38 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ κατέθεσαν ερώτηση προς τους Υπουργούς Ενέργειας & Περιβάλλοντος και Ανάπτυξης & Επενδύσεων με πρωτοβουλία του Γιώργου Τσίπρα και συνυπογραφή της Ολυμπίας Τελιγιορίδου με θέμα: “Ατέρμονα προβλήματα πολιτών με αδικαιολόγητες χρεώσεις σε λογαριασμούς ρεύματος λόγω καθυστέρησης μετρήσεων κατανάλωσης από τον ΔΕΔΔΗΕ. Σοβαρές υποψίες για μεγάλες και ανεξέλεγκτες απώλειες και του Δημοσίου προς όφελος των παρόχων ενέργειας”.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Αθήνα, 21 Φεβρουαρίου 2023
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς:
Ενέργειας και Περιβάλλοντος
Ανάπτυξης και Επενδύσεων
Θέμα: “Ατέρμονα προβλήματα πολιτών με αδικαιολόγητες χρεώσεις σε λογαριασμούς ρεύματος λόγω καθυστέρησης μετρήσεων κατανάλωσης από τον ΔΕΔΔΗΕ. Σοβαρές υποψίες για μεγάλες και ανεξέλεγκτες απώλειες και του Δημοσίου προς όφελος των παρόχων ενέργειας”
Πολλές είναι οι καταγγελίες για αυθαίρετες και υπέρογκες χρεώσεις κατανάλωσης ρεύματος αυτό το δίμηνο χωρίς να έχει προηγηθεί μέτρηση του αρμόδιου διαχειριστή του Συστήματος, της ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ.
Πρωτοσέλιδο κυριακάτικης εφημερίδας που έχει λάβει πολλές καταγγελίες ασχολείται ενδεικτικά με αυξημένο λογαριασμό 560 ευρώ που έλαβε καταναλώτρια στα τέλη Ιανουαρίου. Προκύπτει ότι η ίδια έπρεπε να καταβάλλει 311 ευρώ και η επιδότηση ήταν 246 ευρώ. Η χρέωση της έγινε με βάση εκτίμηση κατανάλωσης διμήνου που όμως προσέγγιζε την κατανάλωση που έχει σε ένα έτος. Η καταναλώτρια τηλεφώνησε στη ΔΕΔΔΗΕ όπου αρχικά της είπαν ότι η κατανάλωση προκύπτει από μέτρηση. Όταν, όμως, ρώτησε πότε ακριβώς έγινε η μέτρηση και ποιο πρόσωπο έκανε τη μέτρηση, ο ίδιος ο υπάλληλος της ΔΕΔΔΗΕ, αλλάζοντας στάση, της ανέφερε ότι η κατανάλωση χρεώθηκε κατά προσέγγιση. Εν συνεχεία σε επικοινωνία με τον πάροχο προέκυψε η πραγματική διμηνιαία κατανάλωση της που ήταν στο ⅕ της συνολικής που είχε χρεωθεί (190 αντί 1000 KWh). Έγινε συμψηφισμός του ποσού που η ίδια καταβάλλει και από τα αρχικά 311 ευρώ χρεώθηκε τελικά 73 ευρώ. Εύλογα ερωτήματα προκύπτουν αν το Δημόσιο που μαζί με τους καταναλωτές χρεώνεται πενταπλάσιες επιδοτήσεις, τελικά ελέγχει σε ποια βάση γίνονται αυτές οι χρεώσεις και αν διασταυρώνει τις επιδοτήσεις που καταβάλλει με τις πραγματικές μετρήσεις όλων των καταναλωτών. Επίμονα είναι τα ερωτήματα γιατί οι αρμόδιες αρχές αφήνουν τους καταναλωτές να ταλαιπωρούνται σε μια ατέρμονη διαδικασία προφορικής απόδειξης και αν όλοι οι καταναλωτές μέσω αυτής της οδού καταφέρνουν τελικά να διορθώσουν τους λογαριασμούς τους.
