30 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία κατέθεσαν ερώτηση και ΑΚΕ προς τους Υπουργούς Ανάπτυξης & Επενδύσεων και Τουρισμού, με πρωτοβουλία των Βουλευτών Νοτοπούλου Κατερίνας, Τσίπρα Γεώργιου και Χαρίτση Αλέξιου και συνυπογραφή της Ολυμπίας Τελιγιορίδου με θέμα: «Αξιοποίηση νέου ειδικού εργαλείου για τη διάσωση, την εξυγίανση και την ανάταξη των ιδιαίτερα πληττόμενων επιχειρήσεων της εστίασης, του τουρισμού και της αναψυχής».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Αθήνα, 16.11.2020
ΕΡΩΤΗΣΗ και ΑΚΕ
ΠΡΟΣ
Τους κ. κ. Υπουργούς Ανάπτυξης και Επενδύσεων
και Τουρισμού
Θέμα: «Αξιοποίηση νέου ειδικού εργαλείου για τη διάσωση, την εξυγίανση και την ανάταξη των ιδιαίτερα πληττόμενων επιχειρήσεων της εστίασης, του τουρισμού και της αναψυχής».
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά η Κυβέρνηση δεν έχει αξιοποιήσει ούτε έχει εξαγγείλει ότι θα κάνει χρήση του νέου πληθωρικού εργαλείου της Κομισιόν για την κρατική ενίσχυση του παγίου κόστους επιχειρήσεων. Η αξιοποίηση κατ’ αρχάς θα μπορούσε να αφορά ένα στοχευμένο πρόγραμμα διάσωσης, εξυγίανσης και ανάταξης τουριστικών επιχειρήσεων και επιχειρήσεων αναψυχής και εστίασης, που σύμφωνα με το Δελτίο Τύπου της ΕΛΣΤΑΤ κατέγραφαν συνολικά στο Β΄ Τρίμηνο του 2020 απώλειες τζίρου ύψους 59,1 %, σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του αντίστοιχου έτους.
Με την 4η αναθεώρηση του Ευρωπαϊκού Προσωρινού Πλαισίου Κρατικών Ενισχύσεων της 13/10/20 (Τμήμα 3.12, σημεία 86 & 87), εισήχθη μια νέα καινοτόμος και πρόσθετη δυνατότητα ενίσχυσης επιχειρήσεων. Οι νέες “Ενισχύσεις υπό μορφή στήριξης για μη καλυπτόμενες πάγιες δαπάνες” συνιστούν ένα νέο πρόσθετο εργαλείο για τις επιχειρήσεις που έχουν τουριστική δραστηριότητα ή λειτουργούν στην εστίαση και την αναψυχή (κλάδος Horeca) καθώς απευθύνεται σε επιχειρήσεις που έχουν απωλέσει άνω του 30% του κύκλου εργασιών τους και καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος των συνολικών ζημιών τους (ενοίκια, απαξίωση αγαθών, τηλεπικοινωνίες, ενέργεια, μεταφορικά μέσα-λίζινγκ, τόκοι, συμβατικές υποχρεώσεις σε προμηθευτές κοκ (Directive for fixed cost subsidies). Ενισχύεται, πλέον, το σταθερό τους κόστος, ακόμα και βάσει των εκτιμώμενων ζημιών της επόμενης χρονιάς, με ποσά έως 3,8 εκατομμύρια ευρώ (σημείο 87 παρ. δ) ανά επιχείρηση (από 800.000€ που ίσχυε ως τώρα για τις άλλες ενισχύσεις).
Οι μη καλυπτόμενες πάγιες δαπάνες, είναι οι πάγιες δαπάνες που πραγματοποίησαν οι επιχειρήσεις οι οποίες δεν καλύπτονται ούτε από τα κέρδη (δηλαδή έσοδα μείον μεταβλητές δαπάνες) ούτε από άλλες πηγές, όπως ασφάλιση, προσωρινά μέτρα ενίσχυσης (SURE-Ενίσχυση μισθών, ειδική αποζημίωση, ενίσχυση έως 800χιλ από Εγγυοδοτικό Ταμείο ή ΤΕΠΙΧ 2 και επιστρεπτέα προκαταβολή) και παρέχουν κάλυψη ζημιών του 2020 ή προβλεπομένων ζημιών του 2021. Συνεπώς, αποτελούν πρόσθετη και σημαντική ενίσχυση στα ήδη υπάρχοντα προγράμματα ενίσχυσης. Τα ποσά αυτά καλύπτουν το 70% του νυν & του μελλοντικού προβλεπόμενου σταθερού κόστους των μεγάλων επιχειρήσεων και το 90% των μικρών επιχειρήσεων (87 περ.γ) και είναι πρόσθετα στην ενίσχυση που έχουν δεχτεί ως τώρα.
Η ενίσχυση μπορεί να είναι:
- μη επιστρεπτέα (direct grant),
- επιστρεπτέα
- και εγγύηση σε τραπεζικά δάνεια που κάλλιστα μπορεί να αγγίξει το 100%.
Την ίδια στιγμή που η Κυβέρνηση ψήφιζε τον νέο Πτωχευτικό Κώδικα που δεν δικαιολογεί την αδυναμία κάλυψης του 40% των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων και ανοίγει το δρόμο για τη ρευστοποίηση επιχειρήσεων, η ΕΕ προχωρούσε σε νέα επεκτατικά και ενισχυτικά μέτρα υπέρ των περισσότερο πληττόμενων από την κρίση της πανδημίας. Επιπλέον, προέβλεψε ότι μπορεί να δοθεί ενίσχυση 3 εκατ. € ανά επιχείρηση – (87 περ. δ) ακόμα και σε πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις που ήταν σε οικονομική δυσκολία προ της κρίσης του κορωνοϊού (87 περ.στ) προκειμένου να εξυγιανθούν και να αναδιαρθρωθούν.
Η Κυβέρνηση οφείλει άμεσα να αιτηθεί στην ΓΔ Ανταγωνισμού της Κομισιόν για ένα ξεχωριστό και γενναίο πρόγραμμα ενίσχυσης σταθερού κόστους, αποκλειστικά για τουριστικές επιχειρήσεις και τους κλάδους της εστίασης, διασκέδασης, αναψυχής. Το πρόγραμμα αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει ένα Ταμείο για μη επιστρεπτέα ενίσχυση, πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ κι ενδεχομένως να επεκτείνεται ευρύτερα σε πρόσθετα κεφάλαια με συνδυασμένα εργαλεία κρατικών εγγυήσεων στο 100% για τραπεζικό δανεισμό ή και προνομιακά κρατικά δάνεια. Με τον τρόπο αυτό το μεγαλύτερο μέρος των ανωτέρω, σοβαρά πληττόμενων επιχειρήσεων θα έφταναν να ενισχυθούν με ποσό έως 3,8 εκατομμύρια € έκαστη επιχείρηση, συνολικά (87 περ.δ).
