παράδειγμα να μην υπάρχουν χώροι συγκράτησης των ζώων για να γίνονται τα υγειονομικά προγράμματα.
Στο άρθρο 6, απουσιάζει η ισορροπία ανάμεσα στην ανάγκη προστασίας των περιοχών Natura αλλά και την ταυτόχρονη ανάγκη ανάπτυξης για μία βιώσιμη αγροδασική οικονομία, όπου ο κτηνοτρόφος θα μπορεί να είναι μέρος αυτού του οικοσυστήματος και φροντιστής του περιβάλλοντος, όπως έχει αποδειχθεί από τις καταστροφικές πυρκαγιές του καλοκαιριού. Η έλλειψη αυτής της ισορροπίας οφείλεται σε πολύ μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει παγώσει τους δασικούς χάρτες. Έχει δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα αυτό το θέμα για την αδειοδότηση των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων. Η Νέα Δημοκρατία με το να σταματήσει το έργο της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ για τους δασικούς χάρτες δεν υπονόμευσε μόνο τη δασική επιστήμη, δεν υπονόμευσε το Σύνταγμα, αλλά επίσης υπονόμευσε τον κτηνοτροφικό κόσμο της χώρας.
Στο άρθρο 8, είναι θετικό που δίνετε τη δυνατότητα στις υφιστάμενες ομάδες να τροποποιούν για να βελτιώσουν εκσυγχρονίζοντας τις εγκαταστάσεις τους, για παράδειγμα με την κατασκευή αμελκτηρίου.
Στο άρθρο 9, είναι αρνητικό ότι καταργείτε την υποχρέωση τήρησης της ελάχιστης απόστασης από τα σφαγεία. Αυτό δημιουργεί πάρα πολλά προβλήματα και ενέχει κινδύνους και για τη δημόσια υγεία και για την ευζωία των ζώων και για το περιβάλλον, καθώς θα υπάρχει συγκέντρωση, σε χώρους όπου οι κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις θα βρίσκονται δίπλα σε σφαγεία, μεγάλων φορτίων αποβλήτων και λυμάτων σε αυτές τις περιοχές. Επίσης, πολύ αρνητικό σε αυτό το άρθρο η απουσία ότι δεν προσδιορίζονται ελάχιστες αποστάσεις από τις πηγές του υδροφόρου ορίζοντα, από τους ταμιευτήρες του πόσιμου νερού και η μόνη αναφορά γίνεται σε ποτάμια συνεχούς ροής.
Στο άρθρο 10, είναι θετικό ότι ορίζεται διάστημα δύο μηνών για την έκδοση της έγκρισης επέμβασης σε περιοχές όπου υπάρχουν κυρωμένοι δασικοί χάρτες. Πρόκειται όμως για μία ελλιπή διάταξη μη δεσμευτική και χωρίς νομική ισχύ, καθώς δεν ορίζεται καμία συνέπεια εάν δεν εκδοθεί η έγκριση στο διάστημα αυτό.
Στο άρθρο 11, ένα άρθρο πολύ σημαντικό για τον κτηνοτροφικό κόσμο της χώρας, όπου μειώνεται το πρόστιμο των αυθαιρέτων και δίνεται παράταση για τη νομιμοποίηση τους. Στην περίπτωση αυτή φαίνεται ότι ακόμη και αυτό το πολύ σημαντικό ζήτημα το αντιμετωπίζετε με την μετακύληση σε επόμενο χρόνο.
Στο άρθρο 14, εδώ κι αν πρόκειται για επικοινωνιακή παρωδία. Ενώ η κυβέρνηση από την αρχή της θητείας της και την προηγούμενη ηγεσία στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης έλεγε ότι προχωράει άμεσα στην κατάρτιση της διαχείρισης των σχεδίων βόσκησης φαίνεται πλέον καθαρά ότι μεθοδεύετε την κατάργηση των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης. Και το μεθοδεύετε αυτό σε συνεργασία η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου με τους «γαλάζιους» Περιφερειάρχες, καθώς η νομοθέτηση της εξουσιοδότησης στον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης για επ’ αόριστον παράταση στα διαχειριστικά σχέδια βόσκησης επιφέρει ουσιαστικά την ακύρωσή τους. Αντί, λοιπόν, η κυβέρνηση να επισπεύσει τις διαδικασίες ολοκλήρωσης των σχεδίων αυτών συμβάλλοντας στην διατήρηση της ακεραιότητας των λιβαδιών, στην ανάκαμψη των υποβαθμισμένων βοσκοτόπων και στην αειφόρο παραγωγή της βοσκήσιμης ύλης και των κτηνοτροφικών προϊόντων, ακυρώνει οποιαδήποτε ορθολογική και βιώσιμη διαχείρισή τους.
