36 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κατέθεσαν Ερώτηση και ΑΚΕ προς τους Υπουργούς Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και Προστασίας του Πολίτη, με πρωτοβουλία των Βουλευτών Καφαντάρη Χαρούλας και Σπίρτζη Χρήστου και συνυπογραφή της Ολυμπίας Τελιγιορίδου με θέμα: “Διερεύνηση των αιτιών πτώσης ελικοπτέρου αεροπυρόσβεσης Mi-8 στην Σάμο, που κόστισε την ζωή 2 μελών του πληρώματος”.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Αθήνα, 27 Ιουλίου 2022
ΕΡΩΤΗΣΗ και ΑΚΕ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς:
Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας
Προστασίας του Πολίτη
ΘΕΜΑ: Διερεύνηση των αιτιών πτώσης ελικοπτέρου αεροπυρόσβεσης Mi-8 στην Σάμο, που κόστισε την ζωή 2 μελών του πληρώματος.
Από τα κύρια διαχρονικά προβλήματα των δασών (ειδικά τα τελευταία τριάντα χρόνια) είναι οι δασικές πυρκαγιές, που πλήττουν την Ευρώπη από Βορρά μέχρι Νότο. Ακόμα και ο Βορράς της Ευρώπης γνώρισε καταστροφικές πυρκαγιές, με αποκορύφωμα τις δασικές πυρκαγιές της Σουηδίας το 2018. Τις τελευταίες ημέρες μάλιστα, η Ευρώπη Πορτογαλία, Ισπανία και Γαλλία, γνώρισε καταστροφικές δασικές πυρκαγιές, ενώ εκφράζονται φόβοι και για καταστροφικές πυρκαγιές στο Ηνωμένο Βασίλειο, λόγω και του αναμενόμενου κύματος καύσωνα. Η κατάσταση στις πρόσφατες πυρκαγιές στην ΝΔ Ευρώπη ήταν πολύ έντονη, ώστε να ζητηθεί και η ενίσχυση των πυροσβεστικών δυνάμεων με μέσα και προσωπικό από άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Η χώρα μας συνέβαλλε στην προσπάθεια της Γαλλίας για την κατάσβεση των καταστροφικών πυρκαγιών με την αποστολή 2 αεροσκαφών Canadair (CL-415) μέσω του Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης[1].
Οι δασικές πυρκαγιές αποτελούν ένα μεγάλο παράγοντα καταστροφής και υποβάθμισης του περιβάλλοντος. Η ετήσια έκθεση της Ε.Ε[2]. εκφράζει την ανησυχία της και επισημαίνει ότι, η «κλιματική αλλαγή εξακολούθησε να επηρεάζει τη διάρκεια και την ένταση του κινδύνου πυρκαγιών στην Ευρώπη». Η από αέρος κατασβεστικές επιχειρήσεις δασικών πυρκαγιών άρχισαν από την δεκαετία του 1930, ενώ στις ημέρες μας η αεροπυρόσβεση αποτελεί τον κύριο, σχεδόν, τρόπο προσβολής και κατάσβεσης των δασικών πυρκαγιών, ιδιαίτερα σε δύσβατες και απομακρυσμένες περιοχές. Η σημασία της αεροπυρόσβεσης φάνηκε ιδιαίτερα στην χώρα μας στην αντιμετώπιση μεγάλων δασικών πυρκαγιών τόσο για παράδειγμα στην φωτιά της Ηλείας το 2007, όσο και στις πυρκαγιές του 2021 σε Αττική και Κορινθία, Β. Εύβοια Πελοπόννησο κ.λ.π, που κατακάηκαν πάνω από 1.33 εκ. στρέμματα δασικών και αγροτικών εκτάσεων.
Ατυχήματα στα εναέρια μέσα πυρόσβεσης γίνονται συχνά, υπενθυμίζουμε το θανατηφόρο ατύχημα του 2007 που στοίχισε την ζωή στους 2 χειριστές του αεροσκάφους Canadair (23 Ιουλίου του 2007 στα Στύρα της Εύβοιας)[3], ή το πιο πρόσφατο ατύχημα με αεροσκάφος PZL (08.08.2021)[4], στο οποίο, ευτυχώς διασώθηκε , σώος, ο χειριστής του.
Δυστυχώς, κατά τη διάρκεια ανεφοδιασμού με νερό, σε θαλάσσια περιοχή της Σάμου, ένα ελικόπτερο τύπου Μi-8 κατέπεσε και η μεγάλη πυροσβεστική οικογένεια θρηνεί το χαμό δύο μελών της. Πρόκειται για τα θύματα (ένας Έλληνας/σύνδεσμος και ένας Ρουμάνος/ συγκυβερνήτης ) που έχασαν τη ζωή τους στο δυστύχημα πτώσης ελικοπτέρου, στη μεγάλη φωτιά της Σάμου την 13.07.2022.
Το συγκεκριμένο ελικόπτερο ήταν μισθωμένο, αφού, η κυβέρνηση προέβη σε ενοικιάσεις ελικοπτέρων και εναέριων μέσων για την αντιπυρική περίοδο, μέσω του διεθνούς οργανισμού NSPΑ. Οι συμβάσεις που αφορούν εναέρια μέσα δεν αναρτήθηκαν στη «Διαφάνεια», παρά μόνον το ποσόν, που αφορούν.
Οι συνθήκες πτώσης του ελικοπτέρου δημιουργούν πολλά ερωτηματικά. Η κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας δεσμεύτηκαν δημόσια για πλήρη διερεύνηση του συμβάντος.