Επειδή τέτοιες στοχευμένες κινήσεις ενίσχυσης, αποκλειστικά υποστηρικτικές του τουρισμού, της εστίασης και της αναψυχής, έχουν γίνει ήδη από το Βέλγιο, την Ιρλανδία και άλλες χώρες.
Επειδή πέραν από το πλήγμα της κρίσης του κορωνοϊού, επισημαίνουμε ότι το 1 στα 3 δάνεια των τουριστικών επιχειρήσεων ήταν μη εξυπηρετούμενο και προ της κρίσης του κορωνοϊού. Ο κλάδος της Εστίασης, εξάλλου, υπήρξε ο κλάδος με τα περισσότερα κόκκινα δάνεια για το έτος 2019, σύμφωνα με την τελευταία Έκθεση της Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας της Τράπεζας της Ελλάδας (16/7/20).
Επειδή η δε κρίση του πρώτου και του δεύτερου κύματος της πανδημίας αναμένεται να προκαλέσει νέα κύματα μη εξυπηρετούμενων δανείων στη Horeca (Ξενοδοχεία, τουριστικές επιχειρήσεις, εστίαση, αναψυχή) εφόσον το μεγαλύτερο ποσοστό των εξυπηρετούμενων δανείων που “πάγωσαν” στο πρόσφατο moratorium αφορούσαν αυτούς τους κλάδους.
Κατόπιν των παραπάνω παρακαλούνται οι αρμόδιοι Υπουργοί να καταθέσουν στο σώμα:
Σε ξεχωριστούς πίνακες ανά ΚΑΔ τα στοιχεία ενισχύσεων των προγραμμάτων Επιστρεπτέας Προκαταβολής , Εγγυοδοτικού Ταμείου και ΤΕΠΙΧ2 του παρακάτω πρότυπου πίνακα για τους παρακάτω ΚΑΔ.
Ζητούμενοι ΚΑΔ:
- 5510 Ξενοδοχεία και παρόμοια καταλύματα
- 5520 Καταλύματα διακοπών και άλλα καταλύματα σύντομης διαμονής
- 5530 Χώροι κατασκήνωσης, εγκαταστάσεις για οχήματα αναψυχής και ρυμουλκούμενα οχήματα
- 5610 Δραστηριότητες υπηρεσιών εστιατορίων και κινητών μονάδων εστίασης
- 5621 Δραστηριότητες υπηρεσιών τροφοδοσίας για εκδηλώσεις
- 5630 Δραστηριότητες παροχής ποτών
- 9329 Άλλες δραστηριότητες διασκέδασης και ψυχαγωγίας
- 9001 Τέχνες του θεάματος
- 9002 Υποστηρικτικές δραστηριότητες για τις τέχνες του θεάματος
- 9003 Καλλιτεχνική δημιουργία
- 9004 Εκμετάλλευση αιθουσών θεαμάτων και συναφείς δραστηριότητες
Ενδεικτικά παραθέτουμε τον πρώτο πίνακα για τον πρώτο ζητούμενο ΚΑΔ και ζητούμε έναν όμοιο πίνακα για κάθε ζητούμενο ΚΑΔ από τους 11 παραπάνω:
- Αιτήσεις και εγκρίσεις Ενισχύσεων Επιστρεπτέας Προκαταβολής , Εγγυοδοτικού Ταμείου και ΤΕΠΙΧ2 για τον πρώτο ζητούμενο ΚΑΔ
ΚΑΔ και Κύκλος Εργασιών 2019 | Αιτήσεις Ενίσχυσης | ΜΟ Πλήθους Εργαζομένων Αιτούντων | Εγκρίσεις Ενίσχυσης | ΜΟ Πλήθους Εργαζομένων Ενισχυόμενων | Ενισχύσεις σε προβληματικές προ 31/12/19 | Ενισχύσεις σε πληττόμενες μετά 31/12/19 |
ΚΑΔ 5510 | ||||||
Κύκλος Εργασιών 0-30.000€ | ||||||
Κύκλος Εργασιών 30χιλ-60χιλ€ | ||||||
Κύκλος Εργασιών 60χιλ-100χιλ€
|
||||||
Κύκλος Εργασιών 100χιλ-200χιλ€ | ||||||
Κύκλος Εργασιών 200χιλ-500χιλ€ | ||||||
Κύκλος Εργασιών 500χιλ-1εκατ€ | ||||||
Κύκλος Εργασιών 1εκατ-5εκατ€ | ||||||
Κύκλος Εργασιών 5εκατ-10εκατ€ | ||||||
Κύκλος Εργασιών 10εκατ-30εκατ€ | ||||||
Κύκλος Εργασιών 30εκατ-50εκατ€ | ||||||
Κύκλος Εργασιών 50εκατ- |
Τέλος, ερωτώνται οι κ.κ Υπουργοί:
- Εφόσον στο δεύτερο κύμα της πανδημίας το πλήγμα στις παραπάνω επιχειρήσεις αναμένεται σωρευτικά σφοδρότερο, σκοπεύει η κυβέρνηση να τις ενισχύσει έτι περαιτέρω με το νέο ευνοϊκό εργαλείο περί “Ενισχύσεων για μη καλυπτόμενες πάγιες δαπάνες” (Τμήμα 3.12 της 4ης αναθεώρησης του Προσωρινού Πλαισίου);
- Θα υπάρξει ειδικό καθεστώς, ειδικό Ταμείο ενίσχυσης με μεγάλο προϋπολογισμό, για τις επιχειρήσεις τουρισμού, εστίασης και αναψυχής με ειδική μέριμνα για την ενίσχυση πληττόμενων της περιόδου της κρίσης του πρώτου και δεύτερου κύματος κορονοϊού αλλά και για τις προβληματικές προ της 31/12/19;
- Αναγνωρίζει η κυβέρνηση ότι με τη νέα ρύθμιση οι κρατικές ενισχύσεις θα μπορούσαν να καλύψουν σχεδόν το σύνολο των απωλειών (έως 3,8 εκατ ανά επιχείρηση) των ιδιαίτερα πληττόμενων επιχειρήσεων προ και μετά της κρίσης του κορωνοϊου;
- Προτίθεται η κυβέρνηση με τις νέες δυνατότητες που προβλέπονται στο Αναθεωρημένο Προσωρινό Πλαίσιο να επεκτείνει τις κρατικές ενισχύσεις στο σύνολο των επιχειρήσεων που των οποίων ο κύκλος εργασιών έχει πληγεί άνω του 30%;
ΟΙ ΕΡΩΤΩΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ
Νοτοπούλου Κατερίνα
Τσίπρας Γεώργιος
Χαρίτσης Αλέξιος
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αγαθοπούλου Ειρήνη-Ελένη
Αλεξιάδης Τρύφων
Αμανατίδης Ιωάννης
Αναγνωστοπούλου Σία
Αυγέρη Θεοδώρα
Αυλωνίτης Αλέξανδρος
Βαρδάκης Σωκράτης
Βέττα Καλλιόπη
Γιαννόυλης Χρήστος
Δραγασάκης Ιωάννης
Ζαχαριάδης Κώστας
Ζειμπέκ Χουσεϊν
Ζουράρις Κωνσταντίνος
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Θραψανιώτης Εμμανουήλ
Καλαματιανός Διονύσης
Καρασαρλίδου Φρόσω
Κασιμάτη Νίνα
Κατρούγκαλος Γεώργιος
Κάτσης Μάριος
Λάππας Σπύρος
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χαράλαμπος
