Ερώτηση κατέθεσαν 27 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ με πρωτοβουλία του Σωκράτη Φάμελλου, του Νίκου Φίλη,της Μερόπης Τζούφη και τη συνυπογραφή της Ολυμπίας Τελιγιορίδου με θέμα: «Η αυταρχική επιλογή της κυβέρνησης να καταργήσει το ΝΠΔΔ που διαχειρίζεται τα Πανεπιστημιακά Δάση του ΑΠΘ θέτει σε κίνδυνο τη διαχείριση και την προστασία τους αλλά και το ακαδημαϊκό και ερευνητικό έργο».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Αθήνα, 28 Νοεμβρίου 2022
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς:
Παιδείας και Θρησκευμάτων
Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Θέμα: «Η αυταρχική επιλογή της κυβέρνησης να καταργήσει το ΝΠΔΔ που διαχειρίζεται τα Πανεπιστημιακά Δάση του ΑΠΘ θέτει σε κίνδυνο τη διαχείριση και την προστασία τους αλλά και το ακαδημαϊκό και ερευνητικό έργο»
Τον Ιούλιο του 2022, αιφνιδιαστικά και χωρίς να έχει προηγηθεί δημόσια διαβούλευση, προστέθηκε στο νομοσχέδιο για τη λειτουργία των ΑΕΙ (Νόμος 4957/22, ΦΕΚ Α’ 141/21-7-2022 πλέον), στο άρθρο 296, διάταξη με την οποία καταργούνται μεταξύ άλλων το ΝΠΔΔ των Πανεπιστημιακών Δασών στον Ταξιάρχη Χαλκιδικής και στο Περτούλι Τρικάλων του Α.Π.Θ.
Το ΝΠΔΔ με την επωνυμία “Ταμείο Διοικήσεως και Διαχειρίσεως των Πανεπιστημιακών Δασών του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης – ΤΔΔΠΔ” ιδρύθηκε με τον ν. 1881/1951 (Α΄ 210) με έδρα τη Θεσσαλονίκη, κατ΄ επιταγήν του άρθρου 3 του Ν6320/1934 (περί παραχωρήσεως της χρήσεως δημοσίων δασών εις το Πανεπιστήμιον Θεσσαλονίκης διά σκοπούς εκπαιδευτικούς, ερευνών κλπ.) και το εις εκτέλεσιν αυτού εκδοθέν Π.Δ. 15/28.12.34 (περί παραχωρήσεως κατά Νομήν εις το Πανεπιστήμιον Θεσσαλονίκης Δημοσίων δασών διά σκοπούς εκπαιδευτικούς και ερευνών). Λειτουργεί υπό ειδικό καθεστώς αφού ανήκει μεν στο Υπουργείο Παιδείας χωρίς να το επιβαρύνει οικονομικά εφόσον αυτοχρηματοδοτείται. Λόγω του γεγονότος ότι λειτουργεί εξομοιούμενο με τις Δασικές Υπηρεσίες για τα έργα χρηματοδοτείται από πόρους του Υπουργείου Περιβάλλοντος και της Περιφέρειας.
Τα Πανεπιστημιακά δάση είναι δημόσια παραγωγικά δάση που για δεκαετίες λειτουργούν με τη λογική μιας αειφόρου δασοπονικής ανάπτυξης, με στόχο τη διατήρηση και επαύξηση του ίδιου του δάσους που εξυπηρετεί ταυτόχρονα και τον παράγοντα άνθρωπο, υπό την εποπτεία ολιγομελών μη αμειβόμενων Διοικητικών Συμβουλίων, δεν επιχορηγούνται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό ή άλλο Φορέα ενώ έχουν ίδια έσοδα από την ορθολογική διαχείριση των εκπαιδευτικών και πειραματικών δασοκομικών εκμεταλλεύσεών τους, που καλύπτουν τις λειτουργικές τους ανάγκες.
Έχουν δε δημιουργηθεί διάφορες υποδομές όπως μεγάλο δίκτυο δασικών δρόμων, δίκτυο αντιπυρικών ζωνών και υδροληψίας, παρατηρητήρια και σύστημα τηλεανίχνευσης με σύγχρονα μέσα για αντιπυρική θωράκιση, καταφύγια άγριας ζωής, μεγάλος αριθμός πειραματικών επιφανειών με τη συνεργασία των εργαστηρίων της Σχολής Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος, έργα τουριστικής προβολής όπως περιηγητικά μονοπάτια, τεχνητή λίμνη, εξέδρες θέασης, κιόσκια, εξωραϊσμούς, παρεκκλήσια, κτιριακές δομές για τη στέγαση, την εστίαση και την εξυπηρέτηση διοίκησης, διοικητικού, διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού και των φοιτητών. Έχει δημιουργηθεί Δασικό Μουσείο (Ταξιάρχης) αλλά και χιονοδρομικό κέντρο με πίστα 1.100 μέτρων (Περτούλι), η λειτουργία των οποίων γίνεται με ελάχιστο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, συμβάλλοντας στην ήπια τουριστική και οικονομική ανάπτυξη των περιοχών.
