57 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία κατέθεσαν Επίκαιρη Επερώτηση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας, με πρωτοβουλία των Βουλευτών Φάμελλου Σωκράτη, Πέρκα Θεοπίστης, Σκουρλέτη Παναγιώτη, Μάλαμα Κυριακής, Χαρίτση Αλέξη, Γιαννούλη Χρήστου, Γκαρά Αναστασίας και συνυπογραφή της Ολυμπίας Τελιγιορίδου, με θέμα: Η κυβέρνηση λειτουργεί εις βάρος των συμφερόντων του δημοσίου και του περιβάλλοντος καλύπτοντας την άρνηση και αδυναμία της Ελληνικός Χρυσός να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις έναντι του ελληνικού δημοσίου.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Αθήνα, 26 Νοεμβρίου 2020
Επίκαιρη Επερώτηση
Προς τον κ. Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Θέμα: Η κυβέρνηση λειτουργεί εις βάρος των συμφερόντων του δημοσίου και του περιβάλλοντος καλύπτοντας την άρνηση και αδυναμία της Ελληνικός Χρυσός να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις έναντι του ελληνικού δημοσίου.
Η ΝΔ, μέσω των στελεχών της, δεσμευόταν προεκλογικά ότι η επένδυση της εταιρείας Ελληνικός Χρυσός, θα προχωρήσει και θα ολοκληρωθεί με κυβέρνηση της ΝΔ ενώ ασκούσε στείρα αντιπολίτευση στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, για ηθελημένη παρακώλυση της επένδυσης. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην προεκλογική του περιοδεία στις Σκουριές Χαλκιδικής στις 30.6.2019 υπογράμμισε την ανάγκη «επανεκκίνησης της διαδικασίας αξιοποίησης των μεταλλείων της περιοχής», και δήλωσε ότι η επένδυση χρυσού, εφόσον η Ν.Δ. αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας, θα προχωρήσει και θα «ολοκληρωθεί», αλλά χωρίς «καμία έκπτωση» ως προς την περιβαλλοντική προστασία. Αντίστοιχα είχε τοποθετηθεί και ο νυν υπουργός Ανάπτυξης Άδωνης Γεωργιάδης, κάνοντας λόγο για «εγκληματική καθυστέρηση», για τα «αδικαιολόγητα εμπόδια» που έβαζε η προηγούμενη ιδεοληπτικά εχθρική προς τις επενδύσεις κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.
Στις 4.9.2019 ο κύριος Χατζηδάκης με την αφορμή της έκδοσης τριών αποφάσεων για την Εταιρεία Ελληνικός Χρυσός δήλωσε ότι: «Για μας το ζήτημα ξεπερνάει τα όρια των επενδύσεων της «Ελληνικός Χρυσός. Είναι ένα ζήτημα εμβληματικό για τη χώρα, διότι η χώρα αυτή δεν μπορεί να προχωρά με ιδεοληψίες και με εμμονές που φτάνουν στα όρια της αγνόησης του Συντάγματος και των νόμων. Δεν γίνεται λόγω μιας εμμονικής κυβέρνησης σε σχέση με τις επενδύσεις, όπως ήταν η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, να μην ανοίγουν νέες δουλειές στη χώρα».
Όμως στις 22.11.2019 η εταιρεία ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ αιτήθηκε την τροποποίηση του ισχύοντος επενδυτικού της σχεδίου. Από την εξέλιξη αυτή επιβεβαιώνεται ότι η εταιρεία δεν υλοποιεί το σχέδιο, με το οποίο έχει δεσμευτεί απέναντι στην ελληνική Πολιτεία, και επιδιώκει τροποποίηση των υποχρεώσεών της προς ικανοποίηση των συμφερόντων της ή λόγω οικονομο-τεχνικών αδυναμιών στην υλοποίηση του Επενδυτικού Σχεδίου Ανάπτυξης.
Όταν αυτό έγινε γνωστό, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία στις 8.1. 2020 καταθέσαμε ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων προς τον κ. Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας με θέμα το «Νέο επενδυτικό σχέδιο της εταιρείας Ελληνικός Χρυσός και διαδικασία αξιολόγησης του».
Στην ερώτηση αναδείξαμε το γεγονός ότι η εταιρεία δεν υλοποιεί το «Επενδυτικό Σχέδιο Ανάπτυξης Μεταλλείων Κασσάνδρας», το οποίο εγκρίθηκε από το Ελληνικό Δημόσιο, σύμφωνα με τις διαδικασίες του ν.3220/2004 και την ΚΥΑ Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων ΕΠΟ του 2011 αλλά αντίθετα αναζητά τρόπους για να αποδεσμευτεί από τα συμφωνηθέντα.
Το εν ισχύ επενδυτικό σχέδιο προέβλεπε ρητά τη δημιουργία μιας πλήρους και ανεξάρτητης μεταλλουργικής μονάδας και την παραγωγή από τη μονάδα αυτή ως καταληκτικών προϊόντων καθαρών μετάλλων (χαλκού, χρυσού και αργύρου), αποκλειόμενου οποιουδήποτε άλλου τελικού προϊόντος πλην αυτών.
Ακόμη, στην ερώτηση αναδείξαμε και το θέμα της ανάθεσης από το ΥΠΕΝ στις 30.12.2019 στην εταιρεία GrantThornton, Ανώνυμη Εταιρεία Ορκωτών Ελεγκτών και Συμβούλων Επιχειρήσεων, της αξιολόγησης του νέου επενδυτικού σχεδίου που κατέθεσε στις 22.11.2019 η εταιρεία «Ελληνικός Χρυσός Α.Ε.Μ.Β.Χ.». Η πρόσκληση ενδιαφέροντος δημοσιεύτηκε, από το ΥΠΕΝ, στις 24.12.2019 και στις 27.12.2019 έγινε η αξιολόγηση της μοναδικής προσφοράς που κατατέθηκε και η οποία έγινε δεκτή. Σύμφωνα με την απόφαση ανάθεσης οι υπό ανάθεση υπηρεσίες και τα τελικά παραδοτέα θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί και παραδοθεί έως τις 31.12.2019, χωρίς δυνατότητα παράτασης της χρονικής διάρκειας, στη Δ/νση Μεταλλευτικών Ενεργειακών και Βιομηχανικών Ορυκτών. Δηλαδή, η εταιρεία όφειλε να παραδώσει το έργο της μια μέρα μετά την δημοσίευση της απόφασης ανάθεσης, επιλογή που γεννά πολλά ερωτηματικά.
Η βιασύνη για την αξιολόγηση του νέου επενδυτικού σχεδίου δεν δικαιολογείται από τις μετέπειτα εξελίξεις καθώς έχουν περάσει ήδη 10 μήνες και το νέο επενδυτικό σχέδιο δεν έχει δημοσιοποιηθεί ούτε έχει εγκριθεί από το ΥΠΕΝ. Κατά συνέπεια η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ οφείλει να δώσει εξηγήσεις για τον λόγο που επέλεξε να δώσει ελάχιστο χρόνο για την επιλογή της αναδόχου εταιρείας και για την αξιολόγηση του σχεδίου και για ποιο λόγο, αφού οι μετέπειτα εξελίξεις απέδειξαν ότι δεν υπήρχε επείγον χαρακτήρας, δε δόθηκε παράταση για την ορθή εκτέλεση του έργου, υποβαθμίζοντας την αξία της αξιολόγησης και λειτουργώντας τελικά εις βάρος των συμφερόντων του Δημοσίου.
