53 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κατέθεσαν ερώτηση προς τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, με πρωτοβουλία του Αναπληρωτή Τομεάρχη Προστασίας του Πολίτη και Βουλευτή Ηλείας, Καλαματαινό Διονύσιο και συνυπογραφή της Ολυμπίας Τελιγιορίδου με θέμα: «Μειώσεις έως και 268 ευρώ ανά μήνα, σε συντάξεις αναπηρίας και χηρείας, προκαλεί η εγκύκλιος του Υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων κ. Τσακλόγλου».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Αθήνα, 10 Ιανουαρίου 2022
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων
Θέμα: «Μειώσεις έως και 268 ευρώ ανά μήνα, σε συντάξεις αναπηρίας και χηρείας, προκαλεί η εγκύκλιος του Υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων κ. Τσακλόγλου»
Με την Φ80000/Δ17/109302/30.12.2021 εγκύκλιο του Υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, κ. Τσακλόγλου, επέρχονται δραστικές περικοπές, στις συντάξεις χηρείας και αναπηρίας, των συνταξιούχων από 1.1.2022.
Σύμφωνα με την προγενέστερη εγκύκλιο Φ80000/οικ.60272/2196/23.12.2016 και Φ80000/26767/1138/22.06.2017 του πρώην Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Πετρόπουλου, γινόταν δεκτό ότι, για συνταξιούχους που είχαν λάβει την σύνταξή τους σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 7 και 12 του ν.4387/2016, ο επιζών σύζυγος λάμβανε και ποσοστό της Εθνικής Σύνταξης, από την μεταβίβαση σύνταξης λόγω θανάτου, παράλληλα με το ποσοστό Εθνικής Σύνταξης, που προερχόταν από ίδιο δικαίωμα.
Στη νέα εγκύκλιο που δημοσιεύτηκε προπαραμονή της Πρωτοχρονιάς του 2022, προκειμένου να αιτιολογηθεί η μεταστροφή της ερμηνείας, που δινόταν στο άρθρο 7 του ν.4387/2016, για περισσότερο από 5 έτη, αναφέρεται ότι «ο νομοθέτης του ν.4387/2016, στόχο είχε την εξασφάλιση ενός κατώτατου ποσού σύνταξης, το οποίο θα χρηματοδοτείται απευθείας από τον κρατικό προϋπολογισμό για κάθε συνταξιούχο και όχι την σώρευση περισσοτέρων εθνικών συντάξεων».
Η τελολογική ερμηνεία, όμως, των ανωτέρω διατάξεων είναι τελείως διαφορετική: H εθνική σύνταξη δεν είναι μία προνοιακού τύπου προσθήκη στην απονεμόμενη σύνταξη, αλλά ένα βασικό και αναπόσπαστο μέρος (με τις διακρίσεις του νόμου ως προς το ύψος της) της απονεμόμενης «νέας» σύνταξης όπως προσδιορίστηκε στο ν.4387/2016 (Εθνική και Ανταποδοτική σύνταξη). Συνδέεται άρρηκτα, με τη σύνταξη και όχι με τον δικαιούχο της σύνταξης. Για τον λόγο αυτό, πρέπει να απονέμεται άπαξ, σε κάθε κατηγορία απονεμόμενων συντάξεων (π.χ. τόσο στη σύνταξη χηρείας όσο και στην εξ ίδιου δικαιώματος). Διαφορετική ερμηνεία θίγει ευθέως την αρχή της ανταποδοτικότητας, που έχει συνταγματική κατοχύρωση. Οι θανόντες σύζυγοι κατέβαλλαν και αυτοί εισφορές, κατά τη διάρκεια του ασφαλιστικού τους βίου και η αποστέρηση από τους δικαιούχους, του ποσού της Εθνικής Σύνταξης, θα οδηγήσει μοιραία σε χαμηλές συντάξεις, αναντίστοιχες των εισφορών που απέδωσαν οι θανόντες.
Η προσθήκη της Εθνικής, στην ανταποδοτική σύνταξη αποτέλεσε και αποτελεί τη δικαιολογητική βάση των χαμηλών συντελεστών αναπλήρωσης των ανταποδοτικών συντάξεων, αφού με την προσθήκη της, βελτιώνεται ο συνολικός συντελεστής, ιδίως στις περιπτώσεις που έχουμε, περιορισμένο αριθμό ετών ασφάλισης.