Από την αρχή, η προωθούμενη ρύθμιση της κυβέρνησης προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων από τα δύο τμήματα της Σχολής Γεωπονίας, Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος του ΑΠΘ, από πανεπιστημιακούς και επιστημονικούς φορείς οι οποίες έχουν εκφραστεί δημόσια και εγγράφως. Οι αντιδράσεις οφείλονται στο ότι η ρύθμιση βάλλει κατά της αυτονομίας των ΝΠΔΔ και την ερευνητική και κοινωφελή δραστηριότητα που προσφέρουν, θα οδηγήσει στην υποβάθμιση των σπουδών των φοιτητών των γεωτεχνικών Σχολών, θα οδηγήσει στην απομείωση της δημόσιας περιουσίας τους και θα σταματήσει και το ερευνητικό, παραγωγικό και κοινωνικό τους έργο.
Για τον λόγο αυτό, ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ συνεπής με την κεντρική του δέσμευση για την προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος έλαβε στις 13 Ιουλίου 2022 την πρωτοβουλία της κατάθεσης σχετικής τροπολογίας για να αντιταχθεί στην κατάργηση των σημαντικών ΝΠΔΔ που διαχειρίζονται την περιουσία των Πανεπιστημιακών Δασών, η οποία όμως δεν έγινε δεκτή από την Υπουργό.
Μέχρι σήμερα δεν έχει προβλεφθεί, περιγραφεί και διευκρινιστεί ακόμα ο τρόπος διοίκησης και λειτουργικής εξυπηρέτησης των πανεπιστημιακών δασών μετά την κατάργηση του ΝΠΔΔ από 31/12/2022, αυξάνοντας την ανησυχία των επιστημόνων και των εργαζομένων στο καταργηθέν ΝΠΔΔ. Τονίζεται ακόμη, ότι εκ του νόμου, τα πανεπιστημιακά δάση ως δημόσια δάση, μετά την κατάργηση του ΝΠΔΔ οφείλουν να διαχειρίζονται από τις αρμόδιες δασικές υπηρεσίες και τα δασαρχεία, εφ’ όσον στο ΑΠΘ δεν υφίσταται ούτε υπάρχει δυνατότητα αντίστοιχου οργανογράμματος.
Πρόσφατα, το ΓΕΩΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονίας, με επιστολή του προς τον Πρωθυπουργό και κοινοποίησή της σε όλους τους θεσμικούς φορείς και πολιτικούς εκπροσώπους, αναλυτικά επισημαίνει και αναπτύσσει όλα τα προβλήματα που προκύπτουν από την κατάργηση του Τ.Δ.Δ.Π.Δ., τονίζοντας πως:
«Η κατάργηση των ΝΠΔΔ δεν προσφέρει τίποτα το θετικό από διαχειριστικής πλευράς, ούτε συμβάλλει σε οικονομίες κλίμακα, ενώ το Δημόσιο εγκαταλείπει πλήρως κάθε προσπάθεια ενίσχυσης των ΝΠΔΔ με προσωπικό και πόρους, όπως και εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου για δημόσια λογοδοσία και αποτελεσματικότητα»…
«Άποψή μας είναι ότι επιτακτικές και δραστικές αλλαγές όπως αυτές του άρθρου 296, παράγραφος 3 του ν. 4957/2022, όχι μόνο απαράδεκτες και ύποπτες λογίζονται, αλλά και καταστροφικές για το παρόν και το μέλλον της πατρίδας μας και γι’ αυτό το λόγο παρακαλούμε για την προσωπική σας παρέμβαση ώστε να τροποποιηθούν/καταργηθούν άμεσα οι επίμαχες διατάξεις…και να διατηρηθεί απρόσκοπτη η λειτουργία του Ταμείου Διοικήσεως και Διαχειρίσεως των Πανεπιστημιακών Δασών»..
Επειδή η κυβερνητική ρύθμιση του άρθρου 296 του 4957/2022 δημιουργεί σοβαρά ελλείμματα διαχείρισης στα πανεπιστημιακά δάση τόσο για το οικοσύστημα όσο και για το ακαδημαϊκό και ερευνητικό έργο σε αυτά
Επειδή η κατάργηση του ΤΔΔΠΔ οδηγεί σε αυτόματη μεταφορά ή μετάταξη στο Α.Π.Θ. του απασχολούμενου στο ΤΔΔΠΔ προσωπικού, κατά παρέκκλιση της ισχύουσας νομοθεσίας, χωρίς περαιτέρω πρόβλεψη ή διευκρίνιση.