Η εκπρόθεσμη απάντηση του Υπουργείου στην από 8.1.2020 ερώτησή μας ήταν ότι δεν μπορεί να μας δοθεί το νέο σχέδιο διότι αυτό βρίσκεται υπό διαπραγμάτευση και δεν έχει οριστικοποιηθεί.
Σύμφωνα δε με την απάντηση με αριθμό πρωτοκόλλου ΥΠΕΝ/ΔΜΕΒΟ/1951/31/ 3.2.2020 της Διεύθυνσης Μεταλλευτικών, Ενεργειακών και Βιομηχανικών Ορυκτών του Υπουργείου:
- Η τροποποίηση του επενδυτικού σχεδίου είναι νόμιμη και επιτρεπτή και προβλέπεται στην σύμβαση που υπεγράφη μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και της εταιρείας Ελληνικός Χρυσός ΑΕ
- Η κυβέρνηση κρίνει απαιτούμενη την τροποποίηση του επενδυτικού σχεδίου για να ξεπεραστούν οι αδυναμίες, οι δυσχέρειες και τα εμπόδια που υφίστανται σήμερα και δεν επιτρέπουν την ολοκλήρωση της επένδυσης
- Τα περισσότερα εμπόδια σκόπιμα και μη νόμιμα όπως αποδείχθηκε από αποφάσεις του ΣΤΕ τα πρόβαλλε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ !
- Δεν είναι επιτρεπτή σε αυτό το χρονικό διάστημα η δημοσιοποίηση του επενδυτικού σχεδίου καθώς είναι ακόμη υπό διαπραγμάτευση και ότι η κυβέρνηση θα το δημοσιοποιήσει όταν ολοκληρωθεί και θα το φέρει στη Βουλή
- Οι προθεσμίες που τέθηκαν για την διαδικασία αξιολόγησης του επενδυτικού σχεδίου ήταν όντως ασφυκτικές , εξαιτίας όμως της προφανούς και επιτακτικής και άμεσης ανάγκης προκειμένου να επιτευχθεί το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα εντός του ελάχιστου απαιτούμενου χρονικού διαστήματος!
- Ότι η διαδικασία που ακολουθήθηκε είναι απολύτως διαφανής και νόμιμη.
Αρχικά επισημαίνεται ότι η, πολιτικού και αξιολογικού χαρακτήρα, τοποθέτηση που γίνεται από την αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΕΝ, ότι «τα περισσότερα εμπόδια σκόπιμα και μη νόμιμα τα πρόβαλλε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ», εκθέτει και το Υπουργείο και κυρίως την Υπηρεσία καθώς υπερβαίνει τον θεσμικό της ρόλο υιοθετώντας τις απόψεις της σημερινής πολιτικής ηγεσίας, επιδιδόμενη σε φτηνή αντιπολίτευση. Ενώ στο ίδιο έγγραφο, η Υπηρεσία αυτοδιαψεύδεται και παραδέχεται ότι υπάρχουν προβλήματα και αδυναμίες που δεν επιτρέπουν την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου, άρα καταρρίπτονται οι κακόπιστοι και ανυπόστατοι ισχυρισμοί της περί ευθύνης της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ για τη μη υλοποίηση του σχεδίου.
Από την απάντηση όμως προκύπτει ρητά και με σαφήνεια ότι η κυβέρνηση κρίνει αναγκαία την τροποποίηση του επενδυτικού σχεδίου καθώς αναγνωρίζει ότι δεν είναι δυνατή η ολοκλήρωση της επένδυσης και ότι θεωρεί νόμιμη και επιτρεπτή την τροποποίηση της σύμβασης που υπεγράφη μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και της εταιρείας Ελληνικός Χρυσός ΑΕ.
Όμως η υπ’ αριθμ. 9/2018 απόφαση της Διαιτησίας στην οποία προσέφυγε το Ελληνικό Δημόσιο μέσω του ΥΠΕΝ, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν η θυγατρική εταιρεία της Eldorado Gold τηρεί τη σύμβαση μεταβίβασης των μεταλλευτικών δικαιωμάτων των μεταλλείων Κασσάνδρας (Ολυμπιάδα, Σκουριές, Στρατώνι), έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τις παραδοχές αυτές του ΥΠΕΝ.
Σύμφωνα με την απόφαση: «η παραγωγή από το εργοστάσιο μεταλλουργίας στη θέση Μαντέμ Λάκκος οποιουδήποτε άλλου τελικού προϊόντος, εκτός των καθαρών μετάλλων χρυσού, χαλκού, αργύρου αποτελεί ανεπίτρεπτη ενεργεία για μεταβολή των συμφωνηθέντων μεταξύ των μερών με την υπό κρίση Σύμβαση και συνιστά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 3 αυτής και ματαίωση του αντικείμενου και του σκοπού της».
Όπως προκύπτει από τα ανωτέρω η μεταλλουργία είναι ένας ουσιώδης και ουσιαστικός όρος για τη σύμβαση και για την «επένδυση». Σύμφωνα με την απόφαση 9/2018 της Διαιτησίας, η μεταλλουργία ορίζεται ως “πυρήνας του επενδυτικού σχεδίου”. Επομένως μη υλοποίηση της μεταλλουργίας σημαίνει αυτομάτως παραβίαση της σύμβασης.
Στο σκεπτικό της απόφασης των Διαιτητών, αναφέρεται ότι δεν υπήρχε εκείνη τη χρονική στιγμή (2018) παραβίαση της σύμβασης επειδή η εταιρεία δεν είχε δηλώσει ότι έχει πρόθεση παραβίασης της σύμβασης και μη υλοποίησης της μεταλλουργίας.
Όμως η πρόσφατη και αποδεδειγμένη πλέον διαπραγμάτευση με το ΥΠΕΝ για την αλλαγή του επενδυτικού σχεδίου και της σύμβασης, αποδεικνύει θεσμικά και δημόσια ότι η ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ προτείνει την κατάργηση της μεταλλουργίας και άρα δηλώνει δημόσια στην πολιτεία, δηλαδή στο ΥΠΕΝ, την παραβίαση της σύμβασης.
Από την απόφαση της Διαιτησίας προκύπτει ότι η άρνηση είτε η αδυναμία της εταιρείας να τηρήσει τις συμβατικές της υποχρεώσεις, ειδικότερα δε σε ό,τι αφορά τον πυρήνα της σύμβασης (το δικαιοπρακτικό της θεμέλιο), δίνει το δικαίωμα στο Δημόσιο να καταγγείλει τη σύμβαση και να απαιτήσει εκείνο αποζημιώσεις από την εταιρεία.