Το φως της δημοσιότητας έχουν δει ανάλογες περιπτώσεις στις οποίες :
- Τετραμελής οικογένεια που κατοικεί σε διαμέρισμα 67 τ.μ. με μέση τετραμηνιαία μηνιαία κατανάλωση 1500, χρεώθηκε 8049 KWh με εκκαθαριστικό λογαριασμό
- Περιπτώσεις καταναλωτών που καταχωρίζουν συστηματικά τις ενδείξεις του μετρητή τους σε παρόχους και παρόλα αυτά χρεώνονται με υπέρογκο λογαριασμό “έναντι” που δεν αντιστοιχεί στις καταναλώσεις που έχουν καταχωριστεί, οι οποίες αργότερα αργούν να επαληθευτούν
- Περιπτώσεις καθυστέρησης καταμέτρησης ενός χρόνου με αυθαίρετες χρεώσεις σε όλη τη διάρκεια του χρόνου
- Με ανακοίνωση του Ινστιτούτου Καταναλωτή (26/9/22) φωτίζεται περίπτωση στην οποία καταναλωτής με συνήθεις καταναλώσεις 480 Kwh χρεώνεται με κατανάλωση ρεύματος 1380 kwh, βάσει εκτίμησης του ΔΕΔΔΗΕ
Κ.ο.κ
Ο ΔΕΔΔΗΕ, ως Δημόσια εταιρία, θα όφειλε να διαφυλάττει πρωτίστως το δικαίωμα των καταναλωτών σε ακριβή λογαριασμό. Όπως όμως καταφαίνεται από πλείστα όσα παραδείγματα οι προτεραιότητες της εταιρείας στην περίοδο της ενεργειακής κρίσης δεν είναι αυτές. Λόγω αδυναμίας αντικειμενικής μέτρησης σε όλες τις περιπτώσεις, ο διαχειριστής του συστήματος συντελεί σε εκτιμήσεις που οδηγούν σε αυξημένους λογαριασμούς ρεύματος. Έτσι χρεώνονται ανύπαρκτες καταναλώσεις, με ενδείξεις «κατ’ εκτίμηση», χωρίς να έχει προηγηθεί καμία απολύτως μέτρηση στα ρολόγια των περισσότερων κατοικιών ή των επιχειρήσεων.
Επιπρόσθετα, από τα μέσα του 2022 ο προϊστάμενος της Αρχής του Συνηγόρου του Καταναλωτή, έχει αναφέρει ότι μόνο το πρώτο εξάμηνο της χρονιάς οι αναφορές που έχουν φτάσει στην Αρχή είναι 7.161 και έως το τέλος της χρονιάς αναμενόταν να φτάσουν τις 14.000.
Πολύ χαρακτηριστικές για το θέμα ήταν οι μετέπειτα επισημάνσεις του βοηθού του Συνηγόρου του Καταναλωτή, κ. Ευθύμιου Τσίγκα σε επιτροπή της Βουλής τον Οκτώβριο του 2022: «Προκύπτουν περιπτώσεις καταναλωτών, οι οποίοι χρεώνονται για καταναλώσεις, τις οποίες δεν έχουν κάνει. Χωρίς πραγματική καταμέτρηση εκδίδεται ο έναντι λογαριασμός , ο καταναλωτής καλείται να πληρώσει ένα ποσό το οποίο σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνά την πάγια εντολή πληρωμής που έχει δώσει με αποτέλεσμα να μην καλύπτεται το έναντι και να χάνει και την έκπτωση συνέπειας που είναι 45% και στο τέλος να βγαίνει ένας εκκαθαριστικός λογαριασμός με βάση μια νέα τιμή, η οποία ανατρέχει σε όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα των 4 μηνών και φτάνει σε ποσά πολλαπλάσια αυτών που μια οικογένεια έχει τη δυνατότητα να πληρώσει».