Μάρκου Κώστας
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μουζάλας Γιάννης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Παπαδόπουλος Αθανάσιος
Παπαηλιού Γεώργιος
Παππάς Νικόλαος
Πούλου Γιώτα
Ραγκούσης Γιάννης
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σκουρολιάκος Πάνος
Σκούφα Μπέττυ
Σπίρτζης Χρήστος
Συρμαλένιος Νικόλαος
Τελιγιορίδου Ολυμπία
Τζούφη Μερόπη
Φάμελλος Σωκράτης
Φωτίου Θεανώ
Χαρίτου Δημήτρης
Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γεώργιος
Ακολουθεί η απάντηση του Υπουργείου Τουρισμού:
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ
ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
Προς: Βουλή των Ελλήνων
Δ/νση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου
Τμήμα Ερωτήσεων
Κοιν.: ΠΙΝΑΚΑ ΑΠΟΔΕΚΤΩΝ
Θέμα: «Απάντηση σε Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεση Εγγράφων Βουλευτών».
Σχετ.: Η με Α.Π. 1791_365/16.11.2020 Ερώτηση και Α.Κ.Ε..
Σε απάντηση του ανωτέρω σχετικού εγγράφου που κατέθεσαν στη Βουλή των Ελλήνων σαράντα εννέα (49) Βουλευτές της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ, σας αποστέλλουμε το με αριθμό ΕΔΕΤΤ/Α/815/24.11.2020 έγγραφο της Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ Τομέα Τουρισμού προς ενημέρωση.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
ΘΕΟΧΑΡΗΣ (ΧΑΡΗΣ) ΘΕΟΧΑΡΗΣ
Ακολουθεί η απάντηση του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων:
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ
ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ
ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
Αθήνα, 10-12-2020
Αριθ. Πρωτ. : 131210 – 10-12-2020
ΠΡΟΣ: 1. Τη Βουλή των Ελλήνων,
Δ/νση Κοιν/κού Ελέγχου,
Τμήμα Ερωτήσεων & ΑΚΕ
2. Βουλευτές:
Ως Πίνακας Αποδεκτών
ΘΕΜΑ: Απάντηση στην Ερώτηση & ΑΚΕ με Α.Π. 1791-365/16-11-2020
Σχετικά με την ανωτέρω Ερώτηση & ΑΚΕ, που κατέθεσαν στη Βουλή των Ελλήνων
οι Βουλευτές που αναγράφονται στον πίνακα αποδεκτών και στο πλαίσιο των
αρμοδιοτήτων μας, σας διαβιβάζουμε το με αριθμ. πρωτ. 124206/23-11-2020
έγγραφο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Επενδύσεων – ΕΣΠΑ, το με αριθμ. πρωτ.
239372/23-11-2020 έγγραφο της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας και το με αριθμ.
πρωτ. 128097/2-12-2020 έγγραφο της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης
Προγραμμάτων ΕΤΠΑ & ΤΣ .
Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ
ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΑ
ΕΘΝΙΚΗ ΑΡΧΗ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ
ΕΙΔΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΚΡΑΤΙΚΩΝ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ
ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ
Αθήνα, 09-12-2020
Αριθ. Πρωτ. : 124206 – 23-11-2020
ΠΡΟΣ : ΓΡΑΦΕΙΟ ΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ
ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
Ιδίου Υπουργείου
ΘΕΜΑ: Υπηρεσιακό σημείωμα στη με αρ. πρωτ. 1791-365/16-11-2020 Ερώτησης & ΑΚΕ
Σχετ.: Επίκαιρη ερώτηση με αρ. πρωτ. 1791-365/16-11-2020 Ερώτησης & ΑΚΕ
Σε απάντηση της ανωτέρω Ερώτησης και σε ότι αφορά θέματα αρμοδιότητάς μας, σας
γνωστοποιούμε τα παρακάτω:
Με την έναρξη της πανδημίας, η κυβέρνηση ανακοίνωσε άμεσα μέτρα, στο πλαίσιο της
κοινής ευρωπαϊκής στρατηγικής στη διαμόρφωση της οποίας έχει διαδραματίσει
σημαντικό ρόλο, με στόχο την προστασία της δημόσιας υγείας, την ενίσχυση του
παραγωγικού ιστού της οικονομίας και την ανάσχεση της ύφεσης, κύρια μέσω της
στήριξης των εργαζομένων και της ρευστότητας των επιχειρήσεων.
Το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, αξιοποιώντας έγκαιρα και αποτελεσματικά τις
δυνατότητες του προσωρινού Ευρωπαϊκού Θεσμικού Πλαισίου κρατικών ενισχύσεων
(Ανακοίνωση 2020/C 91 I/01 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει), προχώρησε στον
σχεδιασμό εξειδικευμένων παρεμβάσεων για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της
νόσου COVID-19. Οι σχετικές δράσεις που προκηρύχθηκαν, υλοποιούνται με σημαντική
συνεισφορά πόρων από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα,
Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία 2014 – 2020» (ΕΠΑνΕΚ), το Επιχειρησιακό
Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση 2014-
2020» και από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Μεταρρύθμιση Δημοσίου Τομέα 2014-
2020» συμπληρώνοντας τις λοιπές δράσεις επιχειρηματικότητας του προγράμματος και
ενισχύοντας την πραγματική οικονομία και τη ρευστότητα των επιχειρήσεων.