Επομένως ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας όφειλε, εκπροσωπώντας θεσμικά το Δημόσιο και την Ελληνική Πολιτεία, ευθύς μόλις παρέλαβε την πρόταση του νέου επενδυτικού σχεδίου, να καλέσει την εταιρεία να συμμορφωθεί άμεσα με την συμβατική απαίτηση για υποβολή και έγκριση της πλήρους τεχνικής μελέτης μεταλλουργίας, επί ποινή καταγγελίας της Σύμβασης και διεκδίκησης εκ μέρους του Δημοσίου αποζημίωσης για θετικές και αποθετικές ζημίες και όχι να προβεί σε διαπραγματεύσεις προς όφελος της εταιρείας και εις βάρος των συμφερόντων και των υποχρεώσεων του Δημοσίου.
Όμως και σε αντίθεση με τα ανωτέρω, επέλεξε με όλους τους τρόπους και με κόστος για το ελληνικό Δημόσιο, με αναθέσεις fast track σε νομικούς και οικονομοτεχνικούς συμβούλους, να βρει λύσεις υπέρ της Ελληνικός Χρυσός τροποποιώντας την Σύμβαση με την Εταιρεία, χωρίς να ενημερώσει την ελληνική Βουλή κατά τον Κοινοβουλευτικό Έλεγχο ως όφειλε, ενώ παράλληλα προώθησε φωτογραφικές διατάξεις, που ελαττώνουν τις υποχρεώσεις της εταιρείας όπως αυτές προκύπτουν από την Ευρωπαϊκή και Εθνική νομοθεσία και όπως είχε δρομολογήσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.
Σε αντίθεση με τις απαντήσεις κοινοβουλευτικού ελέγχου και τις επίσημες δηλώσεις του αρμόδιου Υπουργού άλλη μια δικαστική απόφαση δικαίωσε τους χειρισμούς της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ.
Στις 12.2.2020 εκδόθηκε η απόφαση με αριθμό 223/2020 του Συμβουλίου της Επικρατείας με την οποία κρίθηκε η απόφαση με αριθμό ΔΜΕΒΟ/Α/Φ.10.ΤΜ.6/ 180239/2659/5.7.2016 του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Παναγιώτη Σκουρλέτη, με την οποία επεστράφη στην εταιρεία Ελληνικός Χρυσός η Τεχνική Μελέτη της Μονάδας Μεταλλουργίας Μαντέμ Λάκκου που είχε υποβάλει προς έγκριση.
Το δικαστήριο δέχτηκε πως νομίμως επεστράφη η μελέτη για τις αιτιάσεις εκείνες του Υπουργείου που καλούσαν την εταιρεία να υποβάλει την πλήρη τεχνική μελέτη μεταλλουργίας, ώστε να αποδεικνύεται η εφαρμοσιμότητα και περιβαλλοντική συμβατότητα της εφαρμογής της μεθόδου ακαριαίας τήξης σε μεταλλεύματα με εξαιρετικά υψηλή περιεκτικότητα σε αρσενικό, όπως αυτά που προβλέπει η μελέτη και παράγονται από τα μεταλλεία της εταιρείας.
Το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε ότι ορθώς ζητήθηκε η διόρθωση/συμπλήρωση της τεχνικής μελέτης της μεταλλουργικής μονάδας χαλκού, χρυσού και θεϊκού οξέος στο Μαντέμ Λάκκου ως προς το κεφάλαιο Ε της απόφασης [που περιλαμβάνει τα υποκεφάλαια Ε΄1: ανεπαρκή στοιχεία ως προς την αντιμετώπιση, κατά το πρόγραμμα δοκιμών, των ειδικών τεχνικών ζητημάτων της εκτιμώμενης, με βάση την υψηλή περιεκτικότητα του μίγματος σε σίδηρο, θείο και αρσενικό, υποβαθμισμένης ποιότητας της μάτας, Ε΄2: ανεπαρκή στοιχεία ως προς την αντιμετώπιση των υψηλών απωλειών χαλκού, χρυσού και αργύρου στη σκωρία και στη σκόνη και της παρουσίας μαγνητίτη και Ε΄3: ανεπαρκή στοιχεία ως προς την αντιμετώπιση των διαφυγών αρσενικού τόσο στη μάτα όσο και στη σκωρία] και ΣΤ΄ [ανεπαρκή στοιχεία ως προς την αντιμετώπιση του ζητήματος της διαχείρισης των σημαντικών ποσοτήτων έντονα τοξικών απαερίων (offgasses) και των, επικίνδυνων για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων, πιθανών διαφυγών αυτών στους χώρους του εργοστασίου (fugitive emissions)], καθώς έκρινε και ότι σωστά ζητήθηκαν περισσότερα στοιχεία για τα κεφάλαια Ε. Γεγονός που έχει ιδιαίτερη σημασία γιατί σχετίζεται με αντιμετώπιση ζητημάτων που άπτονται της υγείας και της ασφάλειας των εργαζομένων.
Ως εκ τούτου, σύμφωνα με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας η εταιρεία Ελληνικός Χρυσός ΑΕ όφειλε και οφείλει να προβεί σε συμπλήρωση και εξειδίκευση της τεχνικής μελέτης της Μονάδας Μεταλλουργίας ως προς τα προπεριγραφέντα κεφάλαια Ε και Στ και να την υποβάλει στη Διοίκηση προς έγκριση.
Σε συμφωνία δε με την υπ’ αριθμ. 8/2018 απόφαση της Διαιτησίας που αναγνωρίζει πλήρως τη σημασία της μεταλλουργίας, δηλαδή της επεξεργασίας των κοιτασμάτων για την παραγωγή καθαρών πολύτιμων μετάλλων, για το επενδυτικό σχέδιο της εταιρείας και η υπ’ αριθμ 223/2020 απόφαση του ΣΤΕ αναγνωρίζει ως απαραίτητη προϋπόθεση την ύπαρξη μιας ολοκληρωμένης τεχνικής μελέτης μεταλλουργίας για την πρόοδο της επένδυσης.
Επίσης, σύμφωνα με τη σύμβαση μεταβίβασης των μεταλλείων, μόνο μετά την έγκριση της τεχνικής μελέτης της μεταλλουργίας θα μπορούσε να εγκριθεί οριστικά το Επενδυτικό Σχέδιο της Ελληνικός Χρυσός, που αδειοδοτήθηκε περιβαλλοντικά με την ΚΥΑ Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων 201745/2011.
Η υπ΄ αριθμ. 223/2020 απόφαση του ΣΤΕ για την επιστροφή και συμπλήρωση/διόρθωση της μελέτης έχει τις εξής άμεσες συνέπειες:
- Δεν μπορεί να εγκριθεί το Επενδυτικό Σχέδιο.
- Δεν υλοποιείται η ΚΥΑ Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων.
- Η εταιρεία δεν έχει ακόμη συμμορφωθεί με τον βασικότερο όρο της Σύμβασης και “δικαιοπρακτικό της θεμέλιο”, την καθετοποίηση της παραγωγής των μεταλλείων με τελικά εξαγώγιμα προϊόντα τα καθαρά μέταλλα. Και αυτό με υπαιτιότητα της ίδιας της εταιρείας.
- Καταρρίπτεται ο ισχυρισμός της εταιρείας ότι υπήρξαν αναιτιολόγητες καθυστερήσεις στην αδειοδότηση που της προκάλεσαν οικονομική ζημία και άρα δικαιούται αποζημίωση.
