40 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κατέθεσαν ερώτηση προς την Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, με πρωτοβουλία της Τομεάρχη Αθλητισμού και Πολιτισμού και Βουλευτή Αχαΐας, Αναγνωστοπούλου Σίας και συνυπογραφή της Ολυμπίας Τελιγιορίδου με θέμα: “Οργανωτικές δυσλειτουργίες και καθημερινή ταλαιπωρία για τους χιλιάδες επισκέπτες στην Ακρόπολη”.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Αθήνα, 24.8.2022
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς την κ. Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού
Θέμα: Οργανωτικές δυσλειτουργίες και καθημερινή ταλαιπωρία για τους χιλιάδες επισκέπτες στην Ακρόπολη.
Σοβαρές καταγγελίες για την οργανωτική ετοιμότητα, την υποστελέχωση του προσωπικού και την τραγική έλλειψη ειδών πρώτης ανάγκης (λ.χ. εμφιαλωμένο νερό) ή και την αδυναμία χρήσης χώρων υγιεινής στον ιστορικό βράχο της Ακρόπολης, είδαν πρόσφατα το φως της δημοσιότητας. (Ετοιμότης μηδέν στην Ακρόπολη για τις ορδές των τουριστών, https://www.efsyn.gr/tehnes/art-nea/355631_etoimotis-miden-stin-akropoli-gia-tis-ordes-ton-toyriston )
Στην κορύφωση της τουριστικής περιόδου το εμβληματικότερο μνημείο αδυνατεί να υποδεχθεί καθημερινά τους χιλιάδες επισκέπτες, χωρίς να τους υποβάλλει σε ταλαιπωρία.
Πολύωρη αναμονή, ακόμη και για τους επισκέπτες που διαθέτουν ηλεκτρονικό εισιτήριο, μη λειτουργία των περιστρεφόμενων μηχανισμών εισόδου, των αυτόματων πωλητών νερού, μη χρήση των λωρίδων ταχείας εισόδου είναι ενδεικτικά μερικές από τις δυσλειτουργίες με τις οποίες έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι προσωπικό και επισκέπτες στην Ακρόπολη.
Από την πλευρά του το Πανελλήνιο Σωματείο Εκτάκτου Προσωπικού του ΥΠΠΟΑ μετά από αυτοψία που διενήργησε στον βράχο της Ακρόπολης καταγγέλλει τις «απαράδεκτες συνθήκες εργασίας» για τους συμβασιούχους, επισημαίνοντας ότι «οι συνθήκες εργασίας των ΙΔΟΧ αρχαιοφυλάκων και καθαριστών χειροτερεύουν». Ζητούν δε τα αυτονόητα: την επίλυση του ζητήματος υποστελέχωσης, την παροχή μέσων ατομικής προστασίας, την πρόσβαση σε πόσιμο νερό κ.ά.
Χαρακτηριστικά είναι και τα προβλήματα και οι ανάγκες που επισημαίνει ο κλάδος των ξεναγών σε επιστολή τους προς την Ομοσπονδία Ελληνικών Συνδέσμων Γραφείων Ταξιδίων & Τουρισμού. Ειδικότερα, με την επιστολή τους ζητούν όπου υφίσταται ηλεκτρονικό εισιτήριο να δίνεται συγχρόνως και η δυνατότητα για (ηλεκτρονική) έκδοση μειωμένου ή μηδενικού, ώστε να μην υποχρεώνεται ο επισκέπτης σε πολύωρη αναμονή. Ακόμη, τονίζουν την ανάγκη για διαφορετική οργάνωση στις εισόδους των αρχαιολογικών χώρων και ειδικά για την «λωρίδα ταχείας πρόσβασης» (fastlane), ζητούν «[…]να ορίζεται με ευκρινή σήμανση για τις οργανωμένες ομάδες/γκρουπ/πριβέ, για τους μεμονωμένους επισκέπτες και για τους κατόχους ηλεκτρονικών εισιτηρίων. Ιδιαίτερα για την τελευταία ομάδα επισκεπτών, δεν μπορεί να διαφημίζεται η έκδοση εισιτηρίου από την ιστοσελίδα προς αποφυγή αναμονής και καθυστέρησης και να μην ισχύει το ίδιο για την είσοδο του επισκέπτη στον αρχαιολογικό χώρο/μουσείο[…]».