Με προϋπολογισμό ο οποίος μέχρι στιγμής έχει ξεπεράσει τα 5,2 δισ. ευρώ, το Υπουργείο
στήριξε τον επιχειρηματικό κόσμο με παροχή επιδοτούμενων δανείων και εγγυήσεων,
την επιδότηση επιτοκίου υφιστάμενων δανείων, με κάλυψη των κεφαλαίων κίνησης των
επιχειρήσεων, με επιστρεπτέα προκαταβολή αλλά και με μη επιστρεπτέες ενισχύσεις για
την κάλυψη λειτουργικών δαπανών, κατά κύριο λόγο σε επιχειρήσεις που επλήγησαν
από την οικονομική κρίση ως επακόλουθο της πανδημίας.
Ένα σημαντικό μέρος της δημόσιας συνδρομής στα μέτρα αντιμετώπισης των
οικονομικών και κοινωνικών επιπτώσεων της πανδημίας προήλθε από τα
συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα του ΕΣΠΑ 2014-2020, όπως αναφέρεται αναλυτικά
παρακάτω.
1)Αξιοποίηση πόρων του ΕΣΠΑ
Σε συνέχεια των τροποποιήσεων των ευρωπαϊκών κανονισμών και αξιοποιώντας στο
έπακρο τις νέες δυνατότητες και ευελιξίες που παρέχονται, η Γενική Γραμματεία
Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ προχώρησε άμεσα στην αναθεώρηση των
Επιχειρησιακών Προγραμμάτων (ΕΠ) του ΕΣΠΑ 2014-2020, προχωρώντας τόσο σε
ανακατανομή των διαθέσιμων πόρων εντός των ΕΠ όσο και σε ανακατανομή ανάμεσα
στα διαφορετικά ΕΠ. Από τις αναπροσαρμογές αυτές, αξιοποιήθηκαν πόροι της τάξεως
του 1,5 δισ. ευρώ, χωρίς να διαταραχθεί ο υπάρχων προγραμματισμός των ΕΠ,
εξασφαλίζοντας αφενός τη βέλτιστη αξιοποίηση των πόρων και αφετέρου την
απρόσκοπτη συνέχιση των δρομολογημένων δράσεων και έργων των ΕΠ, χωρίς
απεντάξεις. Επιπλέον, δόθηκε η δυνατότητα στα Τομεακά και Περιφερειακά
Προγράμματα να υπερδεσμεύσουν τους διαθέσιμους πόρους των προγραμμάτων και να
εντάξουν πρόσθετες δράσεις για την περαιτέρω ενίσχυση των Περιφερειών.
Πέρα από την κινητοποίηση σχεδόν του συνόλου των διαθέσιμων πόρων από το τρέχον
ΕΣΠΑ 2014-2020 για την αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων του κορονοϊού,
τους αμέσως επόμενους μήνες προγραμματίζεται η χρηματοδότηση ακόμη μίας δέσμης
δράσεων, κύρια για τη στήριξη των εργαζομένων, από το νέο ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό
μέσο REACT-EU – με την οριστικοποίηση του κανονισμού του – ύψους περίπου 1,5 δισ.
ευρώ.
2) Δράσεις του ΕΣΠΑ για την καταπολέμηση των συνεπειών της πανδημίας και την
ενίσχυση της οικονομίας και της κοινωνίας
Οι βασικές σχετικές δράσεις ύψους 6,5 δισ. ευρώ περιλαμβάνουν:
• Πακέτο δράσεων κρατικών ενισχύσεων συνολικού ύψους, στην πρώτη φάση,
μεγαλύτερου των 4,6 δισ. ευρώ, το οποίο αφορά στην παροχή εγγυήσεων, την
επιδότηση επιτοκίου και την επιστρεπτέα προκαταβολή σε ΚΑΔ που επλήγησαν από την
οικονομική κρίση ως επακόλουθο της πανδημίας.
2.1 Στήριξη των επιχειρήσεων και των εργαζομένων:
• Επιδότηση Τόκων Υφιστάμενων Δανείων Πληγέντων MμE: Επιχορήγηση κατά
100% των πληρωτέων τόκων για 5 μήνες (Απρίλιος-Αύγουστος 2020) για όλα τα
επιχειρηματικά ενήμερα δάνεια. Το συνολικό ποσό ενίσχυσης ανήλθε σε 312.492.765
ευρώ και αντιστοιχεί σε 31.616 εγκεκριμένες αιτήσεις.
• Ταμείο Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων COVID-19: Ο προϋπολογισμός του Ταμείου
αφορά σε εγγυήσεις νέων δανείων κεφαλαίων κίνησης, ανέρχεται σε 1,78 δισ. ευρώ και
συγχρηματοδοτείται από πόρους του ΕΣΠΑ 2014-2020. Το ποσό αυτό δύναται να
καλύψει με εγγυήσεις δανειακά κεφάλαια που θα φτάσουν, με τη μόχλευση, σε πάνω
από 6 δισ. ευρώ, ενώ επιπλέον 250 εκατ. ευρώ θα καλύψουν τις προμήθειες εγγυοδοσίας
οι οποίες επιδοτούνται. Οι εκταμιεύσεις του 1ου κύκλου ανέρχονται στα 3,1 δισ. ευρώ
που αντιστοιχούν σε 5.516 .
Στο πλαίσιο αυτού του ταμείου υπογράφηκαν ήδη οι επιχειρησιακές συμφωνίες με τις
τράπεζες για την ενεργοποίηση του 2ου κύκλου του ταμείου.
• Δανειοδότηση Κεφαλαίων Κίνησης με επιδότηση επιτοκίου μέσω ΤΕΠΙΧ ΙΙ: Το
πρόγραμμα αφορά στη χορήγηση δανείων κεφαλαίου κίνησης έως 5 έτη με επιδότηση
επιτοκίου για τα πρώτα 2 έτη και έως 500.000 ευρώ. Ο προϋπολογισμός του μέτρου
(υποπρόγραμμα 1, 2, 3 & 4) ανήλθε σε 832 εκατ. ευρώ, εκ του 1,03 δισ. ευρώ του
συνολικού π/υ του ΤΕΠΙΧ ΙΙ, και χρηματοδοτείται από πόρους του ΕΣΠΑ. Τα συνολικά
συνεπενδυόμενα κεφάλαια θα κυμανθούν σε 2,6 δισ. ευρώ. Έχουν εγκριθεί προς
χρηματοδότηση συνολικά 18.184 επιχειρήσεις με το ποσό των 2.080.522.910€.