Στη συνέχεια στις 27.4.2020 δημοσιεύτηκαν οι υπ΄ αριθμόν 1362/2020 και 1363/2020 αποφάσεις του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών που ακύρωσαν τις αποφάσεις με αριθμούς 22065/2017 και 22056/2017 αντίστοιχα του Τριμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών, που είχαν ακυρώσει τις αποφάσεις του Υπουργού Περιβάλλοντος για την επιβολή προστίμου στην εταιρεία Ελληνικός Χρυσός, και επέβαλαν τελικά πρόστιμο συνολικού ύψους 300.000 ευρώ στην εταιρεία για παραβιάσεις που μπορεί να επιφέρουν σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και την δασική βλάστηση της περιοχής, και συνιστούν ρύπανση και υποβάθμιση του περιβάλλοντος.
Τα πρόστιμα αυτά επιβλήθηκαν μετά από μια σειρά ελέγχων των επιθεωρητών περιβάλλοντος το χρονικό διάστημα Οκτωβρίου 2012 – Αυγούστου 2014 στο υποέργο Μαύρων Πετρών και εγκαταστάσεων Μαντέμ Λάκκου των Μεταλλευτικών -Μεταλλουργικών εγκαταστάσεων Μεταλλείων Κασσάνδρας της εταιρείας Ελληνικός Χρυσός και στο υπο-έργο «απομάκρυνση, καθαρισμός και αποκατάσταση του χώρου απόθεσης παλαιών τελμάτων Ολυμπιάδας».
Επίσης από αυτοψίες που έγιναν το 2015 και 2016 στο υπο-έργο Ολυμπιάδας της ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ διαπιστώθηκαν παραβάσεις και το 2018 εκδόθηκε Απόφαση προστίμου ύψους 102.450 ευρώ, ενώ από 2 αυτοψίες του 2017 στο υπο-έργο Ολυμπιάδας διαπιστώθηκαν παραβάσεις (ορισμένες ίδιες με αυτές που είχαν διαπιστωθεί σε προηγούμενους ελέγχους) και επιβλήθηκε το 2019 πρόστιμο ύψους 350.000 ευρώ. Το 2018 έγιναν 2 αυτοψίες μετά από 2 ατυχήματα (Μάρτιο και Ιούλιο 2018) με φορτηγά που μετέφεραν απόβλητα της ΕΧ και επιβλήθηκε πρόστιμο 11.000 ευρώ στην εταιρεία που μετέφερε απόβλητα της ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ.
Ακόμη, πριν λίγες μέρες επιβλήθηκαν ποινές φυλάκισης σε δύο στελέχη της εταιρείας Ελληνικός Χρυσός για ρύπανση του νερού στην Ολυμπιάδα και το Στρατώνι, μετά από αναφορά του Δήμου Αριστοτέλη, καταγγελίες πολιτών το 2015 αλλά και τα πορίσματα της Επιθεώρησης Μεταλλείων για μια σειρά παραβάσεων της περιβαλλοντικής νομοθεσίας εκ μέρους της εταιρείας.
Όσο αφορά δε το φαινόμενο των εκτεταμένων ρηγματώσεων, που σχετίζονται με την εξορυκτική δραστηριότητα στη Στρατονίκη Χαλκιδικής, και εμφανίζονται σε κτίσματα και δημόσιες υποδομές του οικισμού, έχει επιβληθεί πρόστιμο στην εταιρεία με την ΑΠ:1646/18-06-2019 απόφαση του Προϊσταμένου ΤΕΜ για παράβαση των οριακών τιμών έντασης δονήσεων.
Αντί όμως η κυβέρνηση της ΝΔ να συναξιολογήσει τις αποφάσεις του Διοικητικού Εφετείου και τα πορίσματα των ελέγχων που οδήγησαν στην επιβολή προστίμων, και να προβεί στις προβλεπόμενες κατά το νόμο ενέργειές της (παρ. 9 του Άρθρου 2 σε συνδυασμό με το άρθρο 6 του Ν. 4014/2011), δηλαδή σε επιβολή πρόσθετων περιβαλλοντικών όρων και τροποποίηση της Α.Ε.Π.Ο., με την υποχρέωση της εταιρείας σε νέα περιβαλλοντική μελέτη και αδειοδότηση, με άλλες νομοθετικές της πρωτοβουλίες δίνει τη δυνατότητα στην Ελληνικός Χρυσός να μειώσει τις περιβαλλοντικές υποχρεώσεις και επιδόσεις.
Ειδικότερα με το άρθρο 1 του αντιπεριβαλλοντικού νόμου 4685/2020, τροποποιήθηκαν οι διατάξεις για την χρονική ισχύ της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, κάτι που καταλαμβάνει και την περίπτωση της εταιρείας Ελληνικός Χρυσός, που θα έπρεπε το καλοκαίρι του 2021 να προβεί σε ανανέωση της ΑΕΠΟ ενώ με την νέα διάταξη αυτή η υποχρέωση μετατίθεται για το 2026. Η επιλογή της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΝ να παρατείνει την χρονική διάρκεια ισχύος των ΑΕΠΟ έρχεται σε αντίθεση με την περιβαλλοντική επιστήμη, που στις συνθήκες της κλιματικής κρίσης σαφώς ορίζεται ότι είναι αδύνατον να παραμένουν αναλλοίωτες και σταθερές οι περιβαλλοντικές συνθήκες για 15 χρόνια, όπως και η περιβαλλοντική νομοθεσία, και άρα οι περιβαλλοντικοί όροι και οι αδειοδοτήσεις οφείλουν να ανανεώνονται και να επικαιροποιούνται συχνότερα.
Ακόμη, με το άρθρο 4 του ν.4685/2020 τροποποιήθηκε και η διαδικασία τροποποίησης της ΑΕΠΟ, ώστε να είναι δυνατή χωρίς διαβούλευση η τροποποίηση της ΑΕΠΟ, κάτι που ευνοεί ιδιαίτερα και την εταιρεία Ελληνικός Χρυσός.
Επιπλέον και η διάταξη του άρθρου 119 του Ν.4685/2020, που εισήγαγε η κυβέρνηση, περιλαμβάνει νομοθετικές διατάξεις οι οποίες μπορούν να αξιοποιηθούν από την Ελληνικός Χρυσός για απαλλαγή από τις σχετικές άδειες που θα χρειαστούν για Σκουριές και ξηρή απόθεση στον Καρατζά-Λάκκο.
Και ενώ έχουν εκδοθεί οι παραπάνω δικαστικές αποφάσεις που αναδεικνύουν τα εκκρεμή ζητήματα που υφίστανται με την επένδυση της εταιρείας Ελληνικός Χρυσός και εκκρεμεί η αίτηση της εταιρείας για την τροποποίηση του επενδυτικού της σχεδίου, με τρόπο που έρχεται σε αντίθεση με την απόφαση της Διαιτησίας, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στις 13 Σεπτεμβρίου 2020 στα μεταλλεία της Κασσάνδρας, δήλωσε ότι:
«Σκοπός της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ήταν να πραγματοποιήσει αυτοψία στο πεδίο και να ενημερωθεί για την πορεία των έργων της εταιρείας στην περιοχή των μεταλλείων Κασσάνδρας (Σκουριές, Στρατώνι – Μαύρες Πέτρες, Ολυμπιάδα), καθώς βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις μεταξύ των δύο πλευρών για την επικαιροποίηση της σύμβασης μεταβίβασης με βάση το αναθεωρημένο επενδυτικό σχέδιο της «Ελληνικός Χρυσός».