Επιπρόσθετα, ζητούν αυτόματους πωλητές εισιτηρίων σε χώρους με υψηλή επισκεψιμότητα, λειτουργία μηχανημάτων χειροκίνητου σκάνερ (σε πολλούς χώρους τα μηχανήματα είναι εκτός λειτουργίας), την επίλυση του ζητήματος με την κάρτα ελευθέρας εισόδου των ξεναγών, ενώ ως προς τους αυτόματους πωλητές νερού επισημαίνουν ότι στους περισσότερους αρχαιολογικούς χώρους «[…] δεν λειτουργούν σωστά ή και καθόλου, ενώ ακόμη και σε χώρους με μεγάλη επισκεψιμότητα (όπως, η Ακρόπολη) δεν ανατροφοδοτούνται έγκαιρα[…]».
(Και οι ξεναγοί κρούουν τον κώδωνα των ελλείψεων,
https://www.efsyn.gr/tehnes/art-nea/355656_kai-oi-xenagoi-kroyoyn-ton-kodona-ton-elleipseon).
Ιδιαίτερα σοβαρό είναι και το ζήτημα της υγιεινής και της καθαριότητας. Πολλοί από τους χώρους υγιεινής είναι είτε ανεπαρκώς συντηρημένοι, είτε δεν λειτουργούν, είτε παραμένουν κλειστοί (λ.χ. στην Ακρόπολη αρκετοί χώροι υγιεινής παραμένουν κλειστοί).
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται η κ. Υπουργός:
– Οι επισκέπτες μπορούν να εκδίδουν ηλεκτρονικά το ολόκληρο εισιτήριο εισόδου (20 ευρώ). Υπάρχει αντίστοιχη πρόβλεψη και για τα μειωμένα (λ.χ. παιδικά) ή μηδενικά; Αν όχι, για ποιον λόγο γίνεται αυτό;
– Για ποιον λόγο δεν γίνεται χρήση της λωρίδας ταχείας πρόσβασης, ώστε να εξυπηρετούνται ταχύτερα οι επισκέπτες και να μην υπάρχει πολύωρη αναμονή;
– Έχει ληφθεί πρόνοια για την συντήρηση των αυτόματων πωλητών νερού στην Ακρόπολη και στο σύνολο των αρχαιολογικών χώρων;
– Ποια ήταν η συμφωνία και ποιο το κόστος ανάθεσης του ΟΔΑΠ σε ιδιωτική εταιρεία για τους αυτόματους πωλητές νερού στους αρχαιολογικούς χώρους;
– Πόσους χώρους υγιεινής διαθέτει η Ακρόπολη; Πόσοι εξ αυτών είναι συντηρημένοι και πόσοι παραμένουν κλειστοί;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Αναγνωστοπούλου Αθανασία
Αραχωβίτης Σταύρος
Αυγέρη Θεοδώρα (Δώρα)
Βαγενά-Κηλαηδόνη Άννα
Βαρδάκης Σωκράτης
Βαρεμένος Γεώργιος
Βασιλικός Βασίλειος (Βασίλης)
Βίτσας Δημήτριος
Γκιόλας Ιωάννης
Δρίτσας Θεόδωρος
Ζαχαριάδης Κωνσταντίνος
Ζουράρις Κωνσταντίνος
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Κασιμάτη Νίνα
Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)
Λάππας Σπυρίδων
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)
Μάρκου Κωνσταντίνος
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μωραΐτης Αθανάσιος (Θάνος)
Νοτοπούλου Αικατερίνη (Κατερίνα)
Ξανθόπουλος Θεόφιλος
Ξενογιαννακοπούλου Μαρία-Ελίζα (Μαριλίζα)
Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης)
Παπαηλιού Γεώργιος
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Ραγκούσης Ιωάννης
Σαρακιώτης Ιωάννης
Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)
Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)
Τελιγιορίδου Ολυμπία
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος (Αλέκος)
Φάμελλος Σωκράτης
Φίλης Νίκος
Φωτίου Θεανώ
Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γεώργιος
Ακολουθεί η απάντηση του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού:
396 Οργανωτικές δυσλειτουργίες και ταλαιπωρία για τους επισκέπτες στην Ακρόπολη.pdf