Επειδή το ΤΔΔΠΔ μέχρι σήμερα χρηματοδοτείτο από πόρους του Υπουργείου Περιβάλλοντος και της Περιφέρειας ενώ το ΑΦΜ του επιτρέπει την πώληση δασικών προϊόντων και μετά την κατάργησή του όλες αυτές οι οικονομικές λειτουργίες μένουν μετέωρες
Επειδή το ΤΔΔΠΔ είναι πιστοποιημένο για τη διεξαγωγή εκπαιδευτικών προγραμμάτων από την Ε.Ε. και υλοποιεί και φιλοξενεί εκπαιδευτικό έργο το οποίο θα εκλείψει μετά την κατάργησή του
Επειδή τα Πανεπιστημιακά δάση με τη μέχρι τώρα λειτουργία τους διευκολύνουν τη δραστηριοποίηση των παραδασόβιων οικισμών, ενισχύουν τις τοπικές κοινωνίες (μέσω των Δασικών Συνεταιρισμών τους που διενεργούν τις υλοτομίες και των παροχών εκπαίδευσης και αναψυχής), βοηθώντας την αναζωογόνηση της ορεινής υπαίθρου με κανόνες αειφορίας (έλεγχος λαθροϋλοτομίας, αντιπυρική προστασία, προστασία της πανίδας).
Επειδή οι αντιδράσεις για την κατάργηση του ΤΔΔΠΔ είναι καθολικές, δικαιολογημένες, στο πλαίσιο της κοινής λογικής.
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
- Για ποιο λόγο αποφασίστηκε η αιφνίδια κατάργηση του ΤΔΔΠΔ των πανεπιστημιακών δασών και μάλιστα χωρίς διαβούλευση και ποιους σκοπούς αναμένεται να ικανοποιήσει;
- Σκοπεύουν να αναθεωρήσουν και να προβούν στην απαραίτητη νομοθετική διόρθωση, καταργώντας το επίμαχο και ύποπτο άρθρο, έστω και τώρα υποστηρίζοντας το κοινό συμφέρον;
- Με ποιόν τρόπο συγκεκριμένα το ΑΠΘ θα διοικεί και θα διαχειρίζεται τα πανεπιστημιακά δάση μετά τις 31/12/2022 ώστε να συνεχίσουν να εξυπηρετούνται οι όροι παραχώρησής τους και ταυτόχρονα να εξασφαλίζεται η προστασία τους, και η αειφόρος ανάπτυξή τους σε αρμονία με τους κανόνες προστασίας του φυσικού πλούτου αλλά και της υποστήριξης της διαβίωσης των κατοίκων της ορεινής υπαίθρου;
- Ποιο θα είναι το καινούριο οργανόγραμμα του ΑΠΘ μετά την απορρόφηση του ΤΔΔΠΔ και με ποια διαδικασία και με ποιο χρονοδιάγραμμα θα προκύψει;
- Από ποιους πόρους και με ποιόν μηχανισμό θα χρηματοδοτούνται η συντήρηση των έργων υποδομής, των υπαρχουσών κτιριακών δομών, της εκπόνησης και υλοποίησης των διαχειριστικών μελετών, της βόσκησης και των τουριστικών και εκπαιδευτικών δράσεων;
- Ποια θα είναι η σχέση του νέου φορέα διαχείρισης του πανεπιστημιακού δάσους αν καταργηθεί το ΤΔΔΠΔ με το ΥΠΕΝ και τις περιφερειακές δασικές υπηρεσίες;
- Ποια θα είναι η τύχη των ερευνητικών προγραμμάτων που θα είναι σε εξέλιξη κατά την ημερομηνία κατάργησης του ΤΔΔΠΔ και με ποιά διαδικασία θα αναληφθούν καινούρια;
- Με ποια διαδικασία θα εξασφαλιστεί η επιστασία του τμήματος Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος του Α.Π.Θ. για την αειφόρο διαχείριση των Πανεπιστημιακών δασοκτημάτων;
- Με ποιόν τρόπο θα είναι δυνατή η εισροή εσόδων στο ΑΠΘ από την κάρπωση των δασών και την πώληση δασικών προϊόντων που αποτελεί αγροτική δραστηριότητα, μετά την απορρόφηση του Τ.Δ.Δ.Π.Δ. από το Α.Π.Θ. και την απώλεια του ΑΦΜ του;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Φάμελλος Σωκράτης
Φίλης Νίκος
Τζούφη Μερόπη
Αμανατίδης Ιωάννης
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
Αραχωβίτης Σταύρος
Αυγέρη Θεοδώρα (Δώρα)
Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος
Βαρδάκης Σωκράτης
Βαρεμένος Γιώργος
Γιαννούλης Χρήστος
Ζουράρις Κωνσταντίνος
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Κασιμάτη Νίνα
Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)
Μάλαμα Κυριακή
Μάρκου Κωνσταντίνος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μπουρνούς Ιωάννης
Μωραΐτης Αθανάσιος ( Θάνος)
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης)
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)
Τελιγιορίδου Ολυμπία
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Χρηστίδου Ραλλία
Ακολουθεί η απάντηση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας:
1123 Διατήρηση Πανεπιστημιακών Δασών.pdfΑκολουθεί η απάντηση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων:
signed Ερ_ 1123 28-11-2022 Διατήρηση Αγροκτήματος ΑΠΘ.pdf ΠΡΑΚΤΙΚΑ.pdf