Στο άρθρο 15, επίσης ένα άρθρο ρουσφετολογικό, το οποίο εξηγήσαμε και στις επιτροπές. Οι αλιείς που αλιεύουν ολοθούρια είναι υποχρεωμένοι στο σκάφος τους να φέρουν δορυφορικό σύστημα VMS – ERS. Αυτή η παράταση που δίνετε, ενώ τρέχει το πρόγραμμα χρηματοδότησης και πάρα πολλοί αλιείς το έχουν αξιοποιήσει πληρώνοντας τις εισφορές τους και μη αλιεύοντας σε περιοχές που δεν ελέγχονται, δημιουργείτε με αυτό που φέρνετε σήμερα δύο κατηγορίες αλιέων, με δύο μέτρα και δύο σταθμά. Οι περισσότεροι αλιείς έχοντας υπόψη την τελική προθεσμία παράτασης συμμετείχαν στο πρόγραμμα και έρχεστε να δικαιώσετε όσους δεν συμμετείχαν και συνέχιζαν να αλιεύουν σε περιοχές ακόμη που δεν επιτρέπεται χωρίς να έχουνε το δορυφορικό σύστημα. Επίσης, να πούμε ότι το είδος των ολοθούριων είναι, πέραν της οικονομικής τους αξίας, ένα απαραίτητο είδος για το θαλάσσιο οικοσύστημα και τον καθαρισμό της θάλασσας. Και εδώ αυτά που ακούστηκαν στις προηγούμενες επιτροπές από κάποιους συναδέλφους νομίζω ότι θέλουν ιδιαίτερη προσοχή. Πρέπει να υπάρχει ποσόστωση ώστε να μην εξαφανιστεί το είδος.
Στο άρθρο 16 του ΕΛΓΑ, παρότι νομοθετείτε την αποζημίωση μέχρι το 100% της ασφαλιζόμενης αξίας δεν απαλλάσσετε από το 30% για ζημιές από προανθικό ή ανθικό παγετό. Και βλέπουμε ότι και το 40% της προκαταβολής το πηγαίνετε από μήνα σε μήνα για το πότε θα καταβληθεί στους αγρότες και το παρουσιάζετε και ως πανάκεια όταν εσείς ως αντιπολίτευση το διπλάσιο ποσοστό προκαταβολής που έδινε ο ΣΥΡΙΖΑ στο 70% και 80% το αποκαλούσατε εμπαιγμό.
Είναι ένα νομοσχέδιο που έχει πάρα πολλές παραλείψεις και πάρα πολλά λάθη.
Επίσης, να σας πω ότι έχουμε καταθέσει στο νομοσχέδιο αυτό δύο τροπολογίες. Η μία αφορά την προσμέτρηση των ενσήμων για τις μονομερείς αναστολές για τους εργαζόμενους σε τουριστικά και επισιτιστικά επαγγέλματα, όπου ζητάμε να προσμετρούνται τα ένσημα των μονομερών αναστολών του ‘20 και του ‘21 για την επιδότηση της ανεργίας. Και η δεύτερη τροπολογία αφορά στην πρώτη επιδότηση ανεργίας αυτών πάλι των εργαζομένων, όπου πέραν των 50 ημερών εργασίας καλούνται να έχουνε 80 ημερομίσθια κατ’ έτος στα αμέσως προηγούμενα από την έναρξη της επιδότησης δύο έτη και ζητάμε να προσμετρούνται και εδώ 50 ημερομίσθια.
Όσον αφορά στις τροπολογίες που έχετε καταθέσει να σας πω ότι στην τροπολογία που αφορά στην αναγνώριση των νεοϊδρυθέντων πανεπιστημιακών τμημάτων που έγινε από τη δική μας κυβέρνηση, παρόλο που υπάρχουνε κάποια σημεία στα οποία υπάρχει μια αμφιβολία, για παράδειγμα δεν γίνεται αναγνώριση για όλα τα τμήματα – εξαιρούνται τα τμήματα της Δασολογίας, τα τμήματα της Ιχθυοκαλλιέργειας, τα τμήματα της Τεχνολογίας Τροφίμων του Γεωπονικού Πανεπιστημίου – και αφήνετε κι ένα παραθυράκι για ιδιωτικά κολλέγια, παρόλα αυτά, επειδή θεωρούμε πάρα πολύ σημαντικά τα επαγγελματικά δικαιώματα των νέων ανθρώπων σε αυτά, θα την ψηφίσουμε.
Και στην άλλη τροπολογία που έχετε για τους εργάτες γης, καλώς ήρθατε στην πραγματικότητα. Εδώ και μήνες φωνάζουμε. Το πρόβλημα είναι υπαρκτό. Έχετε αφήσει πολλούς παραγωγικούς κλάδους, όπως την ελαιοκομία χωρίς εργάτες. Τέλος πάντων, κάλλιο αργά παρά ποτέ.
Επί της αρχής, καταψηφίζουμε. Ευχαριστώ».
Ο σύνδεσμος με το σχετικό βίντεο:
Γραφείο Τύπου