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπογράμμισε προς όλες τις πλευρές ότι η κυβέρνηση είναι υπέρ της επένδυσης, υπό τις εξής τέσσερις προϋποθέσεις:
- Πρώτον, ότι θα δημιουργηθούν αισθητά περισσότερες θέσεις εργασίας σε σχέση με τις υφιστάμενες
- Δεύτερον, ότι οι όροι της σύμβασης θα διασφαλίζουν ότι το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της επένδυσης είναι σύμφωνο με τις προβλέψεις της ελληνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσία
- Τρίτον, ότι θα αυξηθούν οι εισπράξεις του Δημοσίου (μεταλλευτικά τέλη – royalties)
- Tέταρτον, ότι θα υπάρξουν oυσιώδη αντισταθμιστικά οφέλη για την τοπική κοινωνία (πρόγραμμα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης προσαρμοσμένο στις ανάγκες της περιοχής…..»…
Επομένως, σε αντίθεση με τις δηλώσεις και τις προεκλογικές δεσμεύσεις των στελεχών της ΝΔ και τις τοποθετήσεις τους κατά την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας, η κυβέρνηση της ΝΔ αποδέχτηκε πλέον μέσω του αρμόδιου Υπουργού ότι η επένδυση δεν μπορεί να προχωρήσει και ότι εξετάζεται τροποποίηση του επενδυτικού σχεδίου της εταιρείας.
Η αδυναμία υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου αποδεικνύει ότι η επένδυση δεν προχωρά με ευθύνη της εταιρείας. Ανεξάρτητα από το αν αυτό οφείλεται σε πρόθεση της εταιρείας ή σε τεχνικές αδυναμίες του σχεδίου, το συμπέρασμα είναι ότι η εταιρεία αδυνατεί να υλοποιήσει την σύμβαση που έχει υπογράψει και το Επενδυτικό Σχέδιο που τη δεσμεύει. Το γεγονός αυτό διαψεύδει περίτρανα όλους τους σχετικούς ισχυρισμούς της ΝΔ και δικαιώνει τους χειρισμούς της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ.
Είναι πλέον απόλυτα ξεκάθαρο ότι ο λόγος που η εταιρεία ζητά τροποποίηση της σύμβασης δεν είναι πως “το επενδυτικό σχέδιο δεν είναι πλέον επίκαιρο και δεν συμβαδίζει με τα τρέχοντα δεδομένα της οικονομίας”, αλλά ότι υπάρχει πραγματική αδυναμία και άρνηση της εταιρείας να υλοποιήσει την σύμβαση. Αποδεικνύεται λοιπόν έτσι και η υποκριτική στάση της εταιρείας, που επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ υποστήριζε ότι επιθυμεί διακαώς την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου επιρρίπτοντας ευθύνες για την μη υλοποίηση του στην τότε κυβέρνηση ενώ ουσιαστικά έψαχνε για δικαιολογίες για να μην προχωρήσει το επενδυτικό σχέδιο.
Έτσι οι πρόσφατες δηλώσεις του κου Χατζηδάκη διαψεύδουν πλήρως και εμφανώς την τότε στάση και θέση του ίδιου και συνολικά την αντιπολιτευτική στείρα κριτική της ΝΔ, εφόσον αποδεικνύεται ότι κακώς ασκούσαν τότε υποκριτική αντιπολίτευση στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.
Υποκριτικά όμως σήμερα ο κος Χατζηδάκης, θέτει δημοσίως όρους για την επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης και του σχεδίου, αντίστοιχους με αυτούς που είχε θέσει στο παρελθόν και η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, τους οποίους ο ίδιος και οι συνάδελφοί του σημερινοί Υπουργοί τους ΝΔ κατέκριναν. Η υποκρισία του όμως αποδεικνύεται από το ότι ο ίδιος διαπραγματεύεται με αδιαφάνεια την παραβίαση των όρων της σύμβασης και την ζημία του δημοσίου συμφέροντος και φυσικά της τοπικής ανάπτυξης και του περιβάλλοντος. Γιατί για τον κο Χατζηδάκη δεν έχει καμία σημασία η συνέπεια στα λόγια και στα έργα αλλά σημασία έχει μόνο η χρησιμοποίηση μεθόδων πολιτικής εξαπάτησης για την εξυπηρέτηση των συμφερόντων μιας μικρής ελίτ εις βάρος των συμφερόντων της χώρας, των πολιτών και του περιβάλλοντος.
Έτσι ο κύριος Χατζηδάκης επιβεβαιώνει ακόμα μια φορά τους κρυφούς στόχους της ΝΔ και τη σχέση της με την εταιρεία Ελληνικός Χρυσός, την οποία είχαμε κατά επανάληψη αναδείξει και πριν αλλά και μετά τις εκλογές του 2019 στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, εφόσον εκτός από γραφείο τύπου της Ελληνικός Χρυσός η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ ανέλαβε και τις ευθύνες και τις υποχρεώσεις του τεχνικού, νομικού και οικονομικού συμβούλου της εταιρείας.
Το ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε καμία ευθύνη για την καθυστέρηση του επενδυτικού σχεδίου της Ελληνικός Χρυσός αποδεικνύεται και από το ότι ήδη ξεπεράσαμε τον ένα χρόνο που η Νέα Δημοκρατία είναι κυβέρνηση και η “εμβληματική επένδυση” της ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ είναι στάσιμη, ακριβώς εκεί που είχε σταματήσει επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
Το έργο του μεταλλείου στις Σκουριές (το μεγάλο asset της εταιρείας στην Ελλάδα) είναι σε στασιμότητα και σε κατάσταση συντήρησης, ενώ δεν γίνεται ούτε λόγος για εγκατάσταση μεταλλουργικής μονάδας στο Στρατώνι προς παραγωγή καθαρών πολύτιμων μετάλλων, με την μέθοδο το flash smelting, και το μόνο έργο της εταιρείας σε πλήρη λειτουργία στην Ελλάδα είναι το μεταλλείο της Ολυμπιάδας.
Επιπλέον των ανωτέρω είναι απορίας άξιο γιατί έχουν σταματήσει οι έλεγχοι και οι διαδικασίες τους που ήταν σε εξέλιξη από τις Υπηρεσίες των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος και εδώ και 1,5 χρόνο δεν έχει διενεργηθεί κανένας έλεγχος της εταιρεία και δεν έχει ανακοινωθεί η ολοκλήρωση κανενός πορίσματος. Η ΝΔ συνεχίζει την προσφιλή τακτική της, αυτή που αντιμετωπίσαμε όταν αναλάβαμε την διακυβέρνηση της χώρας, με καταχωνιασμένες από το 2012 στα συρτάρια τις εισηγήσεις των υπηρεσιών για τις περιβαλλοντικές παραβιάσεις της Ελληνικός Χρυσός , τις οποίες ανασύραμε και προχωρήσαμε με την επιβολή προστίμων.