• Επιπρόσθετα και συμπληρωματικά με τις παραπάνω οριζόντιες δράσεις, και σε
στενή συνεργασία με τις Περιφέρειες, έχουν ενεργοποιηθεί δράσεις για την παροχή μη
επιστρεπτέων κεφαλαίων κίνησης σε πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις με άμεσες
επιχορηγήσεις για κεφάλαιο κίνησης, έχοντας την έγκριση του Υπουργείου
Ανάπτυξης και Επενδύσεων για υπερδέσμευση των διαθέσιμων πόρων των
Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων. Για το σκοπό αυτό, πραγματοποιήθηκε
υποβολή και έγκριση νέου καθεστώτος κρατικής ενίσχυσης στο πλαίσιο του προσωρινού
πλαισίου κρατικών ενισχύσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, συνολικού ύψους 1,5 δισ.
ευρώ. Μέχρι σήμερα, το σύνολο των Περιφερειών έχει ενεργοποιήσει τη σχετική δράση,
και έχουν δημοσιευτεί προσκλήσεις συνολικού ύψους 684 εκατ. ευρώ, ενώ αναμένεται το
ποσό αυτό να αυξηθεί και να φτάσει τα 800 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται ακόμα, ότι οι πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις που
δραστηριοποιούνται στον τομέα της εστίασης, συμπεριλαμβανομένων των
επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου, και υπηρεσιών ιδιωτικής εκπαίδευσης –
κοινωνικής μέριμνας επιχορηγούνται μέσω της Δράσης «Εργαλειοθήκη
Επιχειρηματικότητας: Εμπόριο – Εστίαση – Εκπαίδευση» του ΕΠΑνΕΚ για την
αναβάθμιση του επιπέδου επιχειρησιακής οργάνωσης και λειτουργίας τους.
Πρόσφατα, μάλιστα, με γνώμονα τις ιδιαίτερα σημαντικές συνέπειες που έχουν
υποστεί ιδιαίτερα οι ανωτέρω κλάδοι από τα μέτρα αντιμετώπισης της πανδημικής
κρίσης COVID-19, αλλά και της αυξημένης ελκυστικότητας της δράσης,
ανακοινώθηκε αύξηση του προϋπολογισμού της δράσης κατά 20 εκατ. ευρώ
δημόσια δαπάνη, δηλαδή από 60 εκατ. σε 80 εκατ. ευρώ. Έτσι, συνολικά 1.981
επιχειρήσεις με επενδυτικά σχέδια ύψους 80,22 εκατ. ευρώ (δημόσια δαπάνη)
εντάσσονται στο πλαίσιο της δράσης.
Πέραν, όμως, των ως άνω αναφερόμενων δράσεων, το Υπουργείο ενεργοποίησε
μηχανισμούς στήριξης της επιχειρηματικής δραστηριότητας μέσω των κάτωθι
χρηματοδοτικών εργαλείων:
Επιδοτούμενα δάνεια ύψους έως 450 εκατ. ευρώ σε τομείς που πλήττονται
από την έξαρση της COVID-19 μέσω του ΤΑΜΥΠΟΔ, για τη στήριξη
επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στους τομείς του τουρισμού, των
μεταφορών, των κατασκευών και της ενέργειας, οι οποίοι έχουν πληγεί
ιδιαίτερα από την πανδημία της COVID-19. Η επιπρόσθετη αυτή στήριξη
θα παρασχεθεί μέσω του Ταμείου Υποδομών (ΤΑΜΥΠΟΔ), το οποίο
διαχειρίζεται η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), υπό μορφή
επιδοτούμενων δανείων και θα απευθύνεται σε εταιρείες με έως 3.000
εργαζομένους στους παραπάνω τομείς. Στόχος είναι να βοηθήσει τους
δικαιούχους να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες ρευστότητάς τους και να
συνεχίσουν τις δραστηριότητές τους τόσο κατά τη διάρκεια της έξαρσης
του κορονοϊού όσο και μετά από αυτήν. Σε πρώτη φάση, θα κατευθυνθούν
πόροι από το Ταμείο Υποδομών ύψους 160 εκατ. ευρώ για επιδοτούμενα
δάνεια κεφαλαίου κίνησης.
Αύξηση κατά 50 εκατ. ευρώ (από 15 εκατ. ευρώ αρχικά σε 65 εκ. ευρώ)
της δημόσιας συμμετοχής στα κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών του
Equifund μέσω της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας. Σκοπός του
προγράμματος είναι να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα του υπερδανεισμού
των εταιρειών που πυροδότησε η πανδημία, με την συμμετοχή του
Ελληνικού Δημοσίου στα επιχειρηματικά τους κεφάλαια στο πλαίσιο του
Growth Window (Παράθυρο Ανάπτυξης) του Equifund.
Δημιουργία πιλοτικού προγράμματος συν-επενδύσεων Επιχειρηματικών
Αγγέλων (Business Angels) σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Ταμείο
Επενδύσεων, αρχικού π/υ 25 εκατ. ευρώ. Αξιοποιούνται εθνικοί πόροι
προερχόμενοι από αποπληρωμές δανείων των εργαλείων JEREMIE της
προηγούμενης περιόδου. Στόχος είναι η κάλυψη χρηματοδότησης των
πρώιμων επιχειρηματικών σταδίων (pre-seed capital investments) μέσω
του θεσμού των επιχειρηματικών αγγέλων (ιδιώτες επενδυτές που
επενδύουν σε μικρές εταιρείες δυναμικά εξελισσόμενες) λειτουργώντας
συμπληρωματικά στο υφιστάμενο χρηματοδοτικό εργαλείο EquiFund.
Τέλος, ειδικά για τη στήριξη της λειτουργίας Επιχειρήσεων κατηγορίας
Υγειονομικού Ενδιαφέροντος υπό το καθεστώς της πανδημίας κορoνοϊού (COVID19), το αμέσως επόμενο διάστημα θα ενεργοποιηθεί η δράση «Επιχορήγηση
Επιχειρήσεων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος για την Προμήθεια Θερμαντικών
Σωμάτων Εξωτερικού Χώρου» δημόσιας δαπάνης 60 εκατ. ευρώ. Στο πλαίσιο της
δράσης αναμένεται να ενισχυθούν περί τις 100 χιλ. ΜμΕ και μεγάλες επιχειρήσεις
για την προμήθεια θερμαντικών σωμάτων εξωτερικού χώρου προκειμένου να
μεταφέρουν εν όλω ή εν μέρει τη λειτουργία τους σε εξωτερικούς νόμιμα
χρησιμοποιούμενους χώρους για την αποφυγή συνωστισμού στους εσωτερικούς
τους χώρους και την προστασία τη δημόσιας υγείας.
