35 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κατέθεσαν ερώτηση προς τον Υπουργό Εσωτερικών, με πρωτοβουλία των Βουλευτών Ζαχαριάδη Κώστα και Χατζηγιαννάκη Μιλτιάδη και συνυπογραφή της Ολυμπίας Τελιγιορίδου με θέμα: «Μεγάλος Περίπατος στην Πανεπιστημίου, ύψους 2 εκ. ευρώ, χωρίς πρόβλεψη για ειδική λωρίδα για άτομα με χαμηλή όραση ή τυφλότητα».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Αθήνα, 03 Δεκεμβρίου 2021
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Εσωτερικών
Θέμα: «Μεγάλος Περίπατος στην Πανεπιστημίου, ύψους 2 εκ. ευρώ, χωρίς πρόβλεψη για ειδική λωρίδα για άτομα με χαμηλή όραση ή τυφλότητα».
Ένας και πλέον χρόνος μετά την πιλοτική εφαρμογή του μεγάλου περιπάτου στον Δήμο Αθηναίων, ενός έργου που κόστισε 1.870.074,4 ευρώ, ο δήμαρχος κ. Μπακογιάννης, αφού παραδέχτηκε πως το σχέδιο δεν βγήκε έτσι όπως θα έπρεπε, ανακοίνωσε ότι θα ξεκινήσουν νέα έργα για μία μόνιμη, μεγάλης κλίμακας, ανάπλαση της κεντρικής οδικής αρτηρίας της πρωτεύουσας, σε όλο το μήκος της οδού Πανεπιστημίου. Βάσει των αναφορών του δημάρχου Αθηναίων «σε καμία περίπτωση δεν είναι ανάπλαση το βάψιμο του οδοστρώματος ή να βάλεις μία ζαρντινιέρα. Έπρεπε όμως να βρούμε έναν πρόχειρο τρόπο και κυρίως προσωρινό για να τραβήξουμε τις γραμμές του έργου, να ζωγραφίζεις δηλαδή πριν αρχίζεις να σκάβεις».
Δυστυχώς, στον πρόχειρο και προσωρινό τρόπο που κόστισε σχεδόν 2 εκατ. ευρώ δεν χωρούσε η απαραίτητη πρόβλεψη διαδρομής για τους συμπολίτες μας με προβλήματα όρασης στην οδό Πανεπιστημίου. Η κίνηση των συμπολιτών μας στη συγκεκριμένη περιοχή γίνεται με τεράστιες δυσκολίες, ενώ ακόμα και οι τελευταίες αλλαγές πεζοδρομίων στα πέριξ του Οφθαλμιατρείου Αθηνών δεν έχουν την αναγκαία πρόβλεψη για τους συνανθρώπους μας, αφού η απουσία λωρίδων (οδηγών) πεζοδρομίων αποτελεί εμπόδιο στη δυνατότητα αυτόνομης κίνησης των ατόμων με χαμηλή όραση ή τυφλότητα.
Ο μεγάλος περίπατος δημιούργησε τεράστια προβλήματα στην κυκλοφορία των οδηγών στο κέντρο της Αθήνας και αδικαιολόγητη καθυστέρηση στα δρομολόγια των αστικών συγκοινωνιών, καθώς χωρίς σχεδιασμό και με επείγουσες διαδικασίες άλλαξε σε λίγες ημέρες τις οδικές αρτηρίες της πρωτεύουσας. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δεν ήταν απούσα στα σχέδια της δημοτικής αρχής, καθώς με την αριθ. Δ1α/ΓΠ.οικ.31688/2020 (ΦΕΚ Β΄ 1970) κοινή απόφαση των Υπουργών Προστασίας του Πολίτη, Υγείας, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών, που εκδόθηκε κατ’ επίκληση των διατάξεων α) του άρθρου πρώτου της από 25/2/2020 ΠΝΠ και ιδίως της περ. (η) της παρ. 2 και της περ. (ε) της παρ. 4, β) της παρ. 3 του άρθρου εξηκοστού όγδοου της από 20/3/2020 ΠΝΠ και γ) της παρ. 1 του άρθρου εβδομηκοστού τέταρτου της από 13/4/2020 ΠΝΠ, επιβλήθηκαν προσωρινά κυκλοφοριακά μέτρα στην περιοχή του Κέντρου της Αθήνας για την αντιμετώπιση του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού COVID-19.