Σε αντίθεση με όλα τα ανωτέρω, δηλαδή τη διαφοροποίηση του σχεδιασμού του αρχικά εγκεκριμένου και περιβαλλοντικά αδειοδοτημένου έργου καθώς και τα σοβαρά προβλήματα υποβάθμισης και ρύπανσης του περιβάλλοντος που επιβεβαιώθηκαν με τελεσίδικες αποφάσεις δικαστηρίων (υπ΄αριθμ. 1362/2020 και 1363/2020 αποφάσεις του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών), που θα οδηγούσαν μία χρηστή διοίκηση στην απαίτηση υποβολής των απαραίτητων μελετών μεταλλουργίας και σε τροποποίηση της ΑΕΠΟ για νέα περιβαλλοντική αδειοδότηση, ο κος Χατζηδάκης όχι μόνο δεν εφαρμόζει τις προβλέψεις του νόμου αλλά επιπλέον προσπαθεί με κάθε τρόπο να εξυπηρετήσει τα συμφέροντα της ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ.
Πρέπει δε να ληφθεί επίσης υπόψη ότι, η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων του 2011 είχε ως στόχο, κατά την άποψη τότε της διοίκησης, να σταθμίσει και να εξισορροπήσει δύο ανταγωνιστικούς πόλους, αφ’ ενός μεν της εξορυκτικής δραστηριότητας στις Σκουριές, που έχει σαφές και βαρύ περιβαλλοντικό αποτύπωμα, αφ’ ετέρου δε, ως αντίβαρο, των σημαντικών οικονομικο-κοινωνικών οφελών, άμεσων και έμμεσων, της πλήρως καθετοποιημένης μεταλλουργίας, η οποία δεν μπορεί να υλοποιηθεί χωρίς τις Σκουριές. Επομένως, η αφαίρεση της υποχρέωσης άμεσης υλοποίησης της μεταλλουργίας ανατρέπει εκ βάθρων αυτή την ισορροπία βλαβών-ωφελειών, άρα δεν αρκεί απλή τροποποίηση της ΑΕΠΟ χωρίς ab initio εκπόνηση νέας ΜΠΕ για να προστατευθούν τα συμφέροντα του δημοσίου.
Ένα άλλο ιδιαίτερης σημασίας γεγονός που προκύπτει από δημοσιεύματα και δεν έχει διαψευστεί από την ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ είναι η προσπάθειά της να εξευρεθεί στρατηγικός επενδυτής για τη χρηματοδότηση του επενδυτικού της σχεδίου. Η αναζήτηση αυτή επιβεβαιώνει την αδυναμία της εταιρείας στο να χρηματοδοτήσει το επενδυτικό της σχέδιο, σε αντίθεση με όσα δήλωνε και η ίδια αλλά και η ΝΔ ως αντιπολίτευση, κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά επιπλέον επιβεβαιώνει ότι η απόδοση και η βιωσιμότητα του ισχύοντος επενδυτικού σχεδίου δεν επαρκούν για την εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή.
Ο κος Χατζηδάκης έρχεται λοιπόν, επιπροσθέτως όλων των ανωτέρω που έχουν αποκαλυφθεί, να επικουρήσει και να βελτιώσει τη βιωσιμότητα και την απόδοση της επένδυσης για λογαριασμό της ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ και βέβαια να διασφαλίσει την τροποποίηση της σύμβασης, που φέρεται να έχει τεθεί ως προϋπόθεση από τους ενδιαφερόμενους επενδυτές, καθώς και η χρονική επέκταση αυτής.
Συμπερασματικά, σήμερα, που αποκαλύπτεται η αδυναμία της εταιρείας να υλοποιήσει και να χρηματοδοτήσει το επενδυτικό της σχέδιο και να τηρήσει τους περιβαλλοντικούς όρους του 2011, αντί ο κος Χατζηδάκης να υπερασπιστεί τα συμφέροντα του ελληνικού δημοσίου, του περιβάλλοντος και της τοπικής ανάπτυξης, κάνει ότι μπορεί για να εξυπηρετήσει τα συμφέροντα της ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ.
Για το λόγο αυτό της προετοιμάζει νέο επενδυτικό σχέδιο, δημιουργεί τις συνθήκες για προσέλκυση στρατηγικού επενδυτή και εξασφάλιση των απαιτήσεών του, παρατείνει την περιβαλλοντική αδειοδότηση και κάνει αδιαφανή την τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων, ενώ παράλληλα παραπλανεί την ελληνική κοινωνία με ισχυρισμούς για βελτιωμένες μεθόδους προστασίας του περιβάλλοντος, νέες θέσεις εργασίες, ανταποδοτικά οφέλη στην τοπική κοινωνία κλπ.
Σα να μην έφταναν όλα αυτά, σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα τα δύο μέρη φέρεται να συζητούν και πιθανά να έχουν συμφωνήσει στην «επανεξέταση εντός διετίας της δυνατότητας πραγματοποίησης της επένδυσης (μεταλλουργίας) από τεχνική επιτροπή». Ο όρος αυτός διαρρέεται σε μέσα ενημέρωσης ότι θα συμπεριληφθεί στη σύμβαση, ενώ την ίδια στιγμή το ΥΠΕΝ φέρεται να έχει δεσμεύσει την «Ελληνικός Χρυσός», ώστε «τα κεφάλαια αυτά που επρόκειτο να διατεθούν για τη μεταλλουργία στο Μαντέμ Λάκκου να διοχετευτούν σε άλλες επενδύσεις στα μεταλλεία της Κασσάνδρας».
Και οι δύο αυτοί όροι όμως παραβιάζουν την σύμβαση, διότι δεν μπορεί να εξεταστεί μετά από δύο χρόνια αν είναι δυνατό να πραγματοποιηθεί η επένδυση της μεταλλουργίας που αποτελεί τον πυρήνα της σύμβασης και προφανώς δεν μπορεί η ελληνική πολιτεία να δίνει συγχωροχάρτι στη συμβαλλόμενη εταιρεία, όταν αυτή δεν διαθέτει τεχνοοικονομική απάντηση σχετικά με το πως θα υλοποιήσει τον απαραίτητο πυρήνα του επενδυτικού της σχεδίου.
Η παράταση του χρονικού διαστήματος της αβεβαιότητας ως προς το εφικτό της υλοποίησης της επένδυσης δεν είναι προς το συμφέρον του Δημοσίου και δεν αποτελεί λύση παρά μόνο «κουκούλωμα» του πραγματικού προβλήματος.
Αντίστοιχα και ο προβλεπόμενος όρος ότι, τα κεφάλαια που επρόκειτο να διατεθούν για την μεταλλουργία θα διοχετευθούν σε άλλες επενδύσεις, αποτελεί παραβίαση της σύμβασης καθώς ουσιαστικά το Δημόσιο παραδέχεται τη πιθανότητα μη υλοποίησης του απαραίτητου και αναντικατάστατου πυρήνα του επενδυτικού σχεδίου και υπαναχωρεί στις απαιτήσεις της εταιρείας, ενώ το θέμα της μεταλλουργίας παραπέμπεται στις καλένδες και ενισχύεται η παραγωγή άλλων τελικών προϊόντων, εκτός των καθαρών μετάλλων χρυσού, χαλκού, αργύρου σε βάρος του περιβάλλοντος και κυρίως εις βάρος των συμφερόντων της ελληνικής πολιτείας.