Εντωμεταξύ, πολλά λέγονται και γράφονται στον Τύπο, δημιουργώντας ακόμα περισσότερα ερωτηματικά.
Δεδομένου ότι
- Η ανθρώπινη ζωή αποτελεί υπέρτατη αξία,
- Η διαφάνεια στις δημόσιες συμβάσεις είναι απαραίτητη
- Δεν αρκεί ένας μεγάλος αριθμός εναέριων μέσων πυρόσβεσης, για να είμαστε έτοιμοι για την αντιπυρική περίοδο, αλλά αυτά πρέπει να είναι και κατάλληλα και καλώς συντηρημένα, να ελέγχονται, ενώ το προσωπικό τους πρέπει να είναι κατάλληλα εκπαιδευμένο στους συγκεκριμένους τύπους μέσων
- Επειδή πρέπει να εξακριβωθεί η αιτία του εν λόγω δυστυχήματος και να δοθεί στην δημοσιότητα το σχετικό πόρισμα της αρχής διερεύνησης αεροπορικών ατυχημάτων,
Ερωτώνται οι αρμόδιοι κ.κ. Υπουργοί:
- Έχουν αναφερθεί, κατά το παρελθόν, άλλα ατυχήματα, παρόμοια ή σχετικά, τόσο για την ιδιοκτήτρια εταιρεία, όσο και για τον συγκεκριμένο τύπο ελικοπτέρου;
- Τα μισθωμένα ελικόπτερα ήταν κατάλληλα για τον ρόλο πυρόσβεσης για τον οποίο κλήθηκαν να υπηρετήσουν; Διέθεταν τα κατάλληλα πιστοποιητικά, υπεβλήθησαν στις προβλεπόμενες εργασίες συντήρησης (π.χ. από ICAO και κατασκευάστρια εταιρεία) και παρέμειναν αξιόπλοα και κατάλληλα για την προβλεπόμενη χρήση;
- Τα μέλη των πληρωμάτων (χειριστές, μηχανικοί, σύνδεσμοι) των ελικοπτέρων αυτών είχαν τα απαιτούμενα προσόντα και προϋποθέσεις, όπως, άδεια σε ισχύ για τις απαιτούμενες επιχειρήσεις, πραγματικές ώρες πτήσης στον συγκεκριμένο τύπο ελικοπτέρων, ειδική εκπαίδευση και ικανή εμπειρία για επιχειρήσεις πυρόσβεσης, ώρες εναέριας πυρόσβεσης στο συγκεκριμένο τύπο ελικοπτέρων;
- Υπήρχαν οι σχετικές, αποδεδειγμένες, πιστοποιήσεις τόσο για την ικανότητα των πτητικών μέσων, όσο και του πληρώματος, συμπεριλαμβανομένων των χειριστών και των συνδέσμων, για αποστολές αεροπυρόσβεσης;
- Κατά την συγκεκριμένη αποστολή λειτούργησαν τα ενδεδειγμένα πρωτόκολλα υδροληψίας και αεροπυρόσβεσης;
- Τί μέτρα προτίθενται να λάβουν ώστε στο Μέλλον να αποφευχθούν παρόμοια ατυχήματα;
- Έχει ανατεθεί στην Ανεξάρτητη Αρχή Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων και άλλη αρμόδια αρχή, η διερεύνηση των αιτιών του ατυχήματος και πότε αναμένεται η έκδοση πορίσματος;
Επίσης, αιτούμεθα αντίγραφα των εγγράφων που αποδεικνύουν τα παραπάνω και απαντούν στα εγερθέντα ερωτήματα!
Παρακαλούμε για την κατάθεση αντιγράφων και πιστοποιητικών που πιστοποιούν την καταλληλότητα και το αξιόπλοο των ελικοπτέρων, την ικανότητα, την επαρκή εκπαίδευση και την εμπειρία των πληρωμάτων, τα ασφαλιστήρια συμβόλαια και τα συμβόλαια ανάληψης αστικής ευθύνης, καθώς και αντίγραφα των πορισμάτων διερεύνησης αιτιών αρμόδιων αρχών.
Οι ερωτώντες και αιτούντες βουλευτές
Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)
Σπίρτζης Χρήστος
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
Αλεξιάδης Τρύφωνας
Βαγενά Άννα
Βαρδάκης Σωκράτης
Βέττα Καλλιόπη
Γιαννούλης Χρήστος
Δρίτσας Θεόδωρος
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Καλαματιανός Διονύσιος-Χαράλαμπος
Κασιμάτη Ειρήνη (Νίνα)
Κάτσης Μάριος
Κόκκαλης Βασίλειος
Λάππας Σπυρίδων
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)
Μάρκου Κωνσταντίνος
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μουζάλας Γιάννης
Μωραΐτης Αθανάσιος (Θάνος)
Νοτοπούλου Κατερίνα
Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα
Παπαηλιού Γεώργιος
Παπανάτσιου Κατερίνα
Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)
Τελιγιορίδου Ολυμπία
Τόλκας Άγγελος
Φάμελλος Σωκράτης
Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γεώργιος
[1] https://www.dikaiologitika.gr/eidhseis/kosmos/393406/sti-gallia-ta-aeroskafi-canadair-pou-esteile-i-ellada-gia-tin-katasvesi-ton-pyrkagion
[2] https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC122115
[3] https://www.tovima.gr/2019/08/04/society/sti-maxi-me-tis-floges-sta-adyta-tiss-383is-moiras-aeropyrosvesis/
[4] https://www.haf.gr/2021/08/atychima-me-aeroskafos-pzl-tis-polemikis-aeroporias-at023-2021/
Ακολουθεί σχετική απάντηση:
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ 6693 -273 AA.pdf12045493