Σε επίσης χαρακτηριστικό δημοσίευμα της Καθημερινής της 9/12/22 επισημαίνεται ότι η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, μόλις στα τέλη του 2022, “έθεσε στο μικροσκόπιο της τις πρακτικές κάποιων παρόχων να επιμερίζουν στους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς τις επιπλέον κιλοβατώρες που προκύπτουν όχι ισόποσα, αλλά στους μήνες με την ακριβότερη τιμή κιλοβατώρα. Στο στόχαστρο της ΡΑΕ μπαίνουν οι τετραμηνιαίες χρεώσεις των λογαριασμών ρεύματος, καθώς διαπιστώνεται ότι υπάρχουν πάροχοι που επιμερίζουν τις καταναλώσεις κατά το δοκούν. Με τους πρώτους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς που αφορούν καταναλώσεις από τον Αύγουστο και μετά, όταν καταργήθηκε η ρήτρα αναπροσαρμογής και καθιερώθηκαν τα κυμαινόμενα ανά μήνα τιμολόγια, διαπιστώθηκε και ένα σοβαρό κενό του κώδικα προμήθειας το οποίο κάποιοι πάροχοι έσπευσαν να αξιοποιήσουν για να αυξήσουν τα έσοδά τους”
Επειδή τα παραπάνω είναι μόνο μέρη της ψυχικής οδύνης όσων πολιτών υφίστανται την ταλαιπωρία απόδειξης εναντίον υπερβολικών χρεώσεων και συνεπάγονται ζημιές και για το Δημόσιο,
Επειδή το Δημόσιο διαθέτει οργανωμένη εταιρεία – Διαχειριστή που θα μπορούσε να επαγρυπνεί ενόψει αλλά και κατά τη διάρκεια της ενεργειακής και της πληθωριστικής κρίσης για την προστασία τόσο των ειδικών του συμφερόντων αλλά και των καταναλωτών,
Επειδή ως τα μέσα του 2022 δεν είχε προχωρήσει ο διαγωνισμός για τους “έξυπνους μετρητές” και επειδή σήμερα βρίσκεται ακόμα στην πρώτη του φάση,
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί
– Τί ισχύει με τις επιδοτήσεις του Δημοσίου σε λογαριασμούς ρεύματος (έναντι ή εκκαθαριστικούς κατά προσέγγιση) στους οποίους προκύπτει σοβαρή ή μικρότερη διαφορά χρέωσης και μέτρησης που εν τέλει συμψηφίζεται μετά από αντίδραση του Καταναλωτή; Ελέγχεται αν η μείωση που συμψηφίζεται γίνεται με την τιμή του μήνα της κατανάλωσης και στις επιδοτήσεις του Δημοσίου; Τί συμβαίνει αν ο καταναλωτής δεν αντιδράσει σε χρέωση για μεγαλύτερη κατανάλωση απ’ αυτή που έχει κάνει, υφίσταται τη ζημιά και το Δημόσιο που επιδοτεί;
– Το Δημόσιο ελέγχει αν οι επιδοτήσεις που καταβάλει είναι ισόποσες με τις τελικές μετρήσεις του ΔΕΔΔΗΕ και ταξινομημένες ορθά στις περιόδους κατανάλωσης που αφορούν; Ποιος φορέας του Δημοσίου είναι αρμόδιος για τον έλεγχο; Επαληθεύεται εγγράφως και επακριβώς ότι οι επιδοτήσεις που δόθηκαν ή τα έσοδα που χάθηκαν είναι βασισμένες σε πραγματικές μετρήσεις;
– Ισχύει ότι έχουν υπάρξει κενά στις μετρήσεις του ΔΕΔΔΗΕ και των υπεργολάβων που φθάνουν ως το ένα έτος; Αν κάτι τέτοιο ισχύει αντιλαμβάνονται πόσες διαφορές έχουν υποστεί οι πολίτες και τί ζημιογόνες διαφορές προμηνύει αυτό για τις επιδοτήσεις του Δημοσίου;