Τονίζεται ιδιαίτερα, ότι οι προαναφερόμενες δράσεις, στο σύνολό τους είτε
μεμονωμένα, καταλήγουν να απευθύνονται στο σύνολο των επιχειρηματικών
δραστηριοτήτων της οικονομικής παραγωγικής βάσης της χώρας, χωρίς
διακρίσεις όσον αναφορά με το μέγεθος, τον τομέα δραστηριοποίησης, την
ηλικία ή το είδος και τη νομική μορφή της κάθε επιχείρησης. Στις δράσεις αυτές,
οι κλάδοι που αναφέρονται στην εν θέματι ερώτηση είναι επιλέξιμοι,
επωφελήθηκαν δε από αυτές κατ’ αντιστοιχία με τους υπόλοιπους κλάδους που
επλήγησαν.
Όλα τα ανωτέρω, δημιουργούν ένα πλέγμα στήριξης της υγειούς επιχειρηματικότητας,
αποδεικνύοντας ότι οι διαθέσιμοι πόροι κατευθύνονται σε όλους τους παραγωγικούς
τομείς της οικονομίας, χωρίς διακρίσεις και στοχεύουν κυρίως στη στήριξη των πολύ
μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων που έχουν πληγεί από την Πανδημία,
παρέχοντας ταυτόχρονα και αναλογικά την απαιτούμενη στήριξη και σε μεγαλύτερες
επιχειρήσεις, οι οποίες επίσης συμβάλουν Εθνική οικονομία της χώρας.
Ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων
Επενδύσεων και ΕΣΠΑ
Δημήτρης Σκάλκος
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ
ΕΙΔΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΕΤΠΑ & ΤΣ
Αθήνα, 02-12-2020
Αριθ. Πρωτ. : 128097 – 02-12-2020
ΠΡΟΣ : Υπηρεσία Συντονισμού
Γραφείο Νομικών και
Κοινοβουλευτικών Θεμάτων
ΘΕΜΑ: Εισήγηση για απάντηση στην υπ’ αριθ. 1791-365/16.11.2020 Ερώτηση και ΑΚΕ
βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ με θέμα «Αξιοποίηση νέου ειδικού εργαλείου για τη
διάσωση, την εξυγίανση και την ανάταξη των ιδιαίτερα πληττόμενων
επιχειρήσεων της εστίασης, του τουρισμού και της αναψυχής».
Σχετ.: Το υπ’ αριθ. 121911/17.11.2020 Υπηρεσιακό Σημείωμα του ΥΠΑΝΕ/Γραφείο Νομικών και
Κοινοβουλευτικών Θεμάτων.
Σε απάντηση της υπ’ αριθ. 1791-365/16.11.2020 Ερώτησης και ΑΚΕ του θέματος,
σημειώνονται τα εξής:
Το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, αξιοποιώντας έγκαιρα και αποτελεσματικά τις
δυνατότητες του προσωρινού Ευρωπαϊκού Θεσμικού Πλαισίου κρατικών ενισχύσεων
(Ανακοίνωση 2020/C 91 I/01 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει), προχώρησε στο σχεδιασμό
εξειδικευμένων παρεμβάσεων για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της νόσου COVID 19.
Οι σχετικές Δράσεις που προκηρύχθηκαν, υλοποιούνται με σημαντική συνεισφορά πόρων
από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και
Καινοτομία 2014 – 2020» (ΕΠΑνΕΚ) συμπληρώνοντας τις λοιπές δράσεις
επιχειρηματικότητας του προγράμματος και ενισχύοντας την πραγματική οικονομία και
την ρευστότητα των επιχειρήσεων. Οι τουριστικές επιχειρήσεις κάθε κατηγορίας καθώς και
οι επιχειρήσεις εστίασης και αναψυχής που αντιμετωπίζουν μία πρωτοφανή μείωση της
ζήτησης, είναι επιλέξιμες προς ενίσχυση στο πλαίσιο των παρεμβάσεων αυτών.
Αναλυτικότερα, υλοποιούνται οι παρακάτω Δράσεις:
1. Ταμείο Εγγυοδοσίας επιχειρήσεων COVID-19
Στο 7/5/2020 συστάθηκε Ταμείο Eγγυοδοσίας με τίτλο «Ταμείο Εγγυοδοσίας
επιχειρήσεων COVID-19» με σκοπό να στηριχθεί η οικονομία και να καλυφθούν οι
αυξημένες ανάγκες ρευστότητας των επιχειρήσεων που προκύπτουν εξαιτίας
επιδημικής έκρηξης του COVID-19.
Το Ταμείο παρέχει εγγυήσεις επί νέων Δανείων Κεφαλαίου Κίνησης που λαμβάνονται από
Μικρομεσαίες και Μεγάλες επιχειρήσεις. Ο προϋπολογισμός του Ταμείου που αφορά σε
εγγυήσεις νέων δανείων, ανέρχεται σήμερα σε 1,78 δις €, δύναται να ανέλθει σε 2 δις €
και συγχρηματοδοτείται από το ΕΠΑνΕΚ και από εθνικούς πόρους.
Το μέτρο εφαρμόζεται μέσω της καταβολής εγγυήσεων από την Ελληνική Αναπτυξιακή
Τράπεζα ΑΕ σε Ενδιάμεσους Χρηματοπιστωτικούς Οργανισμούς (τράπεζες), οι οποίοι
με τη σειρά τους, χορηγούν δάνεια που αφορούν σε κεφάλαια κίνησης ορισμένης
διάρκειας και ύψους και λαμβάνονται στο διάστημα 1/5/2020 – 30/06/2021. Το κράτος
αναλαμβάνει να εγγυηθεί έως 80% για κάθε δάνειο, στο 40% για τις ΜμΕ ή στο 30% για τις
Μεγάλες επιχειρήσεις του όγκου των δανείων που χορηγεί μια τράπεζα στο πλαίσιο αυτού
του μέτρου. Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται η άμεση διαθεσιμότητα της στήριξης υπό
ευνοϊκούς όρους (όπως μείωση απαιτούμενων εξασφαλίσεων ή/και επιτοκίων) σε
περισσότερες από 7.500 επιχειρήσεις που την έχουν ανάγκη. Ήδη μέχρι τέλος Οκτωβρίου
2020 είχαν δοθεί εγγυήσεις για τη σύναψη 5.892 νέων επιχειρηματικών δανείων
κεφαλαίων κίνησης ύψους 3,5 δις. €.