Από τα ανωτέρω συνάγεται ότι σκοπός του νομοθέτη ήταν να ενισχύσει και όχι να στερήσει την Εθνική σύνταξη από τους δικαιούχους. Άλλωστε, σε όσους λαμβάνουν σήμερα περισσότερες συντάξεις από ίδιο δικαίωμα (π.χ. δύο συντάξεις γήρατος) ήδη χορηγείται μία Εθνική Σύνταξη.
Επειδή οι νέοι συνταξιούχοι χηρείας και αναπηρίας, οι πιο ευάλωτοι συμπολίτες μας, θα δουν μειώσεις στις συντάξεις τους, που θα φτάσουν τα 268 ευρώ ανά μήνα, σε μια περίοδο που η υγειονομική κρίση και η ακρίβεια συρρικνώνουν δραματικά, το εισόδημά τους.
Επειδή η ανωτέρω ψευδοερμηνευτική εγκύκλιος, δημιουργεί συνθήκες άνισης μεταχείρισης μεταξύ συνταξιούχων πριν και μετά την 1.1.2022 και εγείρονται ζητήματα συνταγματικότητας της διάταξης, ως αντίθετης στο άρθρο 4 του Συντάγματος.
Επειδή η προγενέστερη ερμηνεία του άρθρου 7 του ν.4387/2016 είναι απόλυτα σύμφωνη με τον σκοπό του νόμου.
Επειδή από τη νέα εγκύκλιο, επηρεάζονται και οι προ του 2016 συνταξιούχοι, οι οποίοι δεν θα δουν ποτέ αυξήσεις στις συντάξεις τους, αφού μεγεθύνεται η λεγόμενη προσωπική διαφορά.
Επειδή από την «εγκύκλιο Τσακλόγλου» επηρεάζονται αρνητικά και οι αγρότες που έχουν καταστεί συνταξιούχοι από το 2017 και μετά.
Επειδή θίγεται η αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του πολίτη προς τη διοίκηση όταν ανατρέπονται παγιωμένες καταστάσεις, πεντέμισι χρόνια, μετά την ισχύ του νόμου και ανατρέπεται βίαια ο οικονομικός προγραμματισμός των δικαιούχων.
Για όλους τους ανωτέρω λόγους,
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός
1.Προτίθεται να ανακαλέσει την «εγκύκλιο Τσακλόγλου» προκειμένου να αποφευχθούν οι τεράστιες μειώσεις, εις βάρος των χήρων και των αναπήρων;
2.Ποια μέτρα θα λάβει, προκειμένου να προστατευτούν οι συνταξιούχοι από το τρομακτικό κύμα ακρίβειας, που μειώνει τα εισοδήματά τους;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Καλαματιανός Διονύσιος-Χαράλαμπος
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αλεξιάδης Τρύφων
Αναγωστοπούλου Σία
Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος
Βαγενά Άννα
Βαρδάκης Σωκράτης
Βέττα Καλλιόπη
Γιαννούλης Χρήστος
Γκιόλας Γιάννης
Ελευθεριάδου Τάνια
Ζαχαριάδης Κώστας
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Ζουράρις Κωνσταντίνος
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Θραψανιώτης Εμμανουήλ
Κασιμάτη Νίνα
Καφαντάρη Χαρά
Λάππας Σπύρος
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χαράλαμπος
Μάρκου Κώστας
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μιχαηλίδης Ανδρέας
Μπαλάφας Γιάννης
Μπάρκας Κων/νος
Μπουρνούς Γιάννης
Μωραϊτης Θάνος
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Ξανθόπουλος Θεόφιλος
Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα
Παπαδόπουλος Σάκης
Παπαηλιού Γεώργιος
Παππάς Νικόλαος
Πέρκα Θεοπίστη
Πούλου Γιώτα
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)
Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)
Σκούφα Μπέττυ
Συρμαλένιος Νίκος
Τελιγιορίδου Ολυμπία
Τζάκρη Θεοδώρα
Τζούφη Μερόπη
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Τσίπρας Γεώργιος
Φάμελλος Σωκράτης
Φίλης Νικόλαος
Φωτίου Θεανώ
Χαρίτου Δημήτριος
Χατζηγιαννάκης Μίλτος
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γεώργιος
Ακολουθεί η απάντηση του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων:
8 Ε (ΑΑ).pdf