Πέραν των ανωτέρω στα δημοσιεύματα αναφέρεται ότι φέρεται να ικανοποιείται η απαίτηση της εταιρείας να συμπεριληφθούν όροι που θα παρέχουν ασφάλεια δικαίου στους επενδυτές. Οι τελευταίοι φέρονται να έχουν ζητήσει τη θέσπιση ρητρών που θα ανοίγουν δικαιώματα αποζημιώσεων σε περιπτώσεις καθυστερήσεων στους χρόνους έκδοσης αδειών εκτέλεσης εργασιών. Πηγές θέλουν το ΥΠΕΝ να επιδιώκει για την ενεργοποίηση των ρητρών αποζημίωσης τη δέσμευση των επενδυτών, ώστε να τηρούν με ακρίβεια τις προϋποθέσεις που απαιτούνται για την έκδοση των αναγκαίων αδειών, κάτι όμως που αποτελεί υποχρέωση έτσι κι αλλιώς κάθε εταιρείας που δραστηριοποιείται στη χώρα μας. Οι δύο πλευρές φαίνεται να έχουν οδηγήσει τις διαπραγματεύσεις στο τελευταίο στάδιο.
Όμως και αυτός ο όρος είναι ιδιαίτερα προβληματικός καθώς η εταιρεία απαιτεί να μεταφερθεί το βάρος στο Δημόσιο για την έγκαιρη έκδοση των απαιτούμενων αδειών, επιβαρύνοντάς το σε τυχόν επουσιώδεις καθυστερήσεις με την καταβολή αποζημιώσεων. Δηλαδή, η εταιρεία επιδιώκει να λαμβάνει διευκολύνσεις και ρήτρες από το Ελληνικό Δημόσιο, χωρίς να είναι η ίδια συνεπής στην σύμβαση που έχει υπογράψει.
Η τακτική δε της ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ έχει ως απώτερο σκοπό να εξασφαλίσει ότι και μελλοντικά θα έχει την ευχέρεια και άλλων ενεργειών παραβίασης των συμβατικών της υποχρεώσεων και πιέσεων προς τις υπηρεσίες της ελληνικής πολιτείας, εξοπλισμένη πλέον και με τη «ασφάλεια της επένδυσής της», την οποία θα εγγυάται και θα καλύπτει το Ελληνικό Δημόσιο και με βάρη οικονομικών ρητρών εις βάρος των δημόσιων ταμείων.
Από όλα όσα αναφέραμε αποδεικνύεται ότι δεν υπάρχει πρόθεση από την εταιρεία να υλοποιηθεί η μεταλλουργεία και ότι διατυπώνεται άμεση και έμμεση άρνηση και αδυναμία της εταιρείας να εφαρμόσει την σύμβαση που έχει συνάψει με το Ελληνικό Δημόσιο .
Και το ερώτημα που προκύπτει για την τοπική κοινωνία είναι πόσο ακραίες, και πέρα και άνω από τις παραπάνω αποδειχθείσες παραχωρήσεις, είναι οι απαιτήσεις που έχει καταθέσει η ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ ώστε ακόμα και ο κος Χατζηδάκης αδυνατεί να τις αποδεχτεί και καθυστερεί την αποκάλυψη της νέας συμφωνίας με τη ΝΔ, την οποία και αποκρύπτει από τη Βουλή;
Επιπλέον των όσων εξελίσσονται στην περιοχή της Χαλκιδικής και παρά το ότι στο Χωροταξικό Πλαίσιο Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης προβλέπεται ένα διαφορετικό μοντέλο ανάπτυξης, συμβατό με τους φυσικούς πόρους, τη γεωπολιτική θέση αλλά και τις ανάγκες των ανθρώπων και των φορέων της περιοχής και ενώ απορρίφθηκε από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας Θράκης η περιβαλλοντική αδειοδότηση για ερευνητικό πρόγραμμα γεωτρήσεων (2018) στον μεταλλευτικό χώρο της Θράκης και η τοπική κοινωνία της Θράκης, σε όλα τα αυτοδιοικητικά και κοινωνικά επίπεδα, έχει τοποθετηθεί πολλαπλώς και ρητώς κατά της πιθανής «επένδυσης» σε Έβρο και Ροδόπη, η κυβέρνηση της ΝΔ άνοιξε πάλι το θέμα για «επένδυση χρυσού» στη Θράκη και δεν ξεκαθαρίζει τις προθέσεις της, προκαλώντας νέες αντιδράσεις αλλά και ανησυχία στην τοπική κοινωνία για αναντίστρεπτη βλάβη του περιβάλλοντος.
Επειδή, πρωταρχικό μέλημα της πολιτείας πρέπει να είναι η διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος και η προστασία του περιβάλλοντος
Επειδή, η κυβέρνηση οφείλει να σέβεται και να τηρεί τους νόμους και τις δικαστικές αποφάσεις καθώς και την απόφαση της Διαιτησίας
Επειδή, οποιαδήποτε τροποποίηση του ήδη εγκεκριμένου επενδυτικού σχεδίου της εταιρείας Ελληνικός Χρυσός υπό το φως των αποφάσεων του ΣτΕ και της Διαιτησίας αποδεικνύει την άρνηση και αδυναμία της εταιρείας να υλοποιήσει τη σύμβασή της
Επειδή η αφαίρεση της μεταλλουργίας ή η παραπομπή της στις καλένδες αποτελεί ανεπίτρεπτη ενεργεία μεταβολής των συμφωνηθέντων μεταξύ των μερών και παράβαση των διατάξεων του άρθρου 3 της Σύμβασης και άρα ματαίωση του αντικείμενου και του σκοπού της
Επειδή αποδεικνύεται η πολλαπλή παραβίαση της ΚΥΑ έγκρισης περιβαλλοντικών όρων της εταιρείας Ελληνικός Χρυσός και άρα η αδυναμία ή άρνηση της εταιρείας να τηρήσει τις περιβαλλοντικές της υποχρεώσεις
Επειδή δημοσιεύονται χωρίς διάψευση στοιχεία για την αδυναμία χρηματοδότησης του επενδυτικού σχεδίου της εταιρείας Ελληνικός Χρυσός και η αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή
Επειδή η απόκρυψη των διαπραγματεύσεων της κυβέρνησης με την εταιρεία Ελληνικός Χρυσός και η άρνηση δημοσιοποίησης των νέων παραχωρήσεων που σχεδιάζει ο κος Χατζηδάκης δημιουργούν ερωτήματα στους πολίτες και εντείνουν την ανησυχία στην περιοχή που υλοποιείται το έργο
Επειδή η κατά προτεραιότητα και με ανισοτιμία εξυπηρέτηση των συμφερόντων μιας εταιρείας κλονίζει το κράτος δικαίου και την υπόλοιπη επιχειρηματική κοινότητα και μειώνει την φήμη της χώρας μας για προσέλκυση επενδύσεων, εφόσον διαδίδεται ότι οι κανόνες στην Ελλάδα είναι για να παραβιάζονται
Επερωτάται ο κ. Υπουργός:
- Πότε θα γνωστοποιηθεί στην ελληνική κοινωνία και στη Βουλή το νέο επενδυτικό σχέδιο της Ελληνικός Χρυσός;