2. Ταμείο Επιχειρηματικότητας ΙΙ – (ΤΕΠΙΧ ΙΙ). Δημιουργία 3ου και 4ου Υποπρογράμματος
Η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα ΑΕ διαχειρίζεται από το 2016 το Ταμείο
Επιχειρηματικότητας ΙΙ το οποίο αξιοποιείται περαιτέρω στην παρούσα συγκυρία.
Με πόρους του ΤΕΠΙΧ ΙΙ που αρχικά ανέρχονταν σε ύψος 523,3 εκατ. € καθώς και με
πόρους 10 Τραπεζών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, συγχρηματοδοτούνται
χαμηλότοκα δάνεια (επενδυτικά ή κεφαλαίου κίνησης) σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Για την ενίσχυση όσων επιχειρήσεων πλήττονται λόγω της πανδημίας, δημιουργήθηκε
εντός του ΤΕΠΙΧ ΙΙ το Υποπρόγραμμα 3 που παρέχει δάνεια Κεφαλαίου Κίνησης έως 500
χιλ € με πλήρη επιδότηση επιτοκίου για διάστημα δύο ετών. Κάθε δάνειο
χρηματοδοτείται με Κεφάλαια του Ταμείου και των τραπεζών σε αναλογία 40:60.
Σε συνέχεια της δημιουργίας του υποπρογράμματος αυτού, η ζήτηση για δάνεια με
πόρους ΤΕΠΙΧ ΙΙ εκτινάχθηκε έτσι ώστε κρίθηκε εξαιρετικά αναγκαία η επιπρόσθετη
ενίσχυση του Ταμείου από το ΕΠΑνΕΚ, καταρχήν με πρόσθετους πόρους 300 εκατ. €
και, στη συνέχεια, με 180 εκατ. € καθώς και η δημιουργία 4ου Υποπρογράμματος με
είδη δανείων όμοια με το 3ο
. Ειδικά στο Υποπρόγραμμα 4, κάθε δάνειο
χρηματοδοτείται με Κεφάλαια του Ταμείου και των τραπεζών σε αναλογία 5:95.
Σήμερα το Ταμείο διαθέτει πόρους ύψους 1,03 δις € (ΕΠΑνΕΚ 880 εκατ. € και ΠΕΠ
(Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα 123,3 εκατ. €) που, με την δεδομένη
μόχλευση εξαιτίας των εκτιμώμενων σε 1,77 δις € πόρων των τραπεζών που
συνεπενδύουν σε κάθε δάνειο, αναμένεται να διοχετευθούν σε περισσότερες από
18.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις που ευρύτερα πλήττονται από την εξάπλωση του
COVID – 19.
Έως τα τέλη του Οκτ 2020 είχαν εγκριθεί 18.184 νέα επιχειρηματικά δάνεια
κεφαλαίων κίνησης ύψους 2,08 δις. €.
Στο πλαίσιο των δύο Δράσεων που αφορούν σε χορηγήσεις δανείων (σημεία (1) και (2)
του παρόντος), 1.994 δάνεια ύψους 655,5 εκατ. € δόθηκαν σε ΜμΕ τουριστικές
επιχειρήσεις διαμονής διαφόρων κατηγοριών, 257 δάνεια ύψους 12 εκατ. € δόθηκαν σε
ΜμΕ επιχειρήσεις εστίασης και διασκέδασης και 44 δάνεια ύψους 3 εκατ. € δόθηκαν σε
ΜμΕ επιχειρήσεις ψυχαγωγίας.
3. Επιδότηση τόκων υφιστάμενων δανείων ΜμΕ πληττόμενων από τα μέτρα
αντιμετώπισης του COVID 19.
Η Δράση ενεργοποιήθηκε στις 15/4/2020 με Δημόσια Δαπάνη 500 εκ. € και αφορά
στην ενίσχυση με τη μορφή κάλυψης των τόκων για περίοδο 5 μηνών υφιστάμενων
επιχειρηματικών δανειακών υποχρεώσεων πολύ Μικρών, Μικρών και Μεσαίων
επιχειρήσεων που πλήττονται από την πανδημία και δεν έχουν προβεί σε μείωση του
προσωπικού τους. Επιλέξιμα θεωρούνται υφιστάμενα την 1η/4/2020 δάνεια τακτής
λήξης, ομολογιακά δάνεια και Συμβάσεις Πίστωσης (ανοικτοί αλληλόχρεοι
λογαριασμοί) καθώς και η αναλογούσα εισφορά του Νόμου 128/75. Παράλληλα, οι
τράπεζες έχουν αναστείλει τις καταβολές δόσεων των ανωτέρω δανείων έως
31/12/2020.
Η πλειοψηφία των αιτημάτων που υποβλήθηκαν αφορά ΜμΕ που δραστηριοποιούνται
στον ξενοδοχειακό τομέα, ενοικιαζόμενα δωμάτια, ταξιδιωτικά πρακτορεία κλπ, και
ακολουθούν επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου, του κατασκευαστικού κλάδου κλπ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι για τους 25 πρώτους ΚΑΔ των ωφελούμενων επιχειρήσεων, το
61,2% των εγκεκριμένων ποσών αφορούν επιχειρήσεις που σχετίζονται με τον τομέα
του τουρισμού.
Στην Δράση έχουν ήδη ενταχθεί 22.959 επιχειρήσεις (μοναδικά ΑΦΜ) με συνολικό
ποσό ενίσχυσης 312,1 εκ. € για την επιδότηση τόκων 54.595 υφιστάμενων δανείων.
Εξ αυτών, 2.537 τουριστικές επιχειρήσεις διαμονής ωφελούνται ενισχυόμενες με
55,9 εκατ. € για 6.099 υφιστάμενα δάνειά τους, καθώς και 1.046 επιχειρήσεις
εστίασης ενισχύθηκαν με 3,4 εκατ. € για 1.597 υφιστάμενα δάνειά τους.
Με βάση τη χωροθέτηση οι ΜμΕ ναι μεν προέρχονται κυρίως από την Αττική (86,632
εκ.€ και την Κεντρ. Μακεδονία (32,722 εκ.€), όμως ακολουθούν κατ’ εξοχήν
«τουριστικές» Περιφέρειες όπως η Κρήτη (27,2 εκ.€) και το Νότιο Αιγαίο (17,3 εκ.€).