– Πόσες είναι οι αναφορές στον Συνήγορο του Καταναλωτή (ΣτΚ) για τα παραπάνω θέματα; Τί έγγραφες συστάσεις έχουν γίνει από την Αρχή; Έχουν ληφθεί υπόψη από την πολιτεία για να υπάρξει νομοθετική πρωτοβουλία για την επίλυση επιμέρους προβλημάτων που συστήνει ο ΣτΚ;
– Έχουν κωδικοποιηθεί οι καταγγελίες στην Γενική Γραμματεία Καταναλωτή και Εμπορίου; Τι ενέργειες έχουν γίνει για την αντιμετώπιση του προβλήματος από τα αρμόδια Υπουργεία; Υπάρχει βελτίωση του πλαισίου ευνοϊκή για τους καταναλωτές;
– Τι προβλέπει το θεσμικό πλαίσιο για τυχόν κυρώσεις τόσο στους παρόχους όσο και στον Διαχειριστή Ενέργειας για τα παραπάνω θέματα;
– Έχει αναμορφωθεί ο κώδικας προμήθειας της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας για να προλάβει φαινόμενα επιμερισμού επιπλέον χρεώσεων εκκαθαριστικών λογαριασμών στους μήνες με την ακριβότερη τιμή κιλοβατώρας; Τι κυρώσεις θα υπάρξουν στους παρόχους γι’ αυτή τη διαπιστωμένη πρακτική;
– Για όλα τα παραπάνω ζητήματα προτίθενται να θεσπίσουν κανόνα αποζημίωσης Καταναλωτών εφόσον αντικειμενικά διαπιστώνεται ότι υπέστησαν τέτοιου είδους προβλήματα;
Οι ερωτώντες βουλευτές,
Τσίπρας Γιώργος
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αλεξιάδης Τρύφωνας
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
Αυγέρη Θεοδώρα (Δώρα)
Αυλωνίτης Αλέξανδρος – Χρήστος
Βαρδάκης Σωκράτης
Βέττα Καλλιόπη
Γκιόλας Γιάννης
Δρίτσας Θεόδωρος
Ζουράρις Κωνσταντίνος
Ηγουμενίδης Νίκος
Κασιμάτη Ειρήνη (Νίνα)
Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)
Κόκκαλης Βασίλειος
Κουρουμπλής Παναγιώτης
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)
Μάρκου Κωνσταντίνος
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπακαδήμα Φωτεινή
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μωραΐτης Αθανάσιος (Θάνος)
Νοτοπούλου Κατερίνα
Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης)
Παπαηλιού Γιώργος
Παπανάτσιου Κατερίνα
Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Σαρακιώτης Γιάννης
Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)
Τελιγιορίδου Ολυμπία
Φάμελλος Σωκράτης
Φίλης Νίκος
Χαρίτου Δημήτριος (Τάκης)
Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γεώργιος
Ακολουθεί η απάντηση του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων:
Συσταση__-καθυστερηση καταμετρησης ΔΕΔΔΗΕ-ΚΟΤ.pdf Συσταση__-ΔΕΔΔΗΕ - Λανθασμένη Καταμέτρηση Τετραμήνου.pdf Συσταση_-_ΔΕΗΔΔΗΕ - ΚΑθυστέρηση Μέτρησης σε αίτημα διακοπής.pdf ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ.pdf Συσταση__-ΔΕΔΔΗΕ - Λανθασμένη Καταμέτρηση κατά την Αλλαγή Προμηθεύτη.pdf Συσταση__-ΔΕΔΔΗΕ - ΛΑνθασμένη Καταμέτρηση πέραν του 12μηνου.pdf ΠΡος ΡΑΕ - Ελεγχος Ενδειξεων 1.pdf Προς ΡΑΕ - Ελεγχος Ενδειξεων 2.pdf 2022-06-24.ΔT-Βουλη-1.pdf ΓΓΕ-3.pdf 2022-09-20.ΔΤ-Ετήσια-Εκθεση-2021.pdf ΒΟΥΛΗ.pdf Σύσταση_-_αδικαολογητοι έναντι.pdf