- Θα ασκήσει όλα τα μέσα που του παρέχει ο νόμος και η υπογραφείσα σύμβαση για να εφαρμοστούν τα συμφωνηθέντα; Υπήρχε στο αρχικό επενδυτικό σχέδιο που υποβλήθηκε στις 22.11.2019 ακύρωση της μεταλλουργίας; Και αν ναι γιατί δεν άσκησε άμεσα ο Υπουργός τα δικαιώματα του Ελληνικού Δημοσίου για καταγγελία της σύμβασης και καταβολή αποζημίωσης; Θα προχωρήσει τώρα σε αυτά;
- Έχει τροποποιηθεί το αρχικό σχέδιο που υπέβαλε η εταιρεία στο ΥΠΕΝ και με ποιο τρόπο; Στην τυχόν τροποποίηση συμπεριλαμβάνεται η μεταλλουργία ή όχι; Αν όχι θα προβεί ο Υπουργός στις απαιτούμενες ενέργειες για την διασφάλιση των δικαιωμάτων του Δημοσίου;
- Είναι αλήθεια ότι το ΥΠΕΝ, για να αποφύγει αυτό τον σκόπελο της Απόφασης της Διαιτησίας έχει συμφωνήσει στην επανεξέταση εντός διετίας της δυνατότητας πραγματοποίησης της επένδυσης από τεχνική επιτροπή, παραπέμποντας στις καλένδες το ζήτημα της μεταλλουργίας και δίνοντας συγχωροχάρτι στην εταιρεία για παραβίαση της σύμβασης και των υποχρεώσεών της;
- Έχει υποβάλλει η εταιρεία διορθωμένη την τεχνική μελέτη της Μονάδας Μεταλλουργίας Μαντέμ Λάκκου σύμφωνα με την απόφαση 223/2020 του Συμβουλίου της Επικρατείας; Αν όχι σε ποιες ενέργειες θα προβεί ο Υπουργός για να εφαρμοστεί η ως άνω δικαστική απόφαση;
- Θα προβεί ο Υπουργός σε ακύρωση της ΚΥΑ Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων και σε αίτηση/εντολή εκπόνησης νέας ΜΠΕ και τροποποίησης της ΑΕΠΟ της εταιρείας μετά από τόσες αλλαγές στην επένδυση και τόσες διαπιστευμένες περιβαλλοντικές παραβάσεις, με διαβούλευση με την τοπική κοινωνία, ανεξαρτήτως της αίτησης της εταιρείας σχετικά με νέο επενδυτικό σχέδιο;
- Σκοπεύει μήπως και σχεδιάζει μαζί με την ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ να εντάξει ένα νέο και άρα διαφορετικό επενδυτικό σχέδιο της εταιρείας στην ισχύουσα ΚΥΑ ΕΠΟ ώστε να εξυπηρετήσει την εταιρεία και να την προφυλάξει από τη βάσανο εκπόνησης νέας ΜΠΕ, διαβούλευσης και έγκρισης νέων Περιβαλλοντικών Όρων, πράττοντας κορυφαία παράβαση των ευρωπαϊκών κανόνων περιβάλλοντος;
- Γνωρίζει ότι σε περίπτωση που το νέο επενδυτικό σχέδιο δεν προβλέπει μεταλλουργία ή άλλο ουσιώδες στοιχείο της αρχικής σύμβασης και δεν προχωρήσει άμεσα στην καταγγελία της σύμβασης αυτό αποτελεί παραβίαση των συμφερόντων του ελληνικού δημοσίου και των υποχρεώσεών του ως Υπουργού της Ελληνικής Πολιτείας;
- Πως ενώ εκκρεμούν όλα τα παραπάνω δίνει άδειες στην Ελληνικός Χρυσός για νέες επεκτάσεις σε νέες θέσεις εκμεταλλεύσεις στα μεταλλεία Μαύρων Πετρών ( ΑΔΑ: Ψ9ΙΧ4653Π8-ΝΣ9 τεχνική μελέτη του έργου 59 ερευνητικών γεωτρήσεων για τη διερεύνηση του μεταλλευτικού δυναμικού) ενώ βάση του χρονοδιαγράμματος της ΜΠΕ και της ΑΕΠΟ το μεταλλείο Μαύρων Πετρών έπρεπε να κλείσει το 2019 ;
- Πως αλλάζει την παραγωγική διαδικασία στην Ολυμπιάδα (ΑΔΑ: ΩΩΘΖ4653Π8-ΓΕΣ Επικαιροποίηση άδειας λειτουργιάς στις Μεταλλευτικές εγκαταστάσεις Ολυμπιάδας) για τον εμπλουτισμό των συμπυκνωμάτων που τελικά εξάγει η Ελληνικός Χρυσός, χωρίς κανένα όφελος του δημοσίου, ενώ θα έπρεπε από το 2017 να οδηγούνται στο εργοστάσιο μεταλλουργίας;
- Θα υπερασπιστεί η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ τις μέχρι σήμερα πράξεις της διοίκησης και τη βούληση του Περιφερειακού Συμβούλιο ΑΜΘ και της ΠΕΔ ΑΜΘ κατά της πιθανής δραστηριότητας εξόρυξης για χρυσό στη Θράκη ή θα ψάξει να βρει πάλι κάποιο παραθυράκι για να ικανοποιήσει τις ορέξεις της επιχείρησης;
Οι επερωτώντες βουλευτές
Φάμελλος Σωκράτης
Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)
Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)
Μάλαμα Κυριακή
Χαρίτσης Αλέξης
Γιαννούλης Χρήστος
Γκαρά Αναστασία (Νατάσα)
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αλεξιάδης Τρύφωνας
Αμανατίδης Γιάννης
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
Αραχωβίτης Σταύρος
Αυγέρη Θεοδώρα (Δώρα)
Αυλωνίτης Αλέξανδρος – Χρήστος
Αχτσιόγλου Ευτυχία (Έφη)
Βαγενά Άννα
Βαρδάκης Σωκράτης
Βερναρδάκης Χριστόφορος
Βέττα Καλλιόπη
Γεροβασίλη ΄Ολγα
Δραγασάκης Γιάννης
Δρίτσας Θεόδωρος
Ζαχαριάδης Κώστας
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Ζουράρις Κωνσταντίνος
Ηγουμενίδης Νίκος
Καλαματιανός Διονύσιος – Χαράλαμπος
Καρασαρλίδου Ευφροσύνη (Φρόσω)
Κατρούγκαλος Γιώργος
Κάτσης Μάριος
Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)
Λάππας Σπυρίδων
Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)
Μάρκου Κωνσταντίνος
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μουζάλας Γιάννης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μωραΐτης Αθανάσιος (Θάνος)
Νοτοπούλου Κατερίνα
Ξανθός Ανδρέας
Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης)
Παππάς Νίκος
Πολάκης Παύλος
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Ραγκούσης Γιάννης
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)
Σπίρτζης Χρήστος
Συρμαλένιος Νίκος
Τελιγιορίδου Ολυμπία
Τζούφη Μερόπη
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Φίλης Νίκος
Φωτίου Θεανώ
Χαρίτου Δημήτριος (Τάκης)
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γεώργιος