Από την ανάλυση των σχετικών στοιχείων εφαρμογής, προκύπτει η σημαντική
συνεισφορά από την υλοποίηση της συγκεκριμένης δράσης ιδιαίτερα στις μικρές/πολύ
μικρές τουριστικές επιχειρήσεις, καταλύματα κλπ.
4. «Ενίσχυση με τη μορφή επιστρεπτέας προκαταβολής σε επιχειρήσεις που επλήγησαν
οικονομικά λόγω της εμφάνισης και διάδοσης της νόσου του κορoνοϊού COVID-19»
Στις 2/4/2020 ενεργοποιήθηκε η δράση ενίσχυσης με τη μορφή της επιστρεπτέας
προκαταβολής (χορήγηση σε δόσεις και επιστροφή, εν όλω ή εν μέρει, υπό
συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις) σε Μικρομεσαίες και Μεγάλες επιχειρήσεις,
ανεξαρτήτως κλάδου, που επλήγησαν οικονομικά λόγω της πανδημίας του ιού
COVID-19. Στον β’ κύκλο της Δράσης, δόθηκε η δυνατότητα να συμμετάσχουν
ιδιωτικές επιχειρήσεις κάθε νομικής μορφής, καθώς και οι ατομικές επιχειρήσεις
χωρίς εργαζόμενους, εφόσον διαθέτουν φορολογική ταμειακή μηχανή, ενώ δεν
αποκλείονται και οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, που ήταν προβληματικές
κατά την 31η
/12/2019. Η ενίσχυση των επιχειρήσεων συνδέεται με την υποχρέωση
διατήρησης της απασχόλησης.
Στο πλαίσιο του Α και Β κύκλου εγκρίθηκε και ολοκληρώθηκε η ενίσχυση 142.000
επιχειρήσεων με πόρους δημόσιας δαπάνης 1,86 δις € (περιλαμβάνονται 108.000
ΜμΕ με πόρους ΕΠΑνΕΚ ύψους 873,8 εκατ. €).
Εξ αυτών, 5.298 τουριστικές επιχειρήσεις (καταλύματα) έλαβαν ενίσχυση ύψους 74
εκατ. €, ενώ 23.559 επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών εστίασης έλαβαν ποσό ενίσχυσης
ύψους 156,4 εκατ. €.
Εκ των ανωτέρω στοιχείων αλλά και με δεδομένες αρκετές επιμέρους βελτιώσεις και
παρεμβάσεις που έχουν γίνει, συνάγεται ότι η Κυβέρνηση αξιοποίησε σε μεγάλη έκταση,
έγκαιρα και αποτελεσματικά τις δυνατότητες και την ευελιξία που έδωσε η ΕΕ στα
κράτη-μέλη για την αντιμετώπιση της πανδημίας, διοχετεύοντας στην αγορά την
απαραίτητη ρευστότητα και στηρίζοντας το επιχειρηματικό περιβάλλον προς όφελος
συνολικά της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας. Το γεγονός αυτό έφερε πολύ καλά
αποτελέσματα σε όρους απορρόφησης κοινοτικών πόρων.
Σημειώνεται επίσης, ότι με πρωτοβουλία των Περιφερειών της χώρας και με την δεδομένη
υποστήριξη του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, είναι αυτή την περίοδο σε
εξέλιξη Δράσεις χορήγησης μη επιστρεπτέας ενίσχυσης προς τις επιχειρήσεις των κατά
τόπους Περιφερειών. Με τις Δράσεις αυτές αξιοποιούνται και άλλες δυνατότητες του
Θεσμικού Πλαισίου της ΕΕ προς όφελος των επιχειρήσεων που πλήττονται λόγω της
πανδημίας.
Ακόμη, άμεσα αναμένεται η έκδοση Πρόσκλησης προς τις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις
για υποβολή προτάσεων χρηματοδότησης στο πλαίσιο της νέας στοχευμένης Δράσης του
ΕΠΑνΕΚ για την επιχορήγηση των επιχειρήσεων εστίασης για την προμήθεια θερμαντικών
σωμάτων εξωτερικού χώρου, με Δημόσια Δαπάνη 60 εκ. €. Στο πλαίσιο αυτής της Δράσης
αναμένεται να ενισχυθούν επιχειρήσεις (ΜΜΕ με πόρους ΕΠΑνΕΚ, και μεγάλες με εθνικούς
πόρους) για την προμήθεια θερμαντικών σωμάτων εξωτερικού χώρου, προκειμένου να
μεταφέρουν εν όλω ή εν μέρει τη λειτουργία τους σε εξωτερικούς, νόμιμα
χρησιμοποιούμενους χώρους, με στόχο την προστασία της δημόσιας υγείας.
Τέλος, επισυνάπτεται πίνακας με στοιχεία για τον Α΄ και Β΄ Κύκλο της Δράσης «Ενίσχυση
με τη μορφή επιστρεπτέας προκαταβολής σε επιχειρήσεις που επλήγησαν οικονομικά
λόγω της εμφάνισης και διάδοσης της νόσου του κορoνοϊού COVID-19», διευκρινίζοντας
ότι:
δεν τηρούνται στοιχεία ανά ύψος κύκλου εργασιών της επιχείρησης, αλλά μόνο για τις
2 κύριες κατηγορίες επιχειρήσεων, ήτοι ΜμΕ και Μεγάλες
δεν τηρούνται στοιχεία ανά ΚΑΔ για τις υποβληθείσες αιτήσεις ενίσχυσης
δεν τηρούνται στοιχεία σχετικά με το εάν οι ενισχυόμενες επιχειρήσεις ανήκουν στις
προβληματικές την 31/12/2020 ή στις πληττόμενες μετά την 31/12/2020
για την καλύτερη παρουσίαση του εύρους της παρέμβασης, επιλέχτηκε στη στήλη
«Ποσό ενίσχυσης» να καταγράφεται η συνολική ενίσχυση που χορηγείται, ασχέτως
πηγής χρηματοδότησης (ΠΔΕ ή Τακτικός Π/Υ).
Για τα ειδικότερα ερωτήματα που θέτουν οι κ. βουλευτές στην Ερώτησή τους καθώς και
για τα στοιχεία των λοιπών Δράσεων που αναφέρονται στην ΑΚΕ, η Υπηρεσία μας δεν είναι
αρμόδια να απαντήσει.
Ο Ειδικός Γραμματέας Διαχείρισης
Προγραμμάτων ΕΤΠΑ & ΤΣ
Γιώργος Ζερβός
11460877
11455615