Παρά το γεγονός ότι με την υπ’ αρ. 1992/2020 απόφαση του Δ΄ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας έγινε δεκτή η αίτηση ακύρωσης (πολίτη – κατοίκου της περιοχής του Κέντρου της Αθήνας) και ακυρώθηκε η ανωτέρω κοινή υπουργική απόφαση ως στερούμενης εξουσιοδοτικού ερείσματος στις ανωτέρω αναφερόμενες διατάξεις, η κυβέρνηση με τροπολογία που κατατέθηκε σε νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος «Ενσωμάτωση της οδηγίας (ΕΕ) 2019/904 σχετικά με τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον», παρατείνε επ’ αόριστον τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που εφαρμόζονται στο κέντρο της Αθήνας.
Η “προσομοίωση” λοιπόν, ή αλλιώς “πιλοτική εφαρμογή” του Μεγάλου Περιπάτου από τον Δήμο Αθηναίων με την πλήρη στήριξη της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, που κόστισε σχεδόν 2 εκατομμύρια ευρώ, θα γίνει μόνιμη με νέες παρεμβάσεις, με προϋπολογισμό του έργου 3 εκατ. ευρώ., οι οποίες πρέπει αυτή τη φορά να έχουν πρόβλεψη για την απρόσκοπτη μετακίνηση όλων των συμπολιτών μας.
Επειδή, σύμφωνα με τα λεγόμενα του Δημάρχου Αθηναίων, οι προσωρινές παρεμβάσεις του μεγάλου περιπάτου δεν βγήκαν στην οδό Πανεπιστημίου.
Επειδή, η κυβέρνηση βάσει των διατάξεων που ψήφισε και των αποφάσεων που εξέδωσε στήριξε τα σχέδια της δημοτικής αρχής,
Επειδή, μέρος της αυτονόμησης στην κίνηση των ατόμων με χαμηλή όραση ή τυφλότητα αποτελεί η δημιουργία κατάλληλων υποδομών, μεταξύ των οποίων και ο οδηγός τυφλών, δηλαδή η ειδική λωρίδα στα πεζοδρόμια.
Ερωτάται ο Υπουργός,
Πώς θα εξασφαλιστεί η αυτονόμηση στην κίνηση των ατόμων με χαμηλή όραση ή τυφλότητα;
Ποια μέτρα θα ληφθούν με σκοπό την αποκατάσταση της καταλληλόλητας των υποδομών στο κέντρο της Αθήνας;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Ζαχαριάδης Κώστας
Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
Αυλωνίτης Αλέξανδρος – Χρήστος
Βαρδάκης Σωκράτης
Βερναρδάκης Χριστόφορος
Γιαννούλης Χρήστος
Ηγουμενίδης Νίκος
Καλαματιανός Διονύσιος – Χαράλαμπος
Κασιμάτη Ειρήνη (Νίνα)
Κάτσης Μάριος
Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)
Κόκκαλης Βασίλειος
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)
Μάρκου Κωνσταντίνος
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπαλάφας Γιάννης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μπουρνούς Γιάννης
Μωραΐτης Αθανάσιος (Θάνος)
Νοτοπούλου Κατερίνα
Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα
Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Ραγκούσης Γιάννης
Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)
Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)
Συρμαλένιος Νίκος
Τελιγιορίδου Ολυμπία
Τζούφη Μερόπη
Φάμελλος Σωκράτης